• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to footer

Birdwing Digital

  • Freelance online marketeer
    • Online assessment
    • Online marketing advies
  • Reviews
  • Blog
  • Over
  • Contact
Werken bij een goed doel? Ga ervoor [7 stappen]

Werken bij een goed doel? Ga ervoor [7 stappen]

Vorig jaar rond deze tijd was ik er uit: ik zou bij een goed doel gaan werken. Ik bestelde een stapel boeken over fondsenwerving en marketing voor goede doelen, Googelde om goede doelen beter te leren kennen en zette mijn LinkedIn voelsprieten uit. Inmiddels heeft mijn werkende leven een iets andere wending gekregen, maar ik deel graag 7 tips die je op weg kunnen helpen als je ook denkt: “ik ga de wereld mooier maken, ik ga werken bij een goed doel!” Denk hier eens aan:

1. Het ene goede doel is het andere niet: oriënteer

Waar heb je wat mee? Er zijn goede doelen die zich richten op voorlichting, preventie en/ of genezing van specifieke ziekten zoals Hartstichting (hart- en vaatziekten), KWF (kanker) en Nierstichting (nierziekten). Je hebt goede doelen die zich richten op (nood)hulp in oorlogsgebieden zoals Het Rode Kruis, Care en Artsen zonder grenzen. Een aantal goede doelen richt zich vooral op het verbeteren van levensomstandigheden van kinderen in derdewereldlanden zoals War Child, Terre des Hommes en Plan (specifiek meisjes). En weer andere doelen richten zich op onze leefomgeving zoals WWF, Natuurmonumenten of milieudefensie. Als je bij een goede doelen organisatie wil werken, moet je er echt iets mee hebben. Welk onrecht maakt je kwaad? Waar ligt je hart? Laat je inspireren op fondsenwerving.nl, fondsenwerving.org en fondsenwerving.blog. Maak een lijst van de goede doelen die je raken en daarna een shortlist waar je misschien zou willen werken.

2. Verdiep je verder in je favoriete goede doelen op je shortlist

War Child kantoorWat vind je nog meer allemaal belangrijk in een organisatie om er te willen werken? De omvang, de resultaten, de merknaam? Moet de organisatie groot zijn of klein(er)? Hoe groot moet het percentage donaties zijn dat naar projecten gaat versus wat op gaat aan organisatiekosten? Hoe groot is de impact die de organisatie maakt? Hier kom je achter door de websites van goede doelen uit te pluizen en vooral de jaarverslagen te lezen. Stel Google alerts voor je favoriete goede doelen in en volg het nieuws.

3. Breid je netwerk verder uit via LinkedIn

Je kunt mensen volgen die op dit moment doen wat jij doet en de interactie opzoeken. Durf contact te leggen! Als ze ervoor open staan: bel of maak een afspraak om eens te horen hoe het bevalt in de organisatie. Voorbeeld vragen die je kunt stellen zijn:

  • Hoe kwam jij bij [goed doel] terecht?
  • Wat doe je precies bij [goed doel] en wat is er leuk aan?
  • Waarom werk jij voor specifiek dit goede doel?
  • Hoe is de cultuur bij [goed doel] en wat voor mensen werken er?
  • Wat zijn doelstellingen? Ambities? Successen?
  • Wat zijn jullie grootste uitdagingen?
  • Hoe zit de organisatie in elkaar?
  • Zijn er op het moment vacatures of zitten die eraan te komen?
  • Met wie zou ik volgens jou nog meer moeten praten?

Die laatste vraag is belangrijk omdat het je de mogelijkheid geeft met nieuwe mensen contact te leggen die je wat kunnen vertellen over werken bij goede doelen.

4. Kijk eens op vacaturesites voor goede doelen

Als je die organisatie hebt gevonden die perfect is, kun je kijken of ze vacatures hebben op hun website. Dit kan ook via vacaturesites als goededoelen.nl, One World of via de brancheorganisatie Partos. Wie weet staat jouw droombaan er gewoon tussen! Niet? Stuur een open sollicitatie als de organisatie daarvoor open staat. Werken bij goede doelen wordt steeds populairder, waardoor ze alle open sollicitaties soms niet kunnen verwerken en liever niet hebben.

5. Check bureaus

Werk je net als ik in (online) marketing? Er zijn bureaus die zich specialiseren in goede doelen zoals Wwav, GoPublic en RaisingResults. Soms hebben ze mooie vacatures. Let op: de goede doelen wereld is geografisch gezien nogal georiënteerd rond (vooral) Amsterdam en Den Haag. Goed om te weten als je niet uit de randstad komt.

6. Weet waar je op financieel vlak rekening mee moet houden

Bedenk: doorgaans verdient werken bij een goed doel niet zo goed als werken bij een (groot) commercieel bedrijf. Voor het geld hoef je het niet te doen! Weet dus hoeveel ‘rek’ je financieel hebt en schat in of je de switch kunt maken.

7. Ga vrijwilligerswerk doen!

Als je jouw favoriete goede doel echt een warm hart toedraagt, is dat dé mogelijkheid om de organisatie beter te leren kennen. En je hoort als deel van de ‘incrowd’ eerder over nieuwe vacatures. Zo ben ik bij War Child begonnen als vrijwilliger voordat ik voor mijzelf begon. Maanden later kwam ik weer eens in gesprek met degene die ik eerder had benaderd over werken bij een NGO. Of ik koffie kwam drinken. En: hij had een klus voor me, mijn tweede opdracht (meer daar over in de War Child case)!

War Child sponsorloop

Go for it!

… Ik kan je niet vertellen welke goede doelen absoluut de beste zijn om voor te werken. Maar ik weet wel hoe je erachter komt: ga op onderzoek uit. Praat met mensen die al doen wat jou gaaf lijkt, ga vrijwilligerswerk doen en: hou vol. Ga ervoor!

Inmiddels ben ik alweer een paar jaar zelfstandig ondernemer en werk ik met Birdwing Digital voor goede doelen, sociale ondernemingen en andere non-profit organisaties.

 

Meer over goede doelen:

  • Hoe je je donateur bij je missie betrekt;
  • Straatwerving voor collectanten? Kijk eens naar online marketing;
  • Waarom bloggen als non-profit?

Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!



Categorie: Goed doel Tags: goed doel, NGO, werken voor goed doel

Footer CTA

linkedin   instagram
  • Cookiebeleid (EU)

Birdwing Digital

judith@birdwingdigital.nl

06-41316881


©2022 by Birdwing Digital · Foto's: Made by Merlin · Algemene voorwaarden

· Freelance Online Marketeer

Beheer cookie toestemming
Birdwing Digital maakt gebruik van cookies om de website en service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}