Van SEO heb je vast al vaker gehoord, maar waarom is SEO belangrijk? En wat zou je hiermee moeten doen? Ik kan je vertellen: het zou je main focus moeten zijn bij het bouwen en onderhouden van je website. Waarom dat zo is – én hoe je dit doet – leg ik je graag uit.
Waarom SEO even belangrijk is als design
Natuurlijk wil je dat jouw website er prachtig uitziet. Het is immers het digitale visitekaartje van jouw organisatie. Dus: flink investeren in het design. Dan komen die donateurs vanzelf … Toch?
Nee. Zo werkt dat dus niet. Zoekmachines zijn nu eenmaal niet zo ingesteld dat de mooiste website bovenaan komt te staan. Logisch ook: jouw doelgroep heeft simpelweg niet als doel de meest schitterende website te vinden. Niet dat een mooi design onbelangrijk is – integendeel! Maar jouw doelgroep wordt net zo lief goed geïnformeerd als dat ze op een prachtig vormgegeven website terechtkomt.
Het algoritme waarmee Google bepaalt hoe hoog websites in de zoekresultaten worden getoond, is AI-gestuurd en verfijnd. Ranking-factoren zoals backlinks, mobielvriendelijkheid, website-snelheid, gebruiksvriendelijkheid en betrokkenheid van gebruikers spelen hierin een rol. Het draait hierbij steeds meer om de gebruikerservaring van mensen in de zoekmachine, of ze nu iets typen of hun vragen aan de Google Assistent stellen via Voice Search.
Hier kun jij op inspelen. De term zegt het eigenlijk al: SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Hoe beter jij jouw website optimaliseert voor de zoekmachines, hoe beter vindbaar je bent in de zoekresultaten van je doelgroep.
Investeer jij alleen of vooral in het design van je website en laat je SEO links liggen? Dan is de harde waarheid dat jouw investering zeer waarschijnlijk voor niets is. Want al is jouw website de mooiste die er is: zonder bezoekers, geen impact.
Hoe werkt SEO in de praktijk?
Op hoofdlijnen zijn er drie SEO-technieken die je kunt inzetten, zodat jouw website beter vindbaar wordt en dat ook blijft. Het gaat om: techniek van de website verbeteren, autoriteit vergroten en content optimalisatie. Check ook: ‘wat is SEO’.
Techniek
Wat betreft techniek kun je denken aan het monitoren van wat wel en niet goed werkt. Laden de pagina’s van je website bijvoorbeeld wel snel genoeg? Moet een bezoeker langer dan 3 seconden wachten tot een pagina helemaal geladen is, dan is de kans klein dat ze hierop wacht. En hoe eerder zij je website verlaat (of beter gezegd: hoe minder lang zij op een pagina blijft), hoe slechter dit is voor de vindbaarheid. Zoekmachines zien dit namelijk als teken dat jouw website niet interessant genoeg is. Tijd voor actie dus! Een goede eerste stap is je website checken met PageSpeed insights. Daar komt een advies uit van technische optimalisaties die je met je webbouwer kunt bespreken. Iets wat je daarin zelf vaak kunt doen, is het comprimeren van de afbeeldingen die op je website zichtbaar zijn. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is bijvoorbeeld Pixlr.
Autoriteit
Ook de autoriteit die jouw website op het internet heeft, kun je optimaliseren. En dat is slim, want dit bepaalt voor een groot deel jouw vindbaarheid! Autoriteit wil zeggen dat jouw website als belangrijker/populairder wordt gezien dan een andere website. Dit is iets wat je langzaamaan opbouwt en wat dus tijd nodig heeft. Maar je kunt deze autoriteit wel een zetje geven door ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk websites naar jouw website linken. Hoe populairder deze linkende websites zijn, hoe beter. Ze hevelen eigenlijk een beetje autoriteit van hun website over naar die van jou!
