Weet jij precies wat je wilt bereiken met je organisatie en heb je jouw organisatiedoelen duidelijk voor ogen? Vertaal deze dan naar online marketing doelstellingen. Online marketing doelstellingen laten zien hoe succesvol je bent om online impact te maken op je doelgroep(en). Als je ze niet hebt, weet je ook niet of die social media posts, website en video’s nou eigenlijk belangrijk zijn voor je potentiële klanten of donateurs of gewoon leuk tijdverdrijf.
In mijn vorige blogpost had ik het over online marketing problemen waar sociaal ondernemers tegen aan lopen. Nu ga ik in op de belangrijkste online marketing doelstellingen voor sociaal ondernemers en impact marketeers bij non-profits in de verschillende fasen van de marketing funnel. En ik geef voorbeelden die je in deze fasen kunt gebruiken.
“Heb je online marketing doelstellingen? Zo ja, wat is de belangrijkste?”
Dat is een van de vragen die ik mijn enquête onder ruim 50 sociaal ondernemers stelde. Wat bleek? Niet alle sociale ondernemingen hebben online marketing doelstellingen, voor een gedeelte (14%) speelt online (nog) nauwelijks een rol. Voor de sociaal ondernemers die ze wel hebben, zijn de belangrijkste bereik (22%) en naamsbekendheid (18%).
Onder ‘bereik’ worden marketingdoelen genoemd zoals het aanspreken van de juiste doelgroep, het laten groeien van de community, het genereren van meer traffic naar de website. Uiteindelijk moet dit zich vertalen naar meer leads, donaties of klanten via de online kanalen. Die drie online marketing doelstellingen zijn het belangrijkst voor opgeteld 34% van de sociaal ondernemers. Voor maar een derde is er dus een ‘harde’ online marketing doelstelling op leads, klanten of conversie.
Maak je impact tastbaar met een Noordster
Door je online marketing doelstellingen te formuleren, kun je uiteindelijk een grotere impact bereiken. Als je je cijfers goed monitort, weet je precies waar je staat en wat je nog moet doen om online te kunnen groeien. Net als met organisatiedoelen is één online marketingdoel het belangrijkste. Dat is je ‘Noordster’. Dit is bijvoorbeeld een X aantal leads, klanten of donateurs of een specifieke online omzet. Dit marketingdoel zou centraal moeten staan zodat je er altijd op kunt sturen.
Andere online marketing doelstellingen zijn indicatoren of subdoelen. Die kun je afstemmen op de behoefte van je potentiële klant of donateur in elke fase van de Customer Journey of Donor Journey: bewustwording, interesse, activatie, connectie of ambassadeurschap. Ik geef hieronder een aantal voorbeelden van dit soort marketingdoelen.
Online marketing doelstellingen voor bewustwording
Als je je richt op bewustwording of de naamsbekendheid van jouw organisatie of merk, kun je een online marketingdoelstelling zetten op:
- het aantal volgers dat je er op je Social Media kanalen bij krijgt;
- het aantal keren dat een specifieke video is uitgekeken op Social Media;
- de groei van het aantal keren dat je merknaam wordt getagd op Social Media;
- de groei van het maandelijkse aantal mensen dat zoekt op de naam van je organisatie (zoekvolume op merknaam);
- bezoekers die op je website komen door de URL van je website in te typen (direct verkeer).
Voorbeelden van online marketing doelstellingen voor interesse
Voorbeelden voor online marketingdoelstellingen gericht op het vergroten van de interesse in je organisatie, dus je bereik, zijn:
- het aantal likes, shares en interacties op je Social Media kanalen;
- unieke bezoekers die elke maand op je website komen;
- het aantal unieke bezoekers dat je blog leest;
- een groter aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief of blog update;
- verhoging van het percentage dat je nieuwsbrief / blog update opent (openratio).
Marketingdoelen voor activatie
Voorbeelden voor online marketingdoelstellingen gericht op de activatie van mensen om over te gaan tot een aankoop of donatie:
- het aantal unieke bezoekers dat op je productpagina’s of verkooppagina’s komt;
- toename in het aantal nieuwe donateurs of klanten per maand;
- toename in omzet of donaties per maand;
- verhoging in uitgaven die bezoekers op je website doen of van het donatie bedrag;
- een hoger conversiepercentage van bezoeker naar klant of donateur.
Voorbeelden van online marketing doelstellingen voor connectie
Voorbeelden voor online marketingdoelstellingen gericht op de connectie met mensen zodat ze de waarde voelen van de aankoop die ze bij je deden of de donatie:
- een stijging in het percentage klanten dat tevreden is;
- het percentage klanten of donateurs dat meer gaat bijdragen of kopen;
- een X percentage minder uitstroom van donateurs;
- percentage dat langer klant of donateur blijft;
- toename in het aantal positieve reviews op je website.
Online marketing doelstellingen voor ambassadeurschap
Voorbeelden voor online marketingdoelstellingen gericht op het ambassadeurschap van mensen die zich betrokken voelen bij je organisatie en dit willen delen:
- een stijging in het percentage klanten of donateurs dat je organisatie aanbeveelt;
- het aantal mensen dat op Social Media in positieve zin vertelt over je organisatie;
- het aantal medewerkers dat uit zichzelf positief nieuws deelt over je organisatie;
- groei in het aantal inkomende links van andere websites naar jouw website;
- groei in het aantal (online) publicaties over jouw organisatie.
Je data monitoren
Het bedenken van online marketing doelstellingen heeft pas zin als je de data monitort die erbij horen. Voor elk marketingdoel bedenk je een concrete Key Performance Indicator (KPI) die je kunt meten, bijvoorbeeld in Google Analytics. Het liefst maak je een overzichtelijk dashboard waarin je in één oogopslag kunt zien hoe het met je KPI’s gaat. Zorg er wel voor dat het overzichtelijk blijft en dat je er niet te veel gaat monitoren. Uiteindelijk is je Noordster het belangrijkste.
Van online marketing doelstellingen naar online marketingplan
Vond je deze blogpost interessant? Check dan ook mijn andere blogposts over online marketingstrategie:
- Bekijk missie en visie voorbeelden en wanneer ze inspireren;
- Hoe je in 7 stappen een online marketingplan opstelt, of:
- Hoe je een online marketingstrategie in elkaar zet.
Wil je aan de slag met je online marketingdoelstellingen én gelijk doorpakken naar het uitwerken van een online marketingplan? Neem gerust contact met me op voor advies.
Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!