Sterke LinkedIn-posts schrijven is belangrijk voor het vergroten van de betrokkenheid van je doelgroep. En daarmee ook voor het succes van jouw non-profitorganisatie of Social Enterprise. In de vorige blogpost over sterke LinkedIn-posts deelde ik al 10 essentiële tips met voorbeelden. Nu in deel 2 ga ik dieper in op de inhoud. Waar moet je op letten bij het schrijven van de tekst? Wat mag écht niet ontbreken (en wat juist wel)? Klaar om de sterkste LinkedIn-posts te schrijven? Deze tips maken het makkelijker én leuker.
Tip 11: Stem de inhoud en schrijftoon af op jouw doelgroep
Ik schreef het al in deel 1: niet weten voor wie je schrijft, is als het roepen in een woestijn. Hopend dat jouw woorden toevállig iemand bereiken. En dat diegene ook nog geïnteresseerd is. Alles behalve effectief!
Voor het schrijven van doeltreffende, sterke LinkedIn-posts is het belangrijk dat je glashelder hebt wie jouw exacte doelgroep is. Aan wie richt je jouw boodschap? Wees zo specifiek mogelijk in je analyse hiervan. In welke leeftijdscategorie valt jouw ‘ideale klant’? Is het een man of vrouw? Welk probleem heeft zij(/hij) waar jij de oplossing voor biedt? Welke interesses, belangen, normen en waarden heeft zij waar jij op inspeelt? En welke schrijftoon past bij haar? Een adolescent spreek je anders aan en heeft vaak andere interesses dan iemand op leeftijd. Hetzelfde geldt voor een zzp’er en een miljardenbedrijf, of een IT’er en een hoogleraar.
Hoe specifieker jij de inhoud richt aan jouw ideale klant, hoe groter de kans dat je deze ook echt bereikt. Raakt je tekst, dan schiet je LinkedIn-post zijn doel(groep) niet voorbij.
Tip 12: Maak je niet druk om de ideale lengte
Er is niet veel onderzoek gedaan naar de ideale lengte van een LinkedIn-post. De aannames hierover zijn verdeeld. Maar één ding is zeker: hoe meer waarde jij je lezer biedt, hoe beter je tekst. Het aantal woorden dat je hiervoor nodig hebt, staat niet vast. Dit kan één zin zijn, maar het kan ook een heel artikel zijn van 2000 woorden. Zo’n artikel lijkt over het algemeen meer views, reacties en deelacties op te leveren. Kun je voor gaan dus. Persoonlijk zou ik het wel afwisselen met kortere posts. Je lezers zitten immers niet altijd te wachten op hele lappen tekst en hebben daar ook niet altijd tijd voor.
Het belangrijkste waar je qua tekstlengte bewust van moet zijn, is dat LinkedIn je tekst visueel afkapt na ongeveer 140 tekens. Iemand ziet dus alleen ± 20 woorden van je post in zijn feed. Wil zij het hele bericht lezen, dan moet ze actie ondernemen door op ‘meer weergeven‘ te klikken. Nodigen de eerste woorden uit om dat te doen? Mooi! Daarmee is het voor het algoritme van LinkedIn duidelijk dat jouw post interessant genoeg is. Kom ik meteen op de volgende tip.
Wil je leren hoe je LinkedIn effectief inzet voor de zichtbaarheid van jouw organisatie?
Doe mee aan onze nieuwe Online LinkedIn Training (€ 38 ex. BTW) en leer in 5 stappen hoe je er alles uit haalt wat erin zit.
Tip 13: Schrijf de eerste zinnen extra pakkend
Je schrijft je LinkedIn-posts niet voor niets, je wilt dat ze gelezen worden. Ook fijn voor het algoritme. Je eerste 16 tot 25 woorden (die zichtbaar zijn in de feed) moeten dus meteen triggeren. Er zijn een paar dingen waarvan we weten dat ze goed werken. Zo zijn mensen dol op overzichtelijke lijstjes, tips en uitleg.
Deze eerste zinnen doen het bijvoorbeeld goed:
- Waarom jij gelukkiger wordt van milieubewust leven;
- 5 dingen die jij vandaag nog kunt doen om voedselverspilling tegen te gaan;
- 10 tips om minder plastic te gebruiken.
Een sterke, nieuwsgierigmakende of beetje gekke stelling kan ook triggeren om door te lezen. Net als de woorden ‘dit’ of ‘deze’, die in een zin verwijzen naar een uitleg die pas verderop in de tekst staat.
