Linkbuilding is belangrijk voor iedereen die met zijn website online impact wil maken. Als missiegedreven organisatie (of je nu een non-profitorganisatie hebt of een Social Enterprise) moet dit dus absoluut op je to-dolijst staan. Maar waarom precies? En hoe pas je de 10 linkbuilding-tips uit deze blogpost toe? Ik zet het voor je op een rij.
Wat is linkbuilding?
Om het belang van linkbuilding te begrijpen, is het goed te weten hoe het internet is opgebouwd. Het internet zelf kun je zien als een groot web van aan elkaar gelinkte websites (vandaar: world wide web). Hoe meer goede, kwalitatieve links naar jouw website leiden, hoe belangrijker jouw positie in dat web wordt.
Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Niet alleen krijg je door deze backlinks meer bezoekers, je vergroot met linkbuilding ook jouw vindbaarheid in de zoekmachines. Zoekmachines als Google zien links van andere websites naar jouw website namelijk als aanbevelingen. Zo krijg je meer waardering van (en dus autoriteit op) Google. De linkbuilding tips in dit artikel zijn daarmee een belangrijk onderdeel van SEO.
(Vraag je je nog af ‘Waarom is SEO belangrijk?’, lees dan vooral even deze eerdere blogpost.)
Linkbuilding-tips
Zoals altijd met SEO geldt dat er geen magische formule is waarmee je plots bovenaan komt te staan in zoekmachines. Je autoriteit moet groeien. Hier werk je aan met linkbuilding. In eerste instantie doe je dit vooral door het publiceren van waardevolle content en het delen daarvan via social media. Iets dat tijd en energie kost, maar waar je niet aan ontkomt. Daarnaast zijn er bepaalde tactieken die je direct in de praktijk kunt brengen. De 10 direct toepasbare linkbuilding-tips op een rij:
- Herstel je huidige backlinks;
- Neem kapotte links in van concurrenten;
- Laat ongelinkte vermeldingen linken;
- Benader anderen met jouw content;
- Zorg voor links in publicaties;
- Werk aan de kwaliteit van je content;
- Verzamel links op communities en startpagina’s;
- Begin met gastbloggen;
- Zet betaalde promotie in voor linkbare assets, en
- Plaats interne links.
Als bonus deel ik naast bovenstaande nog een paar extra linkbuilding-tips.
1. Herstel je huidige backlinks
Een van mijn favoriete go-to’s als het gaat om linkbuilding is Ahrefs. De SEO-tools van Ahrefs geven namelijk in één oogopslag weer waar kansen liggen voor linkbuilding én waar werk aan de winkel is. Zo kun je met de backlink-checker snel ontdekken of er ‘gebroken’ backlinks zijn naar jouw website. Bijvoorbeeld verdwenen pagina’s die niet netjes ge-redirect zijn. Net als gebroken backlinks doen ook verlopen backlinks af aan je autoriteit in zoekmachines. Een verlopen link ontstaat bijvoorbeeld als iemand een pagina inclusief de backlink per ongeluk heeft verwijderd (het herstellen hiervan heeft alleen zin als de pagina niet met opzet verwijderd is).
Zie je dat er gebroken of verlopen backlinks naar jouw website zijn? Dan kun je de eigenaar van de betreffende website benaderen en vragen om de backlink te herstellen. Vaak staan ze hier wel voor open, omdat het een kleine moeite is maar ook omdat zij hun eigen bezoekers zo goed mogelijk willen bedienen.
2. Neem kapotte links in van concurrenten
Een andere slimme tactiek is om kapotte links van concurrenten op te zoeken en die in te nemen. Dit is een stuk efficiënter dan zelf op zoek gaan naar relevante websites die voor jou een backlink willen plaatsen. Behalve Ahrefs kun je hiervoor ook Seoreviewtools gebruiken. Hoe je te werk gaat?
- Je zoekt naar gebroken links op relevante websites;
- Je maakt een pagina die lijkt op waar de link naar zou moeten verwijzen, en
- Je vraagt iedereen die nog naar de dode bron linkt, in plaats daarvan naar jouw werkende pagina te linken.
3. Laat ongelinkte vermeldingen linken
Het gebeurt ook dat mensen jouw organisatie wel vermelden, maar nog zonder naar je site te linken. Dit is hoopgevend: de eigenaar van de website is al bekend met jouw organisatie, heeft deze bewust genoemd en zal dus sneller bereid zijn de vermelding in een link om te zetten. Deze zogenoemde mentions kun je ook vinden met Ahrefs.
4. Zorg voor links in publicaties
Bij het werken aan linkbuilding denk je al gauw aan het verzamelen van backlinks op relevante websites of op social media. Eigen publicaties zoals nieuwsberichten, reviews of persberichten worden vaak over het hoofd gezien, maar lenen zich er net zo goed voor. Degene die dit soort publicaties schrijft heeft meestal geen focus op SEO en backlinks, maar daar kun je wel op aansturen. Stem daarom met jouw communicatieteam af dat dit vaste prik moet worden.
5. Werk aan de kwaliteit van je content
Een inkoppertje, maar als basis is het te belangrijk om niet te noemen: zonder waardevolle content heeft linkbuilding geen zin. Zoekmachines willen hun gebruikers inhoud tonen die overeenkomt met hun zoekintentie. Zorg je voor écht interessante content waar organisch naar gezocht wordt in zoekmachines, dan zullen derden vanzelf naar jouw website willen linken. Bekijk daarom met frisse ogen jouw bestaande content, met linkbuilding in gedachten. Spreek je jouw doelgroep op de juiste wijze aan? Zet de content aan tot actie? Is de content actueel genoeg? Deelbaar genoeg (en voor wie)? Wat zou je nog kunnen toevoegen (denk aan blogposts, whitepapers, webinars, casestudies enzovoort)? Optimaliseer en vul aan waar nodig.
6. Benader anderen met jouw content
Heb je linkwaardige content gecreëerd? Dan kun je mensen in jouw niche of branche benaderen en hen hiermee kennis laten maken. Dit wordt ook wel outreachen genoemd. Bedenk je hierbij dat de content écht van waarde moet zijn voor degene die je benadert. Voorbeelden zijn een relevante blogpost, infographic, grafiek, onderzoeksrapport of speciale actie. Motiveer ook waarom iemand ervoor zou kiezen een backlink te plaatsen. Geef bijvoorbeeld aan dat jouw content meer up-to-date is dan waar nu naar verwezen wordt. Het liefst benader je iemand die goed scoort op een (voor jouw content) belangrijk zoekwoord.
7. Verzamel links op communities en startpagina’s
Een organisch sterk linkprofiel bestaat niet alleen uit links van websites met een hoge autoriteit. Het is ook belangrijk om links uit andere bronnen op te bouwen. Bijvoorbeeld op fora, prikborden en online communities. En hoewel de impact van startpagina’s steeds kleiner wordt, is het toch slim om je ook aan te melden bij startpagina’s die relevant zijn voor jouw organisatie.
8. Begin met gastbloggen
Deze tip behoort tot de oudste technieken van linkbuilding. Tijdrovend is het wel, maar kwalitatief gezien is het een van de beste tips om toe te passen. De gemiddelde website-eigenaar staat er zeker voor open om een goed geschreven stuk content te plaatsen en zo gratis meer bezoekers te genereren. Pitch daarom aan websites die gerelateerd zijn aan jouw organisatie, branche of doelgroep. Als non-profitorganisatie kun je bijvoorbeeld denken aan sites als oneworld.nl en goedendoelennederland.nl.
9. Zet betaalde promotie in voor linkbare assets
Linkbare assets zijn stukjes content die links verdienen. Denk bijvoorbeeld aan een mooie tool om iets mee te berekenen, diepgaande blogposts, infographics, grafieken en actuele onderzoeksrapportages. Deze assets kun je natuurlijk delen op social media (sowieso de moeite waard!), maar je kunt ze ook betaald promoten. Bijvoorbeeld via Google Ads of betaalde advertenties op social media. €50-100 kan al voldoende zijn om effect te hebben. Resoneert het bij een bepaald publiek? Dan delen mensen het via hun eigen online kanalen. Op die manier bereikt het nog meer mensen, die het mogelijk weer op hun beurt delen.
10. Plaats interne links
Het heeft minder effect dan bovenstaande tips, maar draagt toch ook bij aan linkbuilding én is makkelijk te realiseren: het plaatsen van interne links op je website. Hoe meer eigen pagina’s naar elkaar toe linken, hoe duidelijker de samenhang (sitestructuur) is, hoe fijner zoekmachines jouw website als geheel vinden. Extra tip: versterk de content van een webpagina door ernaartoe te linken met een linktekst waarin het zoekwoord van die pagina is opgenomen (het liefst letterlijk).
Linkbuilding tips | 2 bonustips!
Naast bovenstaande tactieken, deel ik graag nog 2 bonustips met je zodat je jouw website optimaal weet te optimaliseren voor de zoekmachines:
- Laat je niet verleiden tot het kopen van links. Dit heeft niet alleen lage waarde voor je linkprofiel: zoekmachines kunnen jou hiervoor straffen, waardoor je website alleen maar slechter gevonden zal worden.
- Vraag je iemand om een backlink? Doe dan zelf een voorstel van waar deze geplaatst wordt. De positie van een link op een pagina is namelijk belangrijk. Zo wordt een backlink in een tekstblok hoger gewaardeerd dan een backlink tussen een hele opsomming van andere links die niet relevant zijn. (Een opsomming van relevante links naar pagina’s met een goede reputatie, is juist wel een goede plek.)
Na het toepassen van de linkbuilding-tips
Heb je deze linkbuilding-tips toegepast? Dan kun je voorlopig weer even vooruit. Maar vergeet niet om de trends op dit gebied in de gaten te houden. Zet het daarnaast als vast punt op de agenda om met regelmaat de bestaande backlinks te checken en op andere manieren te werken aan linkbuilding.
Wil je je voordeel doen met de genoemde linkbuilding-tips, maar kom je er niet helemaal uit? Neem dan even contact met me op; als freelance online marketeer denk ik graag met je mee!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.