Google Grants (ook wel Google Ad Grants) is voor non-profitorganisaties een waardevol cadeautje. Of zeg eigenlijk maar gerust een cadeau. Want Google gunt missiegedreven organisaties maar liefst $10.000 USD per maand aan advertentiebudget. Daar zeg je natuurlijk geen ‘nee’ tegen! Maar er zijn wel bepaalde voorwaarden waaraan je moet voldoen. Van Google Grants aanvragen tot het budget slim besteden, in deze blogpost vertel ik je er alles over.
Waarom Google Ad Grants?
Met gerichte social ads is het tegenwoordig goed mogelijk om bij het juiste publiek zichtbaar te worden op social media. Maar vooralsnog is het moment dát jouw advertentie aan de juiste persoon getoond wordt, willekeurig. De persoon in kwestie moet dan maar net zin hebben en zich geroepen voelen om op dat moment actie te ondernemen naar aanleiding van jouw advertentie.
Met adverteren op Google ligt dat anders. Het mooie van Google is dat mensen actief ergens naar op zoek zijn, als ze er advertenties over te zien krijgen. En wie actief zoekt, wil vaak een actie ondernemen: bijvoorbeeld vrijwilliger worden of doneren. Daarom is adverteren op Google superrelevant. Daarbij is Google nog steeds de grootste zoekmachine ter wereld en honderden miljoenen mensen gebruiken het om producten, diensten én dus non-profitorganisaties mee te vinden. Het is dan ook niet voor niets dat adverteren op Google zo enorm populair is.
Profiteren als non-profit
Maar hoe boks je als non-profitorganisatie op tegen grote, winstgevende bedrijven? Om non-profits dezelfde kans te geven om zichtbaar te zijn, heeft Google het Google Grants-programma in het leven geroepen. Daarmee geeft Google missiegedreven organisaties een maandelijks advertentiebudget van $10.000 USD. Google heeft daarbij geen limiet van hoeveel subsidies ze uitgeven aan goede doelen; je maakt dus altijd kans. Met Google Grants heb jij dan ook een fantastische tool in handen om meer bewustwording van jouw non-profitorganisatie te creëren, meer vrijwilligers aan te trekken én meer donaties binnen te halen.
Hoe dat in z’n werk gaat? Je vraagt een Google Ad Grants-account aan en als dit wordt goedgekeurd, ontvang je $10.000 USD per maand aan ‘klikbudget’ in je account. Heb je het volledige budget uitgegeven? Dan stoppen de advertenties automatisch. Geef je het niet (helemaal) uit, dan reset het budget zich met elke nieuwe maand naar $10.000 USD.
Google Grants aanvragen in 5 stappen
Het enige dat je nodig hebt om met Google Grants te starten, is een Google Grants-account. En wat basiskennis; je wilt er natuurlijk wel alles uithalen. Verderop in deze blogpost deel ik daarom 6 belangrijkste tips voor het optimaal inzetten van Google Ad Grants. Maar eerst vertel ik je hoe je een Google Ad Grants-account aanvraagt.
- Check of je in aanmerking komt.
Helaas is Google Grants niet in elk land aan te vragen. Ook hangt het af van de status die jij als organisatie hebt. Daarom check je eerst of je in aanmerking komt met betrekking tot het land waar je in woont en met jouw status als non-profitorganisatie. Ben je een Nederlandse non-profitorganisatie met een ANBI-keurmerk? Dan hoef je je zeer waarschijnlijk geen zorgen te maken. En ook als je een sociale onderneming hebt maak je tegenwoordig grote kans om in aanmerking te komen. - Registreer je bij TechSoup.
Als non-profitorganisatie of sociale onderneming moet je geregistreerd staan bij TechSoup, een internationaal non-profitnetwerk. Dat kun je doen via dit formulier. Ben je al geregistreerd bij TechSoup? Dan heb je tijdens de aanvraag van jouw Google Ad Grants-account alleen je verificatietoken nodig.
- Vraag een Google-account voor non-profitorganisaties aan.
Voor een Google Ad Grants-account moet je eerst een Google-account voor non-profitorganisaties aanvragen. Dat kun je hier doen. - Meld je aan voor het Google Ad Grants-programma.
Is jouw Google-account voor non-profitorganisaties goedgekeurd? Dan kun je het deelnameformulier waarmee je je opgeeft voor het Google Ad Grants-programma indienen. Dit doe je in je Google-account via de link naar het formulier op de Ad Grants-activeringspagina. - Bevestig je aanmelding.
Bijna klaar! Nu hoef je alleen nog de indiening van het formulier te bevestigen. Ook dit doe je vanuit je Google-account. Jouw verzoek zal nu worden beoordeeld en je wordt vanzelf op de hoogte gehouden van de status van je aanvraag.
Zodra je aanvraag is goedgekeurd, kun je aan de slag met het inrichten van je Google Ad Grants-account.
