Wil je Google tools gebruiken? Slim, je bent immers nooit klaar met het optimaliseren van je website. En er zijn legio gratis tools die jou hierbij helpen. In deze blogpost licht ik de drie belangrijkste tools toe zodat je weet hoe en waar je moet beginnen. Doe er je voordeel mee!
Google tools in een notendop
Jouw website is eigenlijk nooit écht af. Er valt oneindig veel te optimaliseren en hiervoor zijn ook oneindig veel tools op de markt gebracht. Maar laat je hierdoor niet intimideren. Het is mogelijk, maar zeker niet noodzakelijk om het uit te besteden aan een expert. Met een beetje basiskennis en beginnerstips kun je al heel veel zelf.
Om het overzichtelijker voor je te maken neem ik je mee in dé drie tools die wat mij betreft ideaal zijn als basis. Ik heb het over: Google Analytics, Google Tag Manager en Google Search Console. Ga je deze Google tools gebruiken, dan is het goed om vooraf te weten wat je er precies mee kunt. Hieronder volgt dan ook per tool een heldere introductie, inclusief tips!
Google tool #1: Google Analytics
Google Analytics gebruik je voor het monitoren van statistieken. In mijn beleving de meest gangbare en laagdrempelige tool die hiervoor bestaat. Weet je de tool goed te gebruiken dan heb je een schat aan informatie! Zo geeft het je niet alleen inzicht in hoeveel bezoekers je hebt, maar ook in hun woonplaats, leeftijd, geslacht, enzovoort. Daarnaast laat het je bijvoorbeeld zien op welke pagina’s ze klikken en hoe lang ze daarop blijven. En als je een beter beeld hebt van jouw doelgroep en haar gedrag op je website dan kun je doelgerichter adverteren.
Je kunt de Google Analytics tool eenvoudig installeren in je WordPress-website. Dan wordt er een speciale code in je website geplaatst die zorgt voor het monitoren van de gewenste data. Hiervoor hoef je geen verstand te hebben van coderen.
Google Analytics 4
Inmiddels is er een nieuwe versie op de markt: Google Analytics 4. Deze versie heeft een andere interface. Behalve dat het er overzichtelijker uitziet, kun je zelf instellen welke data je precies wel of juist niet laat monitoren. Ook maakt Google Analytics 4 het gebruik van Google Tag Manager (waarover straks meer) minder noodzakelijk. En tenslotte zijn er bepaalde dingen vervangen ten opzichte van de originele Google Analytics tool. Kort gezegd is het tracken van data nu meer gefocust op engagement van bezoekers, dan alleen op hun feitelijke klikgedrag.
Zou je nu een nieuw account aanmaken bij Google Analytics, dan kies je eigenlijk automatisch voor Google Analytics 4. Je krijgt daarbij de optie om ook een ‘gewone’ Google Analytics-meting aan te maken (ook wel Universal Analytics genoemd).
Ben je al gebruiker van de originele Google Analytics? Dan kun je je afvragen of het slim is om direct volledig over te stappen. Google Analytics 4 is nog vrij nieuw en dus nog steeds in ontwikkeling. Ook is het echt even wennen aan de nieuwe interface en andere mogelijkheden. Maar bovenal wil je je huidige data niet verliezen. Historische data worden bij zo’n overstap namelijk niet meegenomen! Wat je wél kunt doen – en dat raad ik je zeker aan – is alvast Google Analytics 4 aanmaken náást jouw huidige Google Analytics. Zo behoud je het inzicht in je historische statistieken en kun je langzaamaan wennen aan de nieuwe versie.
Tips voor Google Analytics (4)
Tip 1: Zorg ervoor dat de trackingcode niet alleen op de homepage is geïnstalleerd, maar op elke pagina. Voeg de trackingcode aan het template van je website toe, zodat dit automatisch gebeurt als je nieuwe pagina’s aanmaakt.
Tip 2: Om Google Analytics (4) optimaal te gebruiken is het belangrijk dat je vooraf doelen hebt ingesteld die overeenkomen met jouw conversiedoelen. En dat je weet hoeveel jij per lead aan marketing wil/mag uitgeven. (Heb je (ook) een webshop? Zorg er dan voor dat je E-commerce hebt ingericht.) Wanneer je jouw doelen meetbaar hebt gemaakt, kun je de data uit Google Analytics veel beter gebruiken.
Tip 3: Creëer overzicht door jouw dashboard naar eigen wens in te stellen. Zo word je niet overladen met statistieken, maar zie je alleen de data die voor jou belangrijk zijn. Bijvoorbeeld alleen data gericht op Google Ads, social media of op SEO. Kies uit een van de standaard dashboards of maak er zelf eentje.
Om Google Analytics (4) volledig onder de knie krijgen, kun je een basistraining volgen. Bijvoorbeeld bij de Google Analytics Academy. Deze heb je al in een paar uur afgerond.
