Een ‘T-shaped marketeer’ is een term die je steeds vaker hoort. En als je weet wat het inhoudt, snap je waarom. Als sociale onderneming of non-profitorganisatie wil je online zoveel mogelijk groeien, zodat je de impact maakt die je voor ogen hebt. Hiervoor is het nodig de juiste kennis en kunde in huis te halen. In deze blogpost lees je waarom een T-shaped marketeer in dat geval een slimme keuze is.
Wat is een T-shaped marketeer?
Een T-shaped marketeer is iemand met brede basiskennis van marketing én expertise in een paar specifieke online marketingdomeinen. Om direct een voorbeeld te geven: ik heb zelf een T-shaped profile.
Mijn loopbaan heeft een golfbeweging in zich: ik begon breed, als marketingassistent met de focus op online marketing. Vervolgens specialiseerde ik me in Google Ads en Google Analytics, en verbreedde ik mij door van collega’s te leren over SEO en social media. Daarna ging ik opnieuw breder te werk als marketingmanager en pakte ik zelfs een heel stuk offline erbij: van PR tot het organiseren van beurzen, ik heb het allemaal gedaan.
Toen ik bij een grote bank ging werken als interne consultant voor de gehele marketingafdeling, kreeg ik een unieke kans om in een team van specialisten de diepte in te gaan met SEO en SEA. En vervolgens verbreedde ik me weer, door me op strategisch en tactisch vlak met online marketing bezig te houden voor de verschillende doelgroepen en producten binnen de bank.
Dit alles maakt dat ik brede kennis en ervaring heb opgedaan van online marketing en me daarbij op bepaalde vlakken heb gespecialiseerd. Hierdoor kan ik enerzijds in de breedte (strategisch) uitstippelen wat nodig is, en anderzijds in de diepte aan de slag gaan met bijvoorbeeld campagnes of website-optimalisatie. Dit doe ik natuurlijk altijd met de overkoepelende doelstelling(en) in het achterhoofd. Daarnaast betrek ik, waar nodig, andere mensen om daar te komen.
In het volgende beeld (van Growth Tribe) zie je waar de term ‘T-shaped’ vandaan komt:
Een T-shaped marketeer kijkt naar het grote plaatje, geeft concreet en praktisch uitvoerbaar online marketingadvies én zorgt ervoor dat dit in praktijk wordt gebracht. Als klant kies je daarbij als het ware de pet die de marketeer opzet. Deze flexibiliteit en de combinatie van kennis en kunde in zowel de breedte als de diepte, maakt een T-shaped marketeer erg waardevol voor missiegedreven organisaties. Zeker met de snelle ontwikkelingen rondom online marketing. Wil je een sterke online marketingstrategie neerzetten? Dan is iemand met een T-shaped profiel een aanwinst voor je team.
De specifieke waarde van een T-shaped marketeer voor sociale ondernemingen en non-profits
Online marketing is voor sociale ondernemingen en non-profitorganisaties extra uitdagend. Anders dan andere ondernemingen bied je jouw doelgroep namelijk niet (slechts) een product of dienst aan, maar vraag je haar (uiteindelijk) ook om steun, actie en betrokkenheid. Je marketingfunnel is dan ook langer dan gemiddeld.
Wil je dat mensen betrokken raken en blijven bij jouw missie? En wil je ze activeren om te doneren of voor jouw product te kiezen? Dan moet jouw marketingfunnel en gehele online marketing sterk zijn ingericht. Daarvoor heb je iemand nodig die enerzijds alles overziet en anderzijds specifieke kennis en kunde heeft op het gebied van online impact. Een T-shaped marketeer is daarom zeker voor sociale ondernemingen of non-profits zeer interessant.
Voordelen t.o.v. een expert of generalist
Een aantal specifieke voordelen van een T-shaped marketeer maken de kans op (snellere) groei en online impact groter.
1. Iemand met een T-shaped profile heeft expertise én helicopterview
Het voornaamste voordeel van een T-shaped marketeer is waarschijnlijk het vermogen om vanuit een bepaalde expertise toch met ‘helicopterview’ te kijken naar jouw online marketing. Waar liggen de mogelijkheden? Wat is nodig en wat heeft prioriteit? Welke (combinatie van) acties leiden tot het beste resultaat?
Een T-shaped marketeer zal verbanden zien die een specialist of generalist niet ziet, wat kan leiden tot verrassende inzichten en innovatieve ideeën. Bovendien zal een T-shaped marketeer nooit de algemene marketingdoelstelling(en) uit het oog verliezen. Dit alles maakt dat de verschillende aspecten van je online marketing beter op elkaar aansluiten en dat de acties resulteren in meer online impact.
2. Een T-shaped marketeer stimuleert onderling begrip en veerkracht van het team
Niet alleen is een T-shaped marketeer door de veelvoud aan kennis en kunde breed inzetbaar, het zorgt er ook voor dat de marketeer per marketingdomein inziet waar de specifieke uitdagingen liggen. Daarmee kan een T-shaped marketeer een positieve invloed hebben op het onderlinge begrip tussen collega’s, afdelingen en derde partijen. En een betere verstandhouding resulteert in betere resultaten.
Heb je meerdere T-shaped marketeers in huis? Dan zit je helemaal gebakken: bij uitval van iemand vanwege bijvoorbeeld zwangerschap of ziekte, kunnen mensen makkelijker elkaars werk overnemen. Zo gaat je online marketing onverstoord door.
3. Een T-shaped marketeer is altijd gedreven en in voor persoonlijke ontwikkeling
De mate waarin je je kunt ontwikkelen als specialist is beperkt. Heb je eenmaal alles geleerd wat er te leren valt, dan is dat natuurlijk heel waardevol. Maar als het aankomt op persoonlijke ontwikkeling is er weinig uitdaging meer. Hierdoor kan iemand uiteindelijk minder gemotiveerd of gedreven zijn in het werk.
Een T-shaped marketeer daarentegen kan continu schakelen tussen verschillende werkzaamheden. De neiging om het onderste uit de kan te willen halen, zal daarbij groter zijn. Dit stimuleert niet alleen de persoonlijke groei van de marketeer, maar leidt ook tot betere resultaten.
T-shaped marketeer in jouw team?
Overweeg je een T-shaped marketeer aan je team toe te voegen? Neem dan vrijblijvend contact met me op; als freelance online marketeer met een T-shaped profile werk ik graag mee aan jouw online impact.
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.