Google Grants (ook wel Google Ad Grants) is voor non-profitorganisaties een waardevol cadeautje. Of zeg eigenlijk maar gerust: cadeau. Want Google gunt missiegedreven organisaties maar liefst $10.000 USD per maand aan advertentiebudget. Daar zeg je natuurlijk geen ‘nee’ tegen! Er zijn wel bepaalde voorwaarden waaraan je moet voldoen. Van Google Grants aanvragen tot het budget slim besteden, in deze blogpost vertel ik je er alles over.
Waarom Google Ad Grants?
Met gerichte Social Ads kun je bij het juiste publiek zichtbaar worden op social media. Maar het moment dat jouw advertentie aan de juiste persoon getoond wordt, is willekeurig. Die persoon moet dan maar net zin hebben en zich geroepen voelen om op dat moment actie te ondernemen naar aanleiding van jouw advertentie.
Met adverteren op Google ligt dat anders. Het mooie van Google is dat mensen actief ergens naar op zoek zijn, als ze er advertenties over te zien krijgen. En wie actief zoekt, wil vaak een actie ondernemen: bijvoorbeeld vrijwilliger worden of doneren. Daarom is adverteren op Google superrelevant. Daarbij is Google nog steeds de grootste zoekmachine ter wereld en honderden miljoenen mensen gebruiken het om producten, diensten én dus non-profitorganisaties mee te vinden. Het is dan ook niet voor niets dat adverteren op Google zo enorm populair is.
Profiteren als non-profit
Maar hoe boks je als non-profitorganisatie op tegen grote, winstgevende bedrijven? Om non-profits dezelfde kans te geven om zichtbaar te zijn, heeft Google het Google Grants-programma in het leven geroepen. Daarmee geeft Google missiegedreven organisaties een maandelijks advertentiebudget van $10.000 USD. Google heeft daarbij geen limiet van hoeveel subsidies ze uitgeven aan goede doelen; je maakt dus altijd kans. Met Google Grants heb jij dan ook een fantastische tool in handen om meer bewustwording van jouw non-profitorganisatie te creëren, meer vrijwilligers aan te trekken én meer donaties binnen te halen.
Hoe dat in z’n werk gaat? Je vraagt een Google Ad Grants-account aan en als dit wordt goedgekeurd, ontvang je $10.000 USD per maand aan ‘klikbudget’ in je account. Heb je het volledige budget uitgegeven? Dan stoppen de advertenties automatisch. Geef je het niet (helemaal) uit, dan reset het budget zich met elke nieuwe maand naar $10.000 USD.
Google Grants aanvragen in 4 stappen
Het enige dat je nodig hebt om met Google Grants te starten, is een Google Grants-account. En wat basiskennis; je wilt er natuurlijk wel alles uithalen. Verderop in deze blogpost deel ik daarom 6 belangrijke tips voor het optimaal inzetten van Google Ad Grants. Maar eerst vertel ik je hoe je een Google Ad Grants-account aanvraagt.
- Check of je in aanmerking komt.
Helaas is Google Grants niet in elk land aan te vragen. Ook hangt het af van de status die jij als organisatie hebt. Kijk daarom eerst of je in aanmerking komt met betrekking tot het land waar je in woont en met jouw status als non-profitorganisatie. Tot voor kort was het nodig om als Nederlandse non-profitorganisatie een ANBI-keurmerk te hebben, maar anno 2024 zijn de regels versoepeld en word je non-profit status gecontroleerd met een document dat je indient, zoals je KVK-uitreksel. Als hieruit je non-profit status blijkt, hoef je je zeer waarschijnlijk geen zorgen te maken. Ook als je een sociale onderneming hebt, kun je in aanmerking komen. - Registreer je bij Percent.
Voorheen ging registratie voor Google Grants via Techsoup. Maar nu (in 2024) moet je als non-profitorganisatie of sociale onderneming geregistreerd staan bij Percent, een internationaal non-profitnetwerk. Dat kun je doen via deze pagina. Percent neemt vervolgens contact met je op om je gegevens te verifiëren en eventueel om meer documentatie te vragen.
- Vraag een Google-account voor non-profitorganisaties aan.
Voor een Google Ad Grants-account moet je binnen dezelfde omgeving een Google-account voor non-profitorganisaties aanvragen. Binnen enkele dagen krijg je bericht of je account is goedgekeurd. - Bevestig je aanmelding.
Als je account is goedgekeurd ben je bijna klaar. Nu hoef je alleen nog de uitnodiging te accepteren voor het account en een betaalprofiel in te richten (al wordt er niets gefactureerd).
Zodra je alle stappen hebt doorlopen, kun je aan de slag met het inrichten van je Google Ad Grants-account.