Content
Last maar zeker not least is de content van je website. Hoe beter deze is afgestemd op wat jouw doelgroep in zoekmachines intikt of aan de Google Assistent vraagt (en dus: hoe meer directe waarde jij jouw doelgroep biedt), hoe hoger je in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, Bing en Ecosia zult verschijnen. Heeft jouw doelgroep bij het lezen van de ‘snippet’ (de kop en de eerste twee zinnen die in zoekmachines als preview van een pagina worden getoond) meteen het idee dat zij op jouw pagina dé gewenste informatie gaan vinden, dan doe je het goed. Deze dingen kun je aan de achterkant van jouw (WordPress-)website redelijk eenvoudig zelf optimaliseren, bijvoorbeeld met behulp van de gratis Yoast-plugin. Een goede volgende stap is op basis van zoekwoordenonderzoek bepalen wat voor content je nog mist en hiervoor een content-planning aanleggen. Dit is iets waar ik organisaties vaak bij mag helpen.
Waarom SEO belangrijk is voor een website verhuizing
Heeft jouw organisatie jarenlang een website gehad, maar is het tijd voor een nieuwe? Bijvoorbeeld omdat deze qua design sterk verouderd is? Een slimme keuze. Maar wel alléén als je ook de SEO-waarde die je in al die jaren hebt opgebouwd, meeverhuist.
Zou je dit niet doen, dan verlies je in één klap al jouw autoriteit (lees: zo’n 85% van jouw organische verkeer naar je website!) en kun je weer helemaal opnieuw beginnen. En zoals je inmiddels snapt, is het belang van SEO voor jouw website te groot om hierin eigenwijs of lui in te zijn.
Het zit zo: zoekmachines weten jouw site te vinden doordat ze de content die erop staat hebben ‘geïndexeerd’. In grote lijnen komt dat neer op een lijst met oorzaak-gevolg-situaties: bij zoekopdracht A, toon pagina B op positie C.
Haal je zo’n pagina ineens offline? Dan werkt deze lijst niet meer. Als de index niet klopt, tonen zoekmachines een ‘kapotte pagina’ bij het klikken op de link. En krijg je die bekende ‘404’-error. Jouw doelgroep vindt dan jouw webpagina’s niet meer. Met als gevolg dat de zoekmachines jouw website uit de index halen en helemaal niet meer tonen.
Het op de juiste manier meeverhuizen van je SEO-waarde, ook wel een SEO-migratie genoemd, is dus echt noodzakelijk. Maar wat komt hier allemaal bij kijken? Om een paar dingen te noemen:
- Alle oude url’s en eventuele domeinen in kaart brengen en met een 301-redirect verhuizen naar de nieuwe locatie;
- Een ‘adreswijziging’ doorvoeren in Google Search Console en Bing Webmaster Tools;
- De indexatie monitoren in de Google Index;
- Belangrijke inkomende links waar nodig aanpassen, en
- Rankings en belangrijke bestemmingspagina’s monitoren.
Schakel de juiste experts in
Je leest het al: SEO is tot op zekere hoogte zelf toe te passen, maar sommige aspecten ervan zijn technisch en ingewikkeld. Zo hebben – ook ervaren – webdesigners vaak geen kaas gegeten van wat er precies komt kijken bij een SEO-migratie. Dit is echt iets om uit te besteden aan iemand die hierin gespecialiseerd is.
Ik help mijn klanten die overgaan naar een nieuwe website door de juiste SEO-specialisten hierbij te betrekken. Zo heb ik voor zowel het Trimbos-instituut als voor SeeYou Foundation samengewerkt met goede SEO-specialisten. Ik werk graag samen met partners: zo staat iedereen in haar kracht en zijn mijn klanten goed geholpen! Hier lees je hoe ik het Trimbos-instituut hielp met het verbeteren van hun online strategie en vervolgens het verhuizen van meerdere websites waar SEO-migraties een onderdeel van waren.
Waarom SEO belangrijk is voor jouw website is je inmiddels vast duidelijk. Is jouw organisatie ook toe aan een SEO-boost? Of zelfs aan het geheel vernieuwen van de website mét behoud van de opgebouwde SEO-waarde? Neem gerust even contact met me op: ik denk graag met je mee over wat er nodig en mogelijk is!
Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!