Een contentkalender maken (of laten maken) is slim als je doelgericht wilt werken aan de online zichtbaarheid van jouw organisatie. Het geeft overzicht, houvast en werkt als een stok achter de deur. En nog belangrijker: het zorgt voor frequentie en consistentie in je content. In deze blogpost lees je hoe je zo’n contentkalender maakt. Inclusief een voorbeeld, 10 tips én een gratis template!
Een contentkalender maken voor online zichtbaarheid
Om even terug te gaan naar de basis: hoe vaker jouw doelgroep iets van jouw organisatie voorbij ziet komen, hoe vertrouwder zij met je wordt. En hoe sneller zij jou wil steunen. Hier is véél content voor nodig. Met een goede contentplanning weet jouw doelgroep hoe vaak ze iets van jou kan verwachten – en gaat ze hiernaar uitkijken.
Je behoudt de interesse en betrokkenheid van je doelgroep door:
- met een vaste regelmaat waardevolle en voldoende gevarieerde content te posten;
- de juiste platforms te kiezen die passen bij de content die interessant is voor je doelgroep, en
- op de juiste tijd en dag te posten: wanneer je de meeste kans hebt op interactie met jouw doelgroep (probeer dit uit).
Een contentkalender helpt hierbij. In plaats van lukraak hier en daar iets te posten maak je een duidelijke en doelgerichte planning van je content. Het maken van een contentkalender kost je een paar uurtjes werk, maar bespaart je veel tijd en inspiratieloze momenten. Doen dus!
Soorten content bedenken
Wil je een contentkalender maken dan begin je met het bedenken van verschillende contentvormen. Misschien denk je in eerste instantie alleen aan tekstuele socialmedia-posts, maar er is veel meer mogelijk. Zo kun je ook blogposts, podcasts, infographics, quizzen, onderzoeksrapporten, columns of video’s delen.
Sommige contentvormen kun je recyclen. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost waarvan de inhoud na een jaar nog steeds waardevol is voor je doelgroep. ‘Upcyclen’ is ook een goede optie: voeg er bijvoorbeeld iets aan toe zoals een video of een downloadbare template. Zo hoef je niet steeds gloednieuwe content te bedenken en bied je jouw doelgroep toch waarde. Je kunt ook de ene contentvorm overgieten in een andere contentvorm. Zo haal je met een beetje creativiteit wel vijf socialmedia-posts uit één blogpost.
Een contentkalender maken, hoe doe je dat?
Om je alvast een beeld te geven van hoe een contentkalender er uit kan zien, begin ik met een voorbeeld:
Hieronder volgen 10 gouden tips voor het maken van jouw eigen contentkalender.
Tip 1: Houd het reëel (een contentkalender maken moet zinvol zijn)
Hoe meer content je post, hoe zichtbaarder je bent. En hoe meer betrokkenheid je creëert, hoe succesvoller je bent op je socialmedia-kanalen. Maar het uitvoeren van jouw contentkalender moet bovenal haalbaar zijn. Is dat niet zo, dan zul je snel geneigd zijn de handdoek in de ring te gooien en helemaal niets meer te posten. Dus post jij het liefst maximaal drie keer of zelfs maar één keer per week? Dan doe je dat. Zo lang je het maar goed volhoudt.
Je hoeft trouwens niet bang te zijn om te veel te posten. Socialmedia-algoritmes zorgen ervoor dat je content gedoseerd vertoond wordt. Mensen die veel interesse tonen in je content, krijgen er meer van te zien en andersom ook. Vaak ziet direct na een post maar een klein deel van je volgers jouw content. Bij ‘succes’ (interactie) wordt deze meer vertoond. Je post daarom dus eerder te weinig, dan te veel!
Tip 2: Maak het overzichtelijk
Om goed bij te houden wat je wanneer gaat posten, kun je het beste zo overzichtelijk mogelijk beginnen. Gebruik dit kant-en-klare template of maak zelf in een Excel-bestand een tabel met verschillende kolommen zoals week, dag, platform, type content, categorie, en onderwerp. Je kunt er natuurlijk ook jouw eigen draai aan geven.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om extra kolommen toe te voegen. Denk aan deadlines voor het maken van de content, de datum van posten, aankruisvakjes voor als de content gepost is, enzovoort. Werk je met een team? Maak dan ook duidelijk wie voor welke content verantwoordelijk is. En een laatste tip: zet de link erbij van de geposte content zodat je eerdere posts snel kunt terugvinden. Handig als je deze wilt recyclen.
Voor een goed overzicht is het ook heel fijn om met kleuren te werken. Door elk platform en/of elke categorie een eigen kleur te geven, zie je in één klap hoe de content verdeeld is.
Tip 3: Doe een braindump
Nu is het tijd om inhoudelijke content te bedenken. Het hoeft nog niet in detail: alleen een onderwerp en eventueel een bepaalde insteek is voor nu voldoende. Pak pen en papier en zet een timer op 5 (of 10) minuten. Schrijf nu alles op wat je je kunt bedenken dat met jouw organisatie te maken heeft.
- Wat zou je erover kunnen vertellen?