Bijvoorbeeld:
- Waarom jij groener bent dan een kikker;
- Dit is hoe jij online meer impact maakt;
- Op deze manieren draag jij onbewust bij aan slavernij.
Een van mijn opdrachtgevers Think Big Act Now laat hier goed zien hoe het moet:
Tip 14: Zorg voor een sterke, pakkende, waardevolle inhoud
Zonder pakkende inhoud is een LinkedIn-post verspilde tijd en moeite. Je wilt jouw doelgroep immers (blijven) boeien, binden en inspireren. Zorg er dus voor dat je met elke post waarde biedt voor je lezers. Dit kun je op verschillende manieren doen.
Bijvoorbeeld:
- een oplossing bieden voor een probleem waar je ideale klant mee zit;
- helderheid scheppen over een vaag onderwerp;
- een kijkje achter de schermen geven (bijvoorbeeld: hoe ziet het begin van de werkdag van je team eruit?);
- iets persoonlijks delen, bijvoorbeeld mijlpalen of andere bijzonderheden van werknemers;
- interessante feiten over jouw bedrijfsvoering en keuzes, enzovoort.
Let er daarnaast op dat je:
- de juiste schrijftoon aanhoudt;
- bondig, begrijpelijk en foutloos schrijft, en
- afwisselende inhoud/waarde biedt (zie tip 16).
Je kunt ingewikkelde vakjargon en ‘wollige taal’ (woorden als misschien en wellicht) beter vermijden. Schrijven is schrappen! Jip-en-Janneke-taal doet het dan ook tien keer beter dan langdradige taal.
Ook belangrijk: hoe stelliger en zekerder jij je uitspreekt, hoe pakkender je tekst. Durf jezelf dus als expert in jouw vakgebied te positioneren. Maar laat soms ook je menselijke kant zien, dit zorgt bij je volgers voor herkenning en vertrouwen. Deel bijvoorbeeld een grappige blunder of vertel hoe jij bijvoorbeeld beperkende gedachten hebt overwonnen. Of waarom je trots bent op je organisatie, terugblikkend op de begintijd en de struggles waar je toen mee te maken had.
En last but not least, zorg ervoor dat wat jij van je lezers wilt, ook gebeurt. Dit brengt me bij de volgende tip.
Tip 15: Verwerk een duidelijke, uitnodigende call-to-action
Met het schrijven van sterke LinkedIn-posts wil jij online meer betrokkenheid, bereik, fans en impact genereren. Dit doe je door met een sterke call-to-action af te sluiten. Hiermee stuur je aan op likes, reacties en deelacties. In de vorige blogpost over sterke LinkedIn-posts las je al dat hierbij the golden hour heel belangrijk is. Ook kun je bijvoorbeeld aansturen op het bezoeken van je website, op structureel donateur worden of op meedoen aan een tijdelijke actie.
Een andere opdrachtgever van mij, Trees for All, laat zien hoe je dat doet:
Tip 16: Houd de ‘4-1-1’-regel aan
Wil je voor voldoende afwisseling zorgen en je lezers blijven boeien, binden en betrekken dan is het slim de ‘4-1-1’-regel aan te houden. Dit betekent dat je eerst 4 posts schrijft die niet direct gaan over jou of (de acties van) je organisatie, maar waarmee je wel waarde biedt voor je lezers.
Denk aan (aan jouw missie gerelateerde):
- tips en inzichten, of:
- initiatieven van andere organisaties die jou inspireren.
Een volgende post komt volgens deze regel voort uit een andere bron, maar gaat wel over jou of jouw organisatie. Denk aan:
- recente onderzoeken naar waar jouw missie zich op richt, of:
- gedeelde posts van donateurs of vrijwilligers die hun ervaring met jouw organisatie delen.
De laatste post in de rij komt vervolgens wél vanuit jou(w organisatie) zelf en gaat bijvoorbeeld over:
- de nieuwe actie(s) die je bent gestart;
- wat er achter de schermen gebeurt;
- hoe donaties worden gebruikt;
- behaalde mijlpalen, enzovoort.
Heb je het rijtje gehad, dan begin je weer van voor af aan.
Sterke LinkedIn-posts schrijven kun jij ook
In mijn blogpost over sterke LinkedIn-posts deelde ik al 10 essentiële tips met voorbeelden. Met bovengenoemde tips erbij kom je een heel eind bij het schrijven van sterke LinkedIn-posts.
Houd Birdwing Digital op LinkedIn in de gaten voor de laatste updates.
Lees hier meer over een contentkalender maken.