Vereisten en beperkingen in Google Ad Grants
Google Ad Grants kun je vergelijken met de reguliere Google Ads. Maar het heeft wel een aantal beperkingen:
- Omdat het maximale maandbudget $10.000 bedraagt, is het maximaal te besteden dagbudget $329. Heb je meerdere campagnes? Dan heb je dus in totaal maximaal $329 USD per dag te verdelen over die verschillende campagnes.
- Er geldt bij handmatig bieden een maximumlimiet voor je bod per klik, namelijk $2 USD. Bij conversiegebaseerde biedingsstrategieën zoals ‘Aantal conversies maximaliseren’ worden automatisch biedingen ingesteld die zijn afgestemd op je conversiedoelen (als deze volgens de richtlijnen zijn ingesteld).
- Het is belangrijk om actief te blijven in je account, anders bestaat de kans dat het account tijdelijk wordt gedeactiveerd. Het is dan ook een vereiste om een minimale klikfrequentie (CTR) van 5% per maand te halen.
- Je account moet minstens twee advertentie-extensies hebben voor sitelinks, zodat vanuit jouw advertentie direct kan worden doorgelicht naar de bestemmingspagina.
- Campagnes worden alleen opgenomen als ze zijn voorzien van zoekwoordtargeting.
- De volgende zoekwoorden zijn niet toegestaan:
- te algemene zoekwoorden;
- zoekwoorden van slechts één woord, en
- zoekwoorden met een te lage kwaliteitsscore.
- Je hebt een geldige implementatie nodig van ‘Conversies bijhouden’ als je gebruikmaakt van ‘Slim bieden’.
De 6 belangrijkste tips voor Google Grants
Wellicht is het je opgevallen: met bovengenoemde vereisten maakt Google het je niet makkelijk om ‘het er even bij te doen’. Als je het doet, moet je het goed doen. Neem je ook de volgende tips ter harte, dan haal je er écht alles uit wat erin zit.
Tip 1: Maak je advertenties zo relevant mogelijk
Google doet z’n best voor jou, doe daarom ook een beetje je best voor Google en maak je account superrelevant. Hoe relevanter je advertenties zijn, hoe meer je mag uitgeven. Een manier om dit te doen is lokaal adverteren als je lokale vestigingen hebt. Als je bijvoorbeeld de Voedselbank bent, is dit een superslimme manier om relevanter te zijn en meer Google Grants-budget te kunnen inzetten. Ben je specifiek relevant voor een locatie, dan krijgen je advertenties hogere kwaliteitsscores en hogere posities. Hierdoor geef je meer budget uit en haal je dus meer resultaat.
Tip 2: Automatiseer je biedingen
Tip 3: Gebruik advertentie-extensies
Met advertentie-extensies neem je met je advertenties die op Google verschijnen meer ruimte in beslag. Je hebt een locatie-extensie, telefoonnummer-extensie, highlights en sitelinks. En nog veel meer. Gebruik deze extensies zoveel mogelijk! Hoe meer je ze gebruikt, hoe beter de kwaliteitsscores die Google je geeft. Hier zie je bijvoorbeeld dat Stichting WarChild de extensies goed benut:
Tip 4: Bekijk maandelijks je Review Dashboard
Er bestaat een Google Ad Grants-account Review Dashboard. Hierin vind je jouw ID, het compliance-beleid en hoe je precies best practices implementeert. Het laat zien wat goed gaat en wat eventueel moet worden opgelost. Fijn, aangezien het nog weleens gebeurde dat je account werd stilgelegd zonder dat je te horen kreeg waarom. Dat behoort hiermee tot de verleden tijd. Als je regelmatig je dashboard bekijkt, weet je precies hoe je account ervoor staat en wat je eventueel moet aanpassen. Mijn advies is om dit minimaal één keer per maand te doen.
Tip 5: Maak gebruik van ‘Aanbevelingen’
Gebruik de ‘Aanbevelingen’-tab in Google Grants. Door geautomatiseerde aanbevelingen door te voeren, kun je de optimalisatiescore van jouw account verhogen. Aanbevelingen zijn vaak het toevoegen van zoekwoorden, of het ontdubbelen van zoekwoorden. Als je op ‘toepassen’ klikt voert Google de wijzigingen automatisch voor je door. Handig!
Tip 6: Voeg responsieve advertenties toe
Maak goed gebruik van de mogelijkheden van responsieve advertenties. Je kunt veel verschillende koppen en omschrijvingen toevoegen. Google geeft dan de meest relevante advertentie weer, afhankelijk van waar mensen precies op zoeken. En als mensen letterlijk zien waar ze op zoeken zullen ze eerder klikken op je advertentie. Je hebt eventueel de mogelijkheid om de belangrijkste koppen te ‘pinnen’ zodat deze als eerste zichtbaar zijn.
Wil je meer tips? Kijk eens naar deze Google Grants FAQ.
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn om op de hoogte te blijven.