Vereisten en beperkingen in Google Ad Grants
Google Ad Grants kun je vergelijken met de reguliere Google Ads. Maar het heeft wel een aantal beperkingen:
- Omdat het maximale maandbudget $10.000 bedraagt, is het maximaal te besteden dagbudget $329. Heb je meerdere campagnes? Dan heb je dus in totaal maximaal $329 USD per dag te verdelen over die verschillende campagnes.
- Er geldt bij handmatig bieden een maximumlimiet voor je bod per klik, namelijk $2 USD. Bij conversiegebaseerde biedingsstrategieën zoals ‘Aantal conversies maximaliseren’ worden automatisch biedingen ingesteld die zijn afgestemd op je conversiedoelen (als deze volgens de richtlijnen zijn ingesteld).
- Het is belangrijk om actief te blijven in je account, anders bestaat de kans dat het account tijdelijk wordt gedeactiveerd. Het is dan ook een vereiste om een minimale klikfrequentie (CTR) van 5% per maand te halen.
- Je account moet minstens twee advertentie-extensies hebben voor sitelinks, zodat vanuit jouw advertentie direct kan worden doorgelicht naar de bestemmingspagina.
- Campagnes worden alleen opgenomen als ze zijn voorzien van zoekwoordtargeting.
- De volgende zoekwoorden zijn niet toegestaan:
- te algemene zoekwoorden;
- zoekwoorden van slechts één woord, en
- zoekwoorden met een te lage kwaliteitsscore.
- Je account moet minimaal 2 advertenties per advertentiegroep bevatten, en minimaal 2 advertentiegroepen per campagne.
- Je hebt een geldige implementatie nodig van ‘Conversies bijhouden’ als je gebruikmaakt van ‘Slim bieden’.
De 6 belangrijkste tips voor Google Grants
Wellicht is het je opgevallen: met bovengenoemde vereisten maakt Google het je niet makkelijk om ‘het er even bij te doen’. Als je het doet, moet je het goed doen. Neem je ook de volgende tips ter harte, dan haal je er écht alles uit wat erin zit.
Tip 1: Maak je advertenties zo relevant mogelijk
Google doet z’n best voor jou, doe daarom ook een beetje je best voor Google en maak je account superrelevant. Hoe relevanter je advertenties zijn, hoe meer je mag uitgeven. Een manier om dit te doen is lokaal adverteren als je lokale vestigingen hebt. Als je bijvoorbeeld de Voedselbank bent, is dit een superslimme manier om relevanter te zijn en meer Google Grants-budget te kunnen inzetten. Ben je specifiek relevant voor een locatie, dan krijgen je advertenties hogere kwaliteitsscores en hogere posities. Hierdoor geef je meer budget uit en haal je dus meer resultaat.
Tip 2: Automatiseer je biedingen
Tip 3: Gebruik advertentie-extensies
Met advertentie-extensies neem je met je advertenties die op Google verschijnen meer ruimte in beslag. Je hebt een locatie-extensie, telefoonnummer-extensie, highlights en sitelinks. En nog veel meer. Gebruik deze extensies zoveel mogelijk! Hoe meer je ze gebruikt, hoe beter de kwaliteitsscores die Google je geeft. Hier zie je bijvoorbeeld dat Stichting WarChild de extensies goed benut:
Tip 4: Bekijk maandelijks je Review Dashboard
Er bestaat een Google Ad Grants-account Review Dashboard, maar (nog) niet elk account heeft dit. Je krijgt vanzelf een notificatie als het beschikbaar is. In dit dashboard vind je jouw ID, het compliance-beleid en hoe je precies best practices implementeert. Het laat zien wat goed gaat en wat eventueel moet worden opgelost. Fijn, aangezien het nog weleens gebeurde dat je account werd stilgelegd zonder dat je te horen kreeg waarom. Dat behoort hiermee tot de verleden tijd. Als je regelmatig je dashboard bekijkt, weet je precies hoe je account ervoor staat en wat je eventueel moet aanpassen. Mijn advies is om dit minimaal één keer per maand te doen.
Tip 5: Maak gebruik van ‘Aanbevelingen’
Gebruik de ‘Aanbevelingen’-tab in Google Grants. Door deze geautomatiseerde aanbevelingen door te voeren, kun je de optimalisatiescore van jouw account verhogen. Aanbevelingen zijn vaak het toevoegen van responsieve advertenties, of het ontdubbelen van zoekwoorden. Als je op ‘toepassen’ klikt voert Google de wijzigingen automatisch voor je door. Handig!
Tip 6: Voeg responsieve advertenties toe
Google beveelt het niet voor niets aan: maak gebruik van responsieve advertenties. Door deze variant aan je advertenties toe te voegen, verhoog je de optimalisatiescore van je account. Je kunt veel verschillende koppen en omschrijvingen toevoegen. Google geeft dan de meest relevante advertentie weer, afhankelijk van waar mensen precies op zoeken. En als mensen letterlijk zien waar ze op zoeken zullen ze eerder klikken op je advertentie.
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.