Het is een jaarlijks terugkerend event: de Webwinkel Vakdagen. Voor online marketeers een kans om e-commerce kennis op te doen en voor ondernemers om contact te leggen met e-commerce leveranciers. Ik bezocht sprekerssessies over duurzaam ondernemen. Ondernemen doe je vanuit je passie, vanuit waar je goed in bent en waar je hart voor hebt. En terwijl je dat doet, kun je je afvragen: wat doe ik voor de planeet? Ondernemers hebben de mogelijkheid én daadkracht om de wereld een beetje mooier te maken.
In mijn vorige blogpost over de opwarming van de aarde en de 25 ergste gevolgen daarvan, schreef ik: “Elk positieve initiatief heeft de potentie om zich te verspreiden als een ‘butterfly effect’. Je hebt als consument én als ondernemer de mogelijkheid om een positieve impact te maken. Dus kom in actie!” Ons huidige economische systeem zorgt voor zo veel schade (o.a. door Co2-uitstoot), dat er maar één conclusie kan zijn. Het moet anders. Maar wat kun je doen als ondernemer om duurzaam te ondernemen? In deze blogpost 5 dingen die niet alleen webshophouders, maar álle ondernemers kunnen doen.
Tip 1: Denk in duurzame leen modellen
De catchy titel ‘Hoe overleef je de top 10 start up failures? Building & funding the next Coolblue Swapfiets: Go Lemon’ haalde me over de streep. Bas van der Putten vertelde over bijna 3 jaar Go Lemon, een bedrijf dat Apple producten in abonnementsvorm aanbiedt. ‘De Swapfiets van Apple met de charme en service (én ambitie) van Coolblue’, zoals hij bescheiden zegt.
Ik dacht: nu komt er een pleidooi voor de deeleconomie. Waarom het niet ok is om maar te blijven produceren en consumeren en wat de duurzame voordelen zijn van het delen van producten. Maar: nee. Bas gaf toe dat hij wat inzichten uit een eerder gepubliceerd onderzoek van een extern onderzoeksbureau deelde, gecombineerd met verhalen uit eigen ervaring. Met andere woorden: deze sessie is gewoon een mooi PR-momentje voor Go Lemon (de URL werd zeker 8 keer genoemd). Bas zet zichzelf neer als een ondernemer met een goed businessmodel. Waar hij wel veel geld voor nodig heeft. Want ja: je moet elke keer die producten kopen als je groeit – een luxeprobleem. Hij vroeg of er nog investeerders in de zaal zaten?
Toch had het zijn charme omdat het een origineel verhaal was. Er werd niets gezegd over duurzaamheid als drijfveer. Maar dat zijn businessmodel werkt, schetst dat er een steeds groter wordende vraag in de markt is. Een deeleconomie waarin niet alleen auto’s (Greenwheels, Snappcar, WeDriveSolar) en fietsen (Swapfiets) worden gedeeld, maar ook dure Apple devices.
Een goed businessmodel dus, en ‘per ongeluk’ duurzaam ondernemen. Nou ja, een beetje. Bas gaf geen inkijkje in het distributieproces. En het productieproces van Apple devices is bepaald niet duurzaam. Maar inspelen op groene trends loont! Dus tip 1 voor duurzaam ondernemen: denk in duurzame leen modellen.
Tip 2: Maak je product circulair
Dan: ‘Groeien van één product naar een wereldwijd merk: zo behaalt XD Design succes’. In 2016 introduceerde tassenmerk XD Design hun eerste product: de ‘Bobby’. Drie jaar later zijn de producten van het Nederlandse merk wereldwijd verkrijgbaar en is de groei niet te stoppen. Shirley van XD Design en ISM’er Gayan vertellen tijdens de sessie welke (online) uitdagingen het merk heeft overwonnen en welke strategische keuzes er zijn gemaakt.
De Bobby is een anti diefstal rugzak. Uniek omdat zakkenrollers ‘m niet open kunnen snijden. Hij is slijtvast, heeft verborgen ritsen, een USB poort, én een strak design. Na de Bobby kwamen er nieuwe producten, steeds éérst gevalideerd door marktonderzoek. De waarden ‘veiligheid, altijd verbonden / opgeladen, georganiseerd, en verantwoord’ staan centraal voor XD Design. Verrassend genoeg werd tussen neus en lippen door gezegd dat sinds begin vorig jaar alle tassen van gerecyclede pet flessen zijn gemaakt. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor XD. Zoals Shirley het zei, leek dat de normaalste zaak ter wereld. Maar dat ís het nog niet. Dus wat mij betreft had dat feit een stuk prominenter mogen worden uitgelicht. Hoe ziet zo’n productieproces eruit? Waar komen de flessen vandaan? Super interessant voor andere ondernemers, lijkt me!