- Waar zet jouw organisatie zich voor in?
- Wat zouden verrassende ontdekkingen zijn voor je doelgroep?
- Waaruit blijkt dat jouw organisatie missiegedreven is?
- Hoe laat je jouw impact zien?
- Waar komt de naam vandaan?
- Wie zijn allemaal bij jouw organisatie betrokken?
- Wat zijn de doelen voor het komende jaar?
- Hoe is het allemaal ooit begonnen?
- Wat gebeurt er allemaal achter de schermen?
Je zult zien dat er genoeg te bedenken is!
Tip 4: Zorg voor voldoende afwisseling
Als het goed is heb je nu voldoende content om je kalender mee te vullen. Vooralsnog kun je het bij een beknopte beschrijving van onderwerpen houden: het uitwerken is voor later.
Als leidraad kun je voor je socialmedia-posts categorieën aan bepaalde dagen koppelen. Bijvoorbeeld op maandag een referentie aan een blogpost, op dinsdag een post met tips of iets ter inspiratie, en op vrijdag een post waarin je een bepaalde actie promoot. Bombardeer je doelgroep niet met al te veel ‘directe’ promotie. Doe dat maximaal één keer per week per platform. Ik heb het bijvoorbeeld over posts waarin je regelrecht vraagt om een donatie. Het inperken hiervan betekent niet meteen dat je achter het net vist. Veel andere posts zullen indirect jouw missie weerspiegelen en dus subtiel jouw organisatie promoten.
Tip 5: Speel in op belangrijke dagen
Weet je van tevoren al dat er speciale dagen aankomen? Een jubileum van jouw organisatie, landelijke verkiezingen of Kerst? Vul dit dan alvast in op je contentkalender. Zo ga je er niet aan voorbij wanneer het zover is (en hoef je voor die dag niets anders te bedenken). En nog belangrijker: zo speel je steeds in op wat er leeft bij je doelgroep.
Tip 6: Werk (voor)uit, maar niet te veel
Heb je je contentkalender gevuld? Dan kun je aan de slag met het uitwerken ervan. Belangrijk hierbij is om niet al te ver vooruit te willen werken. Ik raad je aan om je content maximaal twee maanden vooruit in detail uit te werken. Dingen kunnen altijd veranderen waardoor iets ineens minder relevant is. En blijf flexibel: schuif waar nodig met content als een actuele gebeurtenis voor je doelgroep interessanter is dan bijvoorbeeld een leuke post over jouw team. Die laatste kun je altijd nog een tijdje later online zetten.
Tip 7: Schrijf prikkelende content
Houd bij het uitwerken van je content steeds voor ogen dat deze voor jouw doelgroep echt van waarde moet zijn. Vraag jezelf dus steeds af: is dit interessant / entertaining / belangrijk / aantrekkelijk / opvallend genoeg om te delen? Speel in op wat leeft bij jouw doelgroep. En haak in op actualiteiten en Nationale Feestdagen. De ‘issuekalender‘ is hiervoor heel fijn. Meer gedetailleerde tips over hoe je prikkelende content schrijft, deelde ik al in LinkedIn posts tips.
Tip 8: Voeg altijd een call-t0-action toe
Content zonder call-to-action is een gemiste kans! Vraag bijvoorbeeld om een reactie of om betrokkenheid door middel van een donatie of een andere actie. Of vraag je doelgroep om jouw organisatie te volgen op social media of via een inschrijving op de nieuwsbrief. Maak je call-to-action zo uitnodigend en laagdrempelig mogelijk.
Tip 9: Doe aan ‘content batching’
Om te voorkomen dat je elke week met social media bezig bent is het slim om hier een vast moment in de maand voor te reserveren. Schrijf op eenzelfde dag meerdere posts uit en/of neem meerdere video’s op, en plan deze ook meteen in. Je zit op die manier lekker in de flow en geloof me, dat werkt een stuk efficiënter dan elke week een beetje doen! Bovendien blijf je zo consistent online zichtbaar, ook als er een week iets tussendoor komt.
Tip 10: Je contentkalender maken én gebruiken (zo nodig met hulp)
Mocht je nu helemaal geen inspiratie hebben en het daardoor lastig vinden om waardevolle content te bedenken, dan kun je het maken van je contentkalender altijd uitbesteden. Een echte expert doet dit in goed overleg met jou, zodat de contentkalender ook echt voor je werkt. Wil je wel zeker zijn van voldoende online zichtbaarheid, maar kom je zelf tijd tekort? Of kost het je meer energie dan dat het je oplevert? Overweeg dan om ook het posten (of automatiseren) van je content uit te besteden aan een expert.
Is je contentkalender gevuld, dan kun je de content automatisch inplannen met verschillende tools. Zelf ben ik groot fan van SmarterQueue, maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor Later of Hootsuite. Voor het bijhouden van welke content geplaatst is kun je Trello gebruiken.
Hopelijk ben je met deze 10 tips een stuk wijzer geworden over hoe je een goede contentkalender in elkaar zet. Laat je het weten als je ergens tegenaan loopt? Veel succes!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.