De meeste organisaties hebben een missie, visie en kernwaarden die samen het bestaansrecht van de organisatie omschrijven. Ze zijn de basis om goede organisatiedoelstellingen en een strategie te kunnen definiëren. Maar het kan best uitdagend zijn om tot een goede missie en visie te komen. Want wat is het verschil tussen missie en visie eigenlijk? Hoe formuleer je een visie en missie die helder zijn en actie inspireren? Wat zijn goede missie en visie voorbeelden? Die drie vragen beantwoord ik in deze blogpost.
Verschil missie en visie?
In mijn vorige blogpost over de Sustainable Development Goals schreef ik al: ‘Een missie geeft het bestaansrecht van je organisatie weer.’ De vraag die hierbij hoort, is: waar staan wij voor? Het antwoord op deze vraag baseer je op je identiteit en je kernwaarden als organisatie. Je missie geeft je motivatie weer voor jouw bijdrage als organisatie, is naar binnen gericht en tijdloos. Een goede missie geeft je organisatie richting en brengt focus aan.
Wat is een visie?
Kort gezegd beantwoordt de visie van een organisatie de vraag: waar gaan wij voor? Je visie schetst een toekomstdroom. Met een visie onderscheid je je als organisatie en geef je richting aan waar je je mee bezig houdt. De visie is voor een langere periode en naar buiten gericht (op de wereld).
Dus wat is het verschil tussen missie en visie?
Je missie is het fundament van je organisatie, gaat over wie je in de kern bent en waar je voor staat (vandaag de dag). Een visie omschrijft waar je voor gaat richting de toekomst, je toekomstdroom. Je missie en visie kun je uitwerken in concrete doelstellingen waar je vervolgens je strategie op baseert (hoe je deze doelstellingen bereikt).
Visie formuleren, hoe doe je dat?
Maak het niet te ingewikkeld. Een visie voor de toekomst klinkt misschien alsof je een gelijk een document van een paar pagina’s moet aanleggen. Maar dat is een valkuil. Een visie kan je in één zin formuleren. Sterker nog: door je visie kort en bondig te formuleren zonder gebruik te maken van jargon heb je meer kans dat ‘ie jouw organisatie en mensen daarbuiten inspireert. Voor je missie geldt hetzelfde. Less is more.
De vraag die je stelt voor het formuleren van je visie is: wat willen we bereiken (voor anderen, voor de wereld)? Formuleer je visie zo dat deze je elke dag inspireert. Je kunt hem gebruiken om de juiste prioriteiten te stellen. Met een duidelijke visie voor ogen is het makkelijker om op koers te blijven. Concreet: richt je op de toekomst, de langere termijn, je leefomgeving of de wereld. Waar draag je aan bij?
Je missie formuleren, doe je door de vragen te beantwoorden: waar staan we voor, welke kernwaarden zijn voor ons het belangrijkst, wat motiveert ons en wat is ons bestaansrecht? Concreet schrijf je op waarom je organisatie bestaat (je why), voor wie je bestaat en wat voor meerwaarde je levert als organisatie. Dit vat je samen in één of enkele zinnen. Bekijk onderstaande missie en visie voorbeelden voor inspiratie.
Missie en visie voorbeelden
Voorbeelden van visies:
- Een kind hoort niet thuis in oorlog. Nooit. (War Child)
- Fossielvrij leven binnen één generatie. (Vattenfall)
- Wij dromen van een groene en gezonde wereld. Voor iedereen, nu en in de toekomst. Wij hopen dat wij onszelf overbodig kunnen maken. (Trees for All)
- Zoals werkpaarden zijn vervangen door mechanische paardenkrachten, zo zullen ook dieren overbodig worden voor de productie van vlees. (De Vegetarische Slager)
- Op weg naar een wereld waarin krom gelijk is aan recht. (Kromkommer)
- Een wereld waarin degenen die vastbesloten zijn om aan de armoede te ontsnappen de kans krijgen om dat te doen op hun eigen voorwaarden. (100weeks)
Voorbeelden van missies:
- War Child maakt een blijvend verschil. (War Child)
- Verbeteren van de geestelijke gezondheid door het delen van kennis. (Trimbos-instituut)
- Onze missie is om wereldwijd nieuw bos te planten en bestaande bossen te herstellen. Dit doen wij altijd via duurzame bosprojecten. Zo dragen we bij aan een beter klimaat, meer biodiversiteit en betere leefomstandigheden van lokale bevolking. (Trees for All)
- De grootste slager ter wereld worden. (De Vegetarische Slager)
- Redden van alle ‘gekke’ en ‘overgebleven’ groenten en fruit die anders verspild zouden worden. (Kromkommer)
Verschil missie en visie Birdwing Digital
Als ik als freelance online marketeer aan de slag ga met een online marketingstrategie, is het één van de eerste vragen die ik stel: wat is jullie missie en visie? Dit zegt enorm veel over wat een organisatie wil bereiken. Het antwoord hierop en op nog een aantal andere vragen kan ik dan doorvertalen naar online doelstellingen en een online strategie.
Mijn visie: Digital Wings for Good Businesses.
Mijn missie: ik help missiegedreven organisaties om hun online impact te vergroten zodat zij de wereld mooier kunnen maken. En ik dus ook.
Van missie en visie naar online marketingplan
Wil je aan de slag met je missie en visie én gelijk doorpakken naar het uitwerken van een online marketingplan? Neem dan even contact met me op; als freelance online marketeer denk ik graag met je mee!
Vond je deze blogpost interessant? Check dan ook even mijn andere blogposts over online marketingstrategie:
- Lees bijvoorbeeld hoe je online marketing doelstellingen opstelt (met voorbeelden)…
- Hoe je in 7 stappen een online marketingplan opstelt, of:
- Hoe je een online marketingstrategie in elkaar zet.
Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!