Mooi hoe een ‘gewoon merk’ rugtassen de switch naar duurzaam ondernemen maakte door over te gaan op de grondstof gerecyclede petflessen. Als je als merk duurzaamheid belangrijk vind en je produceert iets, vraag je dan af hoe je dit circulair kan doen! Tip 2: maak je product circulair.
Tip 3: Maak consumenten bewust van duurzame keuzes
In: ‘Hoe Omoda slimmer en groener bezorgt’ vertellen Jan van Omoda en Martijn van DHL hoe zij een duurzame samenwerking zijn aangegaan. Twee organisaties waar je het niet direct van verwacht: een schoenenretailer en een postorderbedrijf. Niet bepaald branches die bekend staat om duurzaamheid. Maar verrassend genoeg is het doel van DHL ‘0 Co2-uitstoot in 2050 wereldwijd’. In Nederland gaat dit al veel eerder gebeuren: dit jaar of volgend jaar al. Dat komt omdat in Nederland veel over de weg wordt vervoerd en DHL eigen elektrische street scooters en auto’s gebruikt die op 100% groene energie werken. Geweldig!
Voor Omoda is duurzaamheid ook in toenemende mate belangrijk. Niet omdat het noodzakelijk is vanwege het klimaatprobleem om Co2-uitstoot terug te brengen. Vooral omdat de consument het vraagt! In een mooie case laat Omoda zien hoe ze het verpakkingsproces van schoenen optimaliseren door innovatie. In pakketten zat veel lucht. Dat kon efficiënter. Ze ontwikkelden een hypermoderne inpakmachine, die zorgt voor efficiënter verpakken en dus minder Co2-uitstoot. Innovatie met impact! Maar Omoda doet meer: ze geven klanten een incentive (credits) voor het ophalen van pakketten in de winkels. Dit heeft ‘ophalen’ verdrievoudigd in de grote steden! Een stuk milieuvriendelijker dan verzenden. Daarnaast ontwikkelden ze herbruikbare verpakkingen in het verzendproces die kunnen worden opgevouwen en teruggestuurd.
Omoda is daarnaast bezig met het zichtbaar maken van de impact van de door jou gekozen bezorgmethode. ‘Same day delivery’ is natuurlijk een veel slechtere keuze voor het milieu dan ophalen in de winkel, daar mag de klant zich best bewust van zijn. Op termijn krijgen klanten inzicht in hun eigen bestel profiel met de ecologische impact van hun gedrag. Hierin zien ze bijvoorbeeld retourpercentages en ander gedrag. Tip 3 voor duurzaam ondernemen: maak consumenten bewust van duurzame keuzes!
Tip 4: Geef mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans
Dan ‘het verhaal van Brownies&downieS – een franchiseformule met een duidelijke sociale doelstelling’. Brownies&downieS is een bijzonder lunchconcept waar mensen met een verstandelijke beperking of afstand tot de arbeidsmarkt werken. De eerste vestiging van Brownies&downieS werd in 2010 geopend in Veghel. Inmiddels is het concept uitgegroeid tot een (inter)nationale franchiseformule met meer dan 52 vestigingen in Nederland, België en zelfs Kaapstad, Zuid-Afrika.
Brownies&downieS is een Social Enterprise die impact maakt door het gat op de arbeidsmarkt te verkleinen. Een mooie missie. Toch vertelt de oprichter Thijs Swinkels dat de insteek vanaf het begin is geweest: zelfredzaamheid en commercieel rendabel zijn. Vanaf dag 1 was het concept een succes en stroomden de aanvragen van de doelgroep binnen, net als de reserveringen. Thijs maakte er een franchiseformule van met centrale uitgangspunten, maar wel enige lokale flexibiliteit. De subsidies die ze ontvangen, gaan rechtstreeks terug naar de doelgroep. ‘De eigen broek ophouden’ is het uitgangspunt.
Thijs geeft aan: “We moeten een transitie maken als consument: mensen met een beperking zouden overal moeten kunnen werken. In mijn ideale wereld is Brownies&downieS niet meer nodig.” Dus bedrijven: pak je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tip 4: denk eens na over hoe je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans kunt geven in je bedrijf.
Tip 5: Zet je business (ook) in om anderen te helpen
Als laatste duurzame stop ga ik naar ‘LINDA.foundation – Armoede is niet eerlijk’. Jocelyn vertelt: Linda wilde iets terugdoen voor de maatschappij en richtte LINDA.foundation op. LINDA.foundation geeft arme gezinnen een steuntje in de rug met een eenmalig decembercadeau: een set cadeaukaarten die zij naar eigen inzicht kunnen besteden bij een aantal landelijke winkelketens. Zodat zij even geen kassa stress hebben in de dure decembermaand, toch Sinterklaas kunnen vieren, met kerst wat lekkers op tafel zetten en mensen uitnodigen, een nieuwe winterjas kopen. De stichting ontstond uit het inzicht: 1 op de 9 kinderen in Nederland groeien op in armoede en in de grote steden is het 1 op de 4.
Het doel van LINDA.foundation is geld inzamelen en wat meer compassie / begrip voor dit issue kweken: ja, er zijn echt arme mensen in Nederland. Het gaat hier om armoede in relatie tot je sociale omgeving. Kinderen die bijvoorbeeld niet naar kinderfeestjes kunnen omdat ze geen geld hebben voor een cadeautje. Of zelf hun feestje niet kunnen vieren omdat er geen geld is voor taart. Het cadeau van LINDA.foundation betekent meer dan even wat minder stress: ouders met geldzorgen moeten altijd nee zeggen en voelen zich schuldig dat zij hun kinderen zoveel moeten ontzeggen. Ze zijn ontroerd dat dit cadeau mogelijk is gemaakt door zoveel donateurs. En gaan met hoop het nieuwe jaar in.
Qua fondsenwerving leunt LINDA.foundation niet op vaste donateurs. Het werven hiervan kost te veel moeite en is niet rendabel. Vroeger waren mensen gemiddeld 7 jaar lid van een stichting, dat is inmiddels teruggelopen naar gemiddeld minder dan drie jaar. Om dezelfde reden doen ze geen sms acties, collectes of deur-tot-deur werving, wat Jocelyn ‘kostbaar en ongemakkelijk’ noemt. Wat dan wel? Samenwerkingen. Niet alleen met retailers voor de cadeaukaarten, maar ook met bijvoorbeeld serviceclubs, Rotary clubs. En er is een online platform waar particulieren en bedrijven (online) acties kunnen opzetten, wat veel wordt gedaan!
Waarom Jocelyn dit verhaal vertelt op de Webwinkel Vakdagen 2020? Ze zoekt ook samenwerkingen met webshops en doet hiervoor een aantal suggesties. Bijvoorbeeld een afdracht van € 1 per bestelling, of donatie van kleding retouren. Het afronden van bedragen in webshops, speciale spaarprogramma’s. Het koppelen van een product aan LINDA.foundation, zelf doneren en dit ook aan klanten vragen (hun donatie verdubbelen). Of: geen Black Friday (wat Jocelyn sowieso een slechte hype vindt), maar ‘best friday’: 10% aan een goed doel doneren. Tip 5 voor duurzaam ondernemen: zet je business (ook) in om anderen te helpen!
Duurzaam ondernemen het nieuwe normaal
Deze voorbeelden zie ik als bevestiging van een duurzame trend: elke business wordt in de komende jaren een Good Business. Per ongeluk of expres. Omdat de consument het graag wil en transparantie eist. Het noodzakelijk is. En duurzame verdienmodellen de beste verdienmodellen zijn. Voor het klimaat én voor ondernemers. Koplopers doen het al en maken slim gebruik van hun positie als innovator. Ze winnen sympathie van de klant door productieprocessen te verduurzamen, consumenten bewust te maken van hun gedrag en niet alleen zichzelf maar ook anderen te helpen.
Het zegt genoeg dat er aandacht is voor dit thema tijdens een mainstream event als de Webwinkel Vakdagen 2020. Duurzaam en betekenisvol ondernemen wordt langzaam aan de nieuwe norm. Nu zijn bovenstaande ondernemingen nog koplopers, binnen een paar jaar is dit het nieuwe normaal.
Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!