Waarom zou je bloggen als non-profitorganisatie (of sociale onderneming)? De vraag is eerder: waarom zou je het níét doen? Het heeft namelijk enorm veel voordelen en je laat echt kansen liggen als je er niet mee aan de slag gaat. In deze blogpost lees je waarom én hoe je het beste blogt, om zo jouw online impact te vergroten.
5 redenen waarom jij als non-profit moet gaan bloggen
Ik ben er heilig van overtuigd: elke non-profitorganisatie zou serieus aan de slag moeten gaan met bloggen. Een blog is namelijk allang niet meer alleen een online huis-tuin-en-keuken-dagboek voor hobbyschrijvers. Inmiddels is het een marketingtrend geworden die niet meer weg te denken is. Niet gek, want het brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee. Met een blog:
- vergroot je jouw online zichtbaarheid, bijvoorbeeld op social media (via backlinks);
- krijgt jouw online vindbaarheid een flinke boost en trek je veel meer websitebezoekers;
- ziet jouw doelgroep dat je actief en met passie aan jouw missie werkt;
- vergroot je de betrokkenheid van jouw doelgroep bij jouw organisatie;
- en maak je online uiteindelijk veel meer impact, wat het slagen van jouw missie dichterbij brengt.
Genoeg redenen dus om vandaag nog te beginnen. Maar hoe doe je dat? Ik zet de 8 best practices voor bloggen als non-profitorganisatie (of Social Enterprise) voor je op een rij.
8 best practices voor bloggen als non-profit
1. Blog structureel en met de juiste frequentie
Het is slim om een structuur in te bouwen, bijvoorbeeld met een contentkalender. Plan (voor een kwartaal, half jaar of jaar) in wanneer je over welk onderwerp een blogpost wil publiceren. Het beste doe je dit met een vaste regelmaat en minimaal elke 2 weken.
Bedenk dat jouw doelgroep op een gegeven moment de gekozen regelmaat van jou gaat verwachten. Een contentkalender werkt in dat geval als stok achter de deur.
2. Bedenk onderwerpen die jouw doelgroep aanspreken
Belangrijk is dat de onderwerpen waar je over blogt, jouw doelgroep boeien en raken. Waar is ze nieuwsgierig naar? Wat is interessant, belangrijk, waardevol voor je doelgroep om te lezen? Hoe meer waarde je biedt, hoe beter. Ook voor jouw vindbaarheid in zoekmachines, want ook die zetten de behoefte van de doelgroep voorop. Inspiratie nodig? Via AnswerThePublic vind je op basis van één term, 50 vragen die jouw doelgroep zou kunnen hebben.
3. Laat vaste teamleden, vrijwilligers en/of experts schrijven
Zo’n contentkalender kan best overweldigend zijn: het is veel schrijfwerk en idealiter houd je het ritme van publiceren structureel vast. Kijk daarom of je er vaste teamleden en/of professionele tekstschrijvers op kunt zetten. Je kunt ze ook al eerder bij het proces betrekken, bijvoorbeeld bij het bedenken van onderwerpen. Een expert zal hier veel ervaring mee hebben en dus ook efficiënter werken.
Is er minder budget? Dan zou je ook kunnen vragen of donateurs, vrijwilligers of bestuursleden het leuk vinden een (gast)blogpost te schrijven. Bijvoorbeeld over wat zij precies voor jouw organisatie doen en hoe ze dit ervaren. Of waarom ze specifiek voor jouw organisatie hebben gekozen. Lezers krijgen zo een kijkje achter de schermen én beeld van wie er achter de organisatie zit.
Extra tip: maak duidelijk wie de auteur van het artikel is. Hoe meer jouw organisatie een gezicht krijgt, hoe meer betrokken je doelgroep zich ermee kan voelen.
4. Schrijf aantrekkelijk
Ook qua schrijfstijl is het goed om je doelgroep in gedachten te houden. Zo voorkom je dat lezers afhaken. Kies een schrijftoon die bij ze past en spreek ze persoonlijk aan. Laat ze weten dat er echte mensen achter de organisatie zitten. En schrijf op een manier die aanspreekt en uitnodigt. Met het delen van meeslepende, inspirerende en persoonlijke verhalen middels storytelling. Ook het toevoegen van passende (rechtenvrije) afbeeldingen, infographics en/of video is erg zinvol: dit zorgt voor afwisseling en houdt de aandacht van de lezers vast.
Met het opdelen van de blogposts in verschillende alinea’s (met pakkende koppen erboven), maak je dat jouw verhaal begrijpelijk, goed leesbaar en ‘scanbaar’ is. Hoewel een blogpost qua SEO niet lang genoeg kan zijn, is het slim toch ook hier vooral rekening te houden met je doelgroep. Houd hun aandacht vast door je blogpost niet te langdradig te maken (maar wel minimaal 300 woorden).
