Circulaire economie is dé oplossing voor een leefbare planeet in de toekomst. Het is niet meer van deze tijd om grondstoffen te verspillen; er zijn duurzame oplossingen nodig. Met Birdwing Digital werk ik dan ook graag voor organisaties die circulariteit hoog in het vaandel hebben staan. In deze blogpost leg ik uit wat circulaire economie is en deel ik 5 inspirerende voorbeelden van circulaire ondernemingen.
De noodzaak van circulaire economie
De Nederlandse overheid heeft als doel om in 2050 een 100% circulaire economie te zijn. Daar zijn we nog láng niet, maar steeds meer organisaties geven het goede voorbeeld. Vanaf 2023 worden alle bedrijven in Nederland zelf verantwoordelijk voor hun eigen afvalstromen. Wat houdt dit precies in?
Voordat ik daar antwoord op geef, schets ik graag eerst een goed beeld van de traditionele gang van zaken.
De traditionele (lineaire) economie is gebaseerd op het zogenoemde ‘weggooimodel’. Bedrijven maken in hun productie gebruik van materiaal en energie die ze goedkoop en makkelijk kunnen inslaan. Meestal in gigantische hoeveelheden. Wat met deze materialen of energie gebeurt nadat ze zijn (op)gebruikt, is voor hen – en voor consumenten – vaak niet van belