• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to footer

Birdwing Digital

  • Freelance online marketeer
    • Online assessment
    • Online marketing advies
  • Reviews
  • Blog
  • Over
  • Contact
Bcorp: de ultieme status voor sociaal ondernemers

Bcorp: de ultieme status voor sociaal ondernemers

Wat hebben Yoghurt Barn, Mud Jeans en Dopper gemeen? Met hun veroverde Bcorps-status hebben zij hun verantwoorde ondernemerschap bewezen, hun marktpositie verankerd én zijn ze mogelijke verplichtingen in de toekomst voor. Iets waar jij als sociaal ondernemer het beste zo snel mogelijk een voorbeeld aan kan nemen. In deze blogpost leg ik uit wat de Bcorp-status precies inhoudt, waarom je dit toonaangevende keurmerk zou willen én hoe je het keurmerk krijgt. Inclusief inspirerende voorbeelden.

Hoe Bcorps tot stand kwamen

Sociaal ondernemen is upcoming. Steeds vaker zetten ondernemers zich met hun bedrijf in voor een missie, meestal één van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Steeds meer consumenten stellen zich kritisch op en willen hun producten kopen bij dit soort bedrijven. Helaas is ‘greenwashing’ daardoor ook een trend: roepen dat je goed doet, terwijl dat in praktijk tegenvalt. Om inzicht te krijgen in welke bedrijven nu écht goed bezig zijn, is in 2007 het keurmerk ‘B Corp’ opgericht. Op dit moment bestaan er ruim 4.000 Bcorps in 74 landen.

 

In dit filmpje wordt binnen 1 minuut uitgelegd waar de behoefte aan een Bcorps-certificaat vandaan komt:

 

Wat houdt de Bcorp-status in?

Bcorp staat voor ‘Benefit corporation’. De non-profitorganisatie B Lab is verantwoordelijk voor het certificeren van Bcorps. Je ontvangt zo’n certificaat als je je vrijwillig 100% inzet om je onderneming zo verantwoord mogelijk vorm te geven. En daarbij steeds de beste keuzes maakt op ecologisch, maatschappelijk en sociaal vlak. Dit moet je zowel in de praktijk als op papier kunt laten zien.

Waarom zou je een Bcorp-status willen?

Er zijn meerdere redenen waarom het verkrijgen van een Bcorp-status aan te raden is. Ik zet de belangrijkste 6 voor je op een rij:

  1. Klanten voelen zich begrepen
    Ten eerste kom je tegemoet aan de klantbehoefte. Ecologische, sociale en maatschappelijke problemen komen steeds beter in beeld. Hierdoor worden mensen zich steeds bewuster van hun eigen verantwoordelijkheid als consument. En steeds kritischer naar bedrijven toe. Ze vragen zich vaker af: Wat betekent deze aankoop voor mijn voetafdruk op de aarde? Of: Hoe goed is dit bedrijf voor haar personeel? Met een Bcorp-status toon jij aan dat jij dit verantwoordelijkheidsgevoel deelt.
  2. Meer verkoop, meer impact
    Weten klanten dat zij bij jou met een goed gevoel kunnen kopen? Dan vergroot je jouw doelgroep, leidt dit tot meer verkoop én maak je als sociale onderneming nog meer impact. Het volbrengen van jouw missie wordt op deze manier veel haalbaarder.
  3. Voorbereid op de toekomst
    Daarnaast kun je door nú actie te ondernemen, jouw markt voor zijn. Door nu al te voldoen aan de hoogste standaarden, ben je alvast voorbereid op mogelijke verplichtingen in de toekomst. (Waar we, als het gaat om verantwoord ondernemen, hopelijk naartoe gaan.)
  4. Sterkere marktpositie
    Door nu in te stappen handel je niet alleen met een vooruitziende blik, maar veranker je ook jouw positie in de markt. Waar straks iedereen een Bcorp-status heeft, ben jij als je er nu al voor gaat, één van de eersten die het belang ervan inziet. Het feit dat je dit vrijwillig doet in plaats van uit verplichting, maakt jouw missie extra geloofwaardig voor jouw klanten.
  5. Krachtig netwerk
    Omdat het nu op wereldwijde schaal nog maar om een klein aantal bedrijven gaat, heb je met het verkrijgen van dit certificaat toegang tot een heel krachtig en inspirerend netwerk. Zo zoeken Bcorps elkaar vaak op voor mogelijke samenwerkingen, of om elkaar te helpen en te inspireren.
  6. Een betere wereld
    Tot slot geldt: hoe meer bedrijven een Bcorp-status hebben, hoe sneller inclusie en duurzaamheid de nieuwe standaard wordt voor ondernemen. Iets waar de hele wereld beter van wordt.

B Corps bcorps voorbeeld uitleg sociaal ondernemen Birdwing Digital

Hoe word je een Bcorp?

Om Bcorp te worden, doorloop je een uitgebreid online geschiktheidsonderzoek: de B Impact Assessment (BIA). Met de BIA worden de duurzame en sociale impact van je bedrijf in kaart gebracht. Het gaat hierbij niet alleen om je producten of service, maar hoe je het doet als bedrijf erachter. Hoe transparant ben je bijvoorbeeld? Hoe ga je met je medewerkers om? Welke keuzes maak je met betrekking tot het milieu? Het assessment is gericht op de volgende categorieën: maatschappij, bestuur, medewerkers, milieu en klanten. Wil je de BIA succesvol doorlopen, dan moet je minimaal tachtig van de tweehonderd punten halen. En het hele traject duurt soms wel maandenlang.