5. Maak je blogposts SEO-proof
Om met je blogposts goed gevonden te worden in zoekmachines, is het belangrijk dat ze antwoord geven op waar jouw doelgroep naar zoekt. En door elke blogpost (via de gratis Yoast-tool) te voorzien van een goed uitgekozen zoekwoord en passende metadata. Laat dit zogenoemde focus keyword op de juiste plaatsen en in de juiste frequentie terugkomen in de blogpost. Zoals gezegd kun je hiervoor inspiratie opdoen via Answer The Public. Voor het vinden van interessante zoekwoorden kun je terecht bij Ubersuggest (die alle zoekvolumes per woord toont). Of kijk eens welke zoeksuggesties verschijnen op het moment dat je een woord in Google intypt.
Blogposts die ingaan op veelgestelde (zoek)vragen kun je zo schrijven dat ze ‘evergreen’ zijn en dus actueel blijven. Probeer dus na te gaan wat je bezoekers graag lezen. Stellen ze regelmatig dezelfde vragen of heb je het idee dat ze moeite hebben met bepaalde keuzes? Door daar in een blogpost op in te gaan voeg je waarde toe, en kun je relevante zoekwoorden in de tekst kwijt.
Als je regelmatig (minimaal elke 2 weken) een blogpost publiceert, zien zoekmachines jouw website vanzelf als bron van nieuwe content. Ze komen dan vaker langs en je pagina’s worden beter geïndexeerd.
6. Voeg een call-to-action toe
Heb je jouw lezers tot het einde van je blogposts weten te boeien? Dan is hun betrokkenheid een feit. Grote kans dat ze positief zullen reageren op een uitnodigend verzoek. Het zou daarom eeuwig zonde zijn om je blogposts te laten eindigen zonder call-to-action. Zo kun je vragen om jouw organisatie te volgen op social media, om de blogpost met het eigen netwerk te delen, of om eenmalig of structureel een donatie te doen. Hoe meer interactie en betrokkenheid, hoe beter voor je online zichtbaarheid, vindbaarheid en impact.
7. Deel de blogposts op social media
Waarom zou je het alleen bij bloggen laten? Deel de posts op de socialmedia-kanalen van jouw non-profitorganisatie en creëer zo extra backlinks, interactie en websiteverkeer. Zorg ervoor dat zowel de preview als het naar de blogpost verwijzende stukje tekst uitnodigend is, zodat mensen daadwerkelijk op de link klikken.
8. Hergebruik en optimaliseer oude content
Hergebruik content. Blaas oudere blogposts nieuw leven in door de content inhoudelijk te actualiseren en aan te vullen. En optimaliseer blogposts waar mogelijk voor SEO.
Voorbeelden van non-profits die snappen waarom bloggen belangrijk is
Ter inspiratie 5 mooie voorbeelden van non-profitorganisaties die begrijpen waarom bloggen essentieel is:
- Hartstichting deelt o.a. persoonlijke verhalen van hartpatiënten, naasten, artsen en onderzoekers.
- Aidsfonds geeft o.a. het woord aan patiënten en betrokken medici, deelt actueel nieuws en geeft antwoord op veelgestelde vragen.
- Oranjefonds deelt op overzichtelijke wijze verhalen van vrijwilligers en van de mensen die door hen geholpen zijn. Zowel in beeld als in tekst (zie de screenshots hieronder).
- Humanitas vertelt het verhaal van stagiaires, vrijwilligers, hun doelgroep en medewerkers.
- Oxfam Novib biedt lezers relevante analyses, visies en nieuws door experts en studenten aan de Oxfam Novib Academy het woord te geven.
Bonustips
Noem het geen ‘nieuws’
Wat ik veel zie op websites van non-profits, is dat (ook) blogartikelen worden geplaatst onder ‘nieuws’ of ‘actueel’. Hoewel dit ook een manier is om aan SEO te werken, is het nadeel van het stempel ‘nieuws’ dat het minder aantrekkelijk lijkt voor lezers. Nieuws veroudert snel. En nieuws gaat meestal om updates over de organisatie, en naar verwachting minder snel over zeer waardevolle of interessante dingen. Maak dit verschil duidelijk en vergroot zo nog meer de betrokkenheid van jouw doelgroep.
Zet vrijwiligers in het zonnetje
Deel je in blogposts het verhaal van vrijwilligers? Dan vergroot je de kans dat de blogpost (via hun eigen netwerk) gedeeld en gelezen wordt. Het is een mooie manier om ze te bedanken voor hun harde werk, en het inspireert anderen om zich ook op die manier in te zetten.
Verhuis je blog altijd mee
Ga je je website vernieuwen of verhuizen? Een blog verhuis je altijd mee, omdat deze zorgt voor een betere vindbaarheid van je website op een reeks aan zoekwoorden. Doe je dit niet, dan verlies je de opgebouwde SEO-waarde. Bij actuele berichten kun je jezelf afvragen hoe lang terug je ze laat staan. Als er SEO-verkeer op komt (dit kun je achterhalen via Google Search Console) is het het beste om de content mee te nemen.
Als het goed is weet je nu precies waarom bloggen als non-profitorganisatie zo belangrijk is. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan even contact met me op; als freelance online marketeer denk ik graag met je mee!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.