Ding-dong. De deurbel. Ik heb geen pakketje besteld en verwacht geen visite. Het zal wel een verkoper zijn… Maar nee, het is straatwerving. Een vriendelijk ogende meneer van de NSGK. Hij zegt: “Hallo, ik ben van stichting het gehandicapte kind. Wij zijn op zoek naar mensen die voor ons langs de deuren gaan in november om te collecteren… Wilt u misschien collecteren voor onze stichting?”. “Nee.” zeg ik. “Maar veel succes!” en ik sluit de deur…
… Dat zal je wel nodig hebben, denk ik er verbaasd achter aan. Ik ken de stichting wel omdat ik me in goede doelen heb verdiept en graag voor ze werk om de wereld een beetje mooier te maken. Maar ik heb nog nooit gedoneerd aan NSGK en ik heb verder geen banden met dit specifieke doel. Waarom zou ik dan willen collecteren? Waarom sturen ze in 2020 tijdens de Corona-crisis (!) mensen voor straatwerving langs de deuren om dit te vragen? Veel ‘kouder’ dan dit wordt acquisitie niet.
Te weinig collectanten
Blijkbaar is er een probleem: er zijn te weinig collectanten voor NSGK. Maar kijk dan eens in het vrijwilligersnetwerk of zij mensen weten die hierin geïnteresseerd zouden kunnen zijn, omdat ze er iets mee hebben. Of stel een gerichte vraag aan donateurs via een e-mail. Of richt een remarketing campagne in en stel via social media je vraag!
De online marketing funnel
Als je dit vanuit de online marketing funnel bekijkt, probeert de stichting een ‘shortcut’ te nemen naar de fase ‘ambassadeurschap’. Dat is als je zo’n fan bent van een organisatie dat je je ervoor wilt gaan inzetten als vrijwilliger. Doorgaans ben je dan al goed op de hoogte van wat de organisatie doet, heb je al (meerdere keren) gedoneerd. En laat je op social media zien dat je je betrokken voelt bij het goede doel. Waarschijnlijk ben je ook ingeschreven voor de nieuwsbrief.
Er zijn zo veel online kanalen die je kan inzetten om vervolgens, na zo’n hele Donor Journey, gericht aan de juiste mensen te vragen of ze dit (ook) voor je willen doen. Maar nee, je stuurt mensen ‘koud’ langs de deur voor straatwerving. Op zoek naar een speld in een hooiberg.
Vanuit online marketing oogpunt begrijp ik daar niets van. Wat een verspilling van tijd en energie. Hierbij bied ik NSGK graag aan om mee te denken over een gerichte online campagne om collectanten te werven. Neem gerust contact met mij op.
Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!