 

Niet zo maar een vinkje op je lijst dus, maar een flinke klus. Er zijn genoeg bedrijven die niet door de assessment komen vanwege alle vereisten. Of die het bij voorbaat opgeven omdat het verkrijgen van het ‘B Corps’-keurmerk zo’n lang traject is. Toch raad ik alle sociaal ondernemers aan ervoor te gaan. En om door te zetten. Uiteindelijk brengt het je zoveel meer dan alleen een certificaat!

Voorbeelden van Bcorps in Nederland

Ter inspiratie deel ik graag een paar mooie voorbeelden van Nederlandse Bcorps.

  1. WakaWaka
    WakaWaka was een van de eerste Bcorps in Nederland en won de Energy Globe Award 2020. Zij ‘verlichten miljoenen levens’ met zonne-energie. Zo hebben ze al ruim 1,2 miljoen mensen in gebieden zonder elektriciteitsnetwerk toegang gegeven tot stroom. Denk aan festivalgangers en backpackers, maar ook aan overlevenden van aardbevingen en scholen in afgelegen gebieden. Zij verdienden hun Bcorps door aantoonbaar betrokken te zijn bij het beschermen van de planeet, door producten te ontwikkelen die de aarde en het milieu ontzien.
  2. Dopper
    Nog een voorloper als het gaat om Nederlandse bedrijven met een Bcorp-status. Dopper maakt duurzame drinkflessen (van recyclebaar plastic) waarmee ze vervuiling van de oceanen tegengaan. Daarnaast verzorgen ze educatieprogramma’s en projecten voor schoon drinkwater in Nepal. Wat mij betreft een verdiende Bcorp-status.
  3. OnePlanetCrowd
    Ook crowdfundingplatform OnePlanetCrowd heeft terecht haar certificaat verdiend. Dit platform zet zich in voor het financieren van ondernemers die met de groei van hun bedrijf een steentje bijdragen aan een betere planeet. OnePlanetCrowd heeft al ruim 7 miljoen aan investeringen gedaan in duurzame en sociale ondernemingen in Nederland en Duitsland. En is daarmee het grootste duurzame crowdfundingplatform van Europa.
  4. Plastic Whale
    Hier ben ik al langer fan van: Plastic Whale. Een bedrijf dat boten en meubels maakt van grachtenplastic. Inmiddels hebben ze negen boten in Amsterdam en twee in Rotterdam. En stimuleren ze om (bijvoorbeeld als bedrijf met je team) de omgeving plasticvrij te maken, met educatieve programma’s en georganiseerde uitjes. Zo kun je je aanmelden voor een rondvaart, waarbij je ter plekke meehelpt plastic afval uit de grachten te vissen. Dat dan weer wordt gebruikt om duurzame boten en meubels van te maken. Over circulair gesproken.
  5. Mud Jeans
    Mud Jeans is ’s werelds eerste circulaire denim-merk. Het doel: de eerste jeans ontwerpen die gemaakt is van 100% post-consumer gerecycled katoen. Een lastig proces, maar ze zijn al aardig op weg. Ook fair fashion hebben ze hoog in het vaandel staan. Extra mooi vind ik de optie die ze bieden om een jeans te leasen. Gedurende een jaar betaal je een tientje per maand, daarna kun je besluiten om de jeans te houden of te ruilen voor een nieuw paar. Of beter gezegd: voor dezelfde, maar volledig gerecyclede jeans. Wat mij betreft absoluut Bcorp-status-waardig.

 

Andere inspirerende voorbeelden zijn: (accountantskantoor) Manifesto, Seepje, Triodos Bank, Yoghurt Barn en Moyee Coffee.

 

Kom ik in aanmerking voor een Bcorps-keurmerk?

Ben je benieuwd of je in aanmerking komt? Gelukkig hoef je niet meteen het hele traject door om daarachter te komen. Speciaal om te pijlen of het een optie is, heeft B Lab een verkort assessment gemaakt. Hiermee hoef je maar 10% van de vragen te beantwoorden. Zo weet je of jouw sociale onderneming er al klaar voor is, of dat je wellicht nog wat voorbereidende stappen te doen hebt. 

 

Lijkt het verkrijgen van het keurmerk je voor nu nog te hoog gegrepen? En/of ben je starter? Dan kun je ook overwegen om voor een maatschappelijke BV te gaan. De ‘BVm’ is een nieuwe juridische vorm waarmee je direct duidelijk maakt dat je maatschappelijke impact boven winst stelt.

 

Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.



Categorie: duurzaam ondernemen, Duurzaamheid, maatschappelijk betrokken, sociaal ondernemen Tags: B Corp, Bcorps, duurzaam ondernemen, keurmerk, sociaal ondernemen, Social Enterprise

Footer CTA

linkedin   instagram
  • Cookiebeleid (EU)

Birdwing Digital

judith@birdwingdigital.nl

06-41316881


©2022 by Birdwing Digital · Foto's: Made by Merlin · Algemene voorwaarden

· Freelance Online Marketeer

Beheer cookie toestemming
Birdwing Digital maakt gebruik van cookies om de website en service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}