Google tool #2: Google Tag Manager
Google Tag Manager is een slimme aanvulling op Google Analytics. Wat Google Tag Manager doet? Deze tool vereenvoudigt het implementeren en beheren van tags en maakt het mogelijk om nóg meer inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast vermindert Google Tag Manager het aantal stukjes code op je website. Dit komt de laadtijd van je pagina’s – en dus ook de SEO van je website – ten goede. Bovendien kun je met deze tool zelf tracking pixels aan je website toevoegen en acties op je website volgen. En inzicht krijgen in het effect van online advertenties en social media. Dingen waar je anders hoogstwaarschijnlijk een expert voor zou moeten inschakelen. Het maakt je dus nog zelfstandiger op het gebied van website-optimalisatie.
Tips voor Google Tag Manager
Tip 1: Installeer andere Google tools zoals Google Analytics en de Google Ads conversiepixel via Google Tag Manager op je website. Net als bijvoorbeeld de Facebook-pixel. Op die manier zorg je voor meer overzichtelijke code en minder verlies van laadtijd van je webpagina’s.
Tip 2: Ervan uitgaande dat jouw account steeds uitgebreider wordt, is het slim hier vanaf het begin af aan een structuur in te brengen die voor jou werkt. Zorg daarom voor overzicht door de verschillende tags en de folders waarin deze staan, duidelijke namen te geven. En categoriseer de tags al in de naam zelf. Voeg bijvoorbeeld ‘button click’ toe aan de naam van een trigger die gaat om het klikken op een knop. Of ‘form submission’ aan de naam van een trigger voor een ingevuld formulier.
Tip 3: Sinds 2018 heb je volgens de AVG eerst toestemming nodig van je bezoekers om bepaalde cookies te plaatsen. Voeg een cookiemelding op je site toe met bijvoorbeeld Cookiebot. Dit is een handige tool waarmee je jouw bestaande tags en triggers pas kunt laten activeren na deze toestemming.
Google tool #3: Google Search Console
Last but not least: Google Search Console. Dit is dé tool voor meer inzicht in jouw organische vindbaarheid in zoekmachines. Op welke zoekwoorden wordt jouw website gevonden? Als je dit weet, weet je ook op welke zoekwoorden je jouw SEO kunt verbeteren. Met Google Search Console ontdek je laaghangend fruit. Welke kleine verbeteringen zijn nodig voor een nog beter effect?
Tips voor Google Search Console
Tip 1: Help Google een beetje en voeg jouw sitemap toe. Zo begrijpt Google de structuur van je website en maakt deze zoekmachine jouw website sneller vindbaar. Hoe je dat doet? Klik op ‘Crawlen’, vervolgens op ‘Sitemaps’ en daarna op ‘Sitemap toevoegen’. Hier kun je de locatie van jouw sitemap invullen. Heb je een WordPress-website, dan is dit standaard www.jouwdomein.nl/page-sitemap.xml. Gaat het om een blog, dan is het www.jouwdomein.nl/post-sitemap.xml. Let op: het duurt even (soms een hele dag) voordat Google jouw sitemap heeft verwerkt.
Tip 2: Download de data uit Google Search Console als Excel-bestand. Hierin kun je eenvoudig selecties maken op bijvoorbeeld woorden met een hoog aantal vertoningen, maar een lage klikfrequentie. Zo weet je welke pagina’s wel worden getoond in de zoekmachines, maar niet worden aangeklikt. De conclusie die je hieruit kunt trekken is dat je de metadata (en daarmee de snippet: de preview van jouw pagina in zoekmachines) aantrekkelijker moet maken. Want hoe uitnodigender jouw ‘visitekaartje’, hoe hoger de doorklikratio en dus hoe meer bezoekers er naar jouw website komen.
Tip 3: Werk aan je linkbuilding. In mijn eerdere blogpost ‘Waarom is SEO belangrijk?’ schreef ik hier al over. Google Search Console maakt dit extra makkelijk voor je. Als je via ‘Zoekverkeer’ klikt op ‘Links’, zie je precies welke andere websites naar jouw website linken. Zie jij hier geen websites staan waarvan je weet dat je er wel op wordt vernoemd? Verzoek deze dan vriendelijk om wél naar jou door te linken. Of Google eens de naam van jouw organisatie en ontdek zo waar je nog zonder doorverwijzing vermeld wordt.
Google tools gebruiken hoeft niet moeilijk te zijn
Zo zie je maar, Google tools gebruiken is gemakkelijker dan je denkt. Als je maar weet waar en hoe je moet beginnen. En een expert inschakelen kan altijd nog. Kijk gewoon eens hoe ver je komt met de genoemde tools. En stel jezelf de vraag: wat leert dit mij? Komt de data van mijn bezoekers overeen met het beeld dat ik van mijn doelgroep heb? Moet ik mijn marketing eventueel anders invullen? Kan die nóg doelgerichter, zodat mijn organisatie sneller de gestelde doelen behaalt?
Mocht je een specifieke vraag hebben over één van de genoemde tools, neem dan gerust even contact op. Ik denk graag met je mee!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.