Omdat ik nieuwsgierig was naar hoe Social Enterprises bezig zijn met online marketing, ging ik op onderzoek uit. Ik vroeg er een aantal via LinkedIn of ze mij wilden helpen met het invullen van een enquête. Ruim 50 Social Entrepreneurs hebben dit gedaan! Hierdoor heb ik nu een beeld van de belangrijkste online marketing problemen, doelstellingen en zaken die online al heel goed gaan voor Social Enterprises. In deze blogpost deel ik de top 3 online marketing mogelijkheden waar de Social Enterprise in uitblinkt.
Wat is een Social Enterprise?
Een Social Enterprise is een sociale onderneming die vooral onderneemt vanuit een maatschappelijke missie. Het waarmaken van een positieve impact met een bepaald product of dienst staat voorop. Er is een verdienmodel maar winst is een middel, niet het belangrijkste doel. Social Entrepreneurs zijn transparant en hebben een inclusieve manier van ondernemen. De meesten willen de wereld een beetje mooier maken.
Op 3 in de top 3 online marketing mogelijkheden: Merk
Op de vraag ‘wat gaat online al heel goed’ noemde 16% van de Social Enterprises hun merk. Ze bouwen actief aan hun merk door ervoor te zorgen dat ze steeds in beeld komen. Ze hebben een goede reputatie waar ze zorgvuldig mee omgaan. Behulpzaamheid naar andere organisaties toe vinden ze belangrijk, bijvoorbeeld door kennisdeling. Ze vertalen hun merk door naar hun online aanwezigheid door te laten zien waar ze voor staan.
Een mooi voorbeeld hiervan is VanHulley, dat van je versleten overhemd een persoonlijke boxershort maakt. En B2B van oude bedrijfskleding weer nieuwe producten voor je organisatie maakt, zoals relatiegeschenken. Gemaakt door vrouwen die graag willen werken, maar nog niet de juiste opleiding hebben. Bij VanHulley geven ze oud textiel een tweede leven én volgen ze een opleiding. Online richt VanHulley zich vooral op het vergroten van naamsbekendheid bij andere bedrijven. “We hebben vaste postdagen waarbij we bij iedere Social Media post stilstaan bij één van onze merkwaarden.”
Op 2 in online marketing mogelijkheden: Social Media
Dat is gelijk het volgende waar Social Enterprises erg goed in zijn: Social Media. 18% van de Social Enterprises noemt Social Media management zijn sterkste punt. Ze zetten Social Media in om te investeren in een betrokken community, besteden veel tijd en aandacht aan fotografie en copywriting voor Social Media posts en kiezen voor handige tools om dit allemaal te organiseren. Ze posten frequent en delen hun successen online. Er wordt aandacht besteed aan het vertellen van hun verhaal via Social Media.
Brownies&Downies bijvoorbeeld: een Social Enterprise die impact maakt door het gat op de arbeidsmarkt te verkleinen. Het uiteindelijke doel: dat álle bedrijven maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven. Ik schreef erover in mijn post over de duurzaam ondernemen trend tijdens de WWVD. De bijzondere medewerkers van Brownies&Downies staan centraal in hun Social Media posts, samen met hun lunchconcept natuurlijk. Ze posten frequent mooie foto’s met persoonlijke copy. De tip? “Gebruik Social Media tooling zoals Hootsuite.”
Met stip op 1 in de top 3 online marketing mogelijkheden: Storytelling
Dan het sterkste punt van Social Enterprises: ze vertellen een goed verhaal. Voor storytelling draaien Social Enterprises hun hand niet om. Ze worden gedreven door hun missie om de wereld mooier te maken en krijgen dit vaak op creatieve manieren voor elkaar. Het delen van dit goede verhaal staat dan ook op 1 in de top 3 online marketing mogelijkheden waar Social Enterprises in uitblinken. 20% van de Social Enterprises noemt storytelling hun sterkste punt. Ze vertellen hun verhaal door echte mensen aan het woord te laten, interesse op te wekken door hun impact te laten zien en tijd en energie te stoppen in het creëren van mooie content. Ze werken aan hun online PR en zijn zichtbaar in de media.
De ladies van Kromkommer snappen dit en vertellen hun verhaal in al hun online marketing mogelijkheden. Op de website zie je in één oogopslag waar Kromkommer voor staat: verspilling van groenten en fruit tegengaan. Deze boodschap wordt op een luchtige manier gebracht met grappige illustraties. Op Facebook en Instagram laten ze aan hun steeds groter wordende ‘Krommunity’ zien waar ze voor staan met een eregalerij voor kromme groenten en fruit en aansprekende posts. Hun gouden tip? “Investeer in goede storytelling”. Ook nu Kromkommer is gestopt met het zelf maken van soepen van kromme groenten, gaan ze door met hun missie.
Social Enterprises tijdens de Corona-crisis
Het zijn natuurlijk onzekere tijden voor ondernemers, ook voor Social Entrepreneurs. Vanwege Corona kunnen veel van hen niet doorgaan met ‘business as usual’. Gelukkig ontstaan er veel mooie initiatieven onder Social Enterprises. Juist nu ziet Kromkommer dat veel groenten en fruit verspild dreigen te worden en ze zetten hun ‘Krommunity’ in om mee te denken over oplossingen. Brownies&Downies vestigt aandacht op manieren waarop je lokale horeca ondernemingen kunt ondersteunen als consument: #supportyourlocals. En VanHulley zet haar atelier in om mondkapjes, hoofddeksels en schorten te maken die gelijk worden gebruikt in deze Corona-crisis. Mooie initiatieven van maatschappelijk betrokken ondernemingen die ook nog eens hun online marketing mogelijkheden goed benutten!
Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!