• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to footer

Birdwing Digital

  • Freelance online marketeer
    • Online assessment
    • Online marketing advies
  • Reviews
  • Blog
  • Over
  • Contact
Feed forward vragen: waarom en hoe je dit aanpakt

Feed forward vragen: waarom en hoe je dit aanpakt

Ondernemers zijn vaak wat eigenwijze mensen en trekken graag hun eigen plan. Goede eigenschappen die je ver kunnen brengen, maar het is ook slim om af en toe om feedback te vragen aan je doelgroep. Of liever gezegd om ‘feed forward’. Waarom? Je wordt er een beter mens van, je product of dienst wordt er beter van én je vergroot de betrokkenheid van je je doelgroep.

#1 Je wordt er een beter mens van

Vaak vinden we om feedback vragen spannend. Dan helpt het om het vooral als een cadeau te zien om jezelf verder te ontwikkelen. Feedback is altijd even spannend om te ontvangen, want waar komt de feedback vandaan en wat wordt er precies mee bedoelt? Het is ook niet altijd leuk. Maar door goed te luisteren en door te vragen haal je voor jou waardevolle informatie naar boven die je kunt gebruiken om een beter, leuker, effectiever mens te worden.

#2 Je product of dienst wordt er beter van

In de afgelopen jaren heeft het me verwonderd hoe weinig mensen direct aan hun doelgroep(en) om feedback op hun product of dienst vragen. En dan doel ik niet op een review, dat is wat anders. Als je om een review vraagt, ga je er al van uit dat ik je product of dienst een 8+ geef en graag wil aanbevelen. Stel nu dat dit niet het geval is en ik heb wel feedback voor je? Een gemiste kans als je mij er niet om vraagt, toch?

 

Je kunt feedback van je doelgroep direct gebruiken om je product of dienst te verbeteren. ‘Feed forward’ is dan ook een betere benaming. Als je de input van je doelgroep meeneemt, wordt je product of dienst steeds beter voor alle volgende klanten.

#3 Je vergroot de betrokkenheid van je doelgroep

Vraag dus om feed forward! Het liefst tijdens of vlak na het afnemen van jouw product of dienst. Je kunt dan gelijk aan de slag met het toepassen ervan. Dit is een win-win situatie. Want niet alleen verbeter je je product of dienst, je vergroot ook de betrokkenheid van je doelgroep. Je geeft hen het gevoel dat wat zij vinden belangrijk voor je is. Belangrijk is wel dat je iets doet met de feed forward en dit ook communiceert. Ja: dat is veel werk, maar het loont de moeite.

 

Voor het ene product is dit natuurlijk makkelijker dan het andere. Het scheelt nogal of ik de samenstelling van een fysiek product moet aanpassen of dat het gaat om het beter maken van een online training. Maar over het algemeen is het bijzonder waardevol om het gesprek met je doelgroep aan te gaan, zodat je de waarde die je voor hen wilt leveren, kunt vergroten.

 

Feed Forward vragen: hoe doe je dat?

Als je voor het eerst om Feed Forward gaat vragen, kan dat best spannend zijn. Logisch dat je er even goed over nadenkt voordat je je doelgroep en/of klanten gaat benaderen. De volgende tips helpen je hierbij:

  1. Zet alle vragen waar je mee worstelt op een rijtje. Bedenk bij welke vragen je klanten of doelgroep je kunnen helpen. Zorg voor open vragen.
  2. Wees selectief: wat zijn de allerbelangrijkste vragen die je wilt stellen? Zet ze op een rij.
  3. Ga in gesprek met je huidige klanten of je doelgroep(en). Dit kan één op één, door ze te bellen of te mailen.
  4. Vind je dit te spannend of niet van toepassing voor jou? Maak dan een enquête en zet die uit via Social Media, bijvoorbeeld in een Insta Story of via een LinkedIn DM.
  5. Luister goed en vraag door als je dingen niet begrijpt.
  6. Bedank de ander altijd voor zijn /haar tijd om jou te helpen!
  7. Bedenk hoe je de Feed Forward kunt toepassen. Welke dingen kun je nu al doen? Welke kun je het beste nog even bewaren of over nadenken?
  8. Communiceer wat je met de Feed Forward gaat doen naar je klanten / doelgroep.
  9. Herhaal

Productontwikkeling en Scrum werken

Zeker als je bezig bent met het ontwikkelen van een product of dienst kun je beter in een vroeger dan een later stadium om Feed Forward vragen. Dit is één van de basisprincipes van Scrum werken (wat is Scrum?). Als een product of de dienst af is, wil dat niet zeggen dat je het niet kunt door ontwikkelen. Denk er eens over na: waarvoor en hoe kun jij het beste om feedback vragen?

 

Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!



Categorie: online marketing, Scrum Tags: feed forward, feedback, feedback vragen, scrum

Footer CTA

linkedin   instagram
  • Cookiebeleid (EU)

Birdwing Digital

judith@birdwingdigital.nl

06-41316881


©2022 by Birdwing Digital · Foto's: Made by Merlin · Algemene voorwaarden

· Freelance Online Marketeer

Beheer cookie toestemming
Birdwing Digital maakt gebruik van cookies om de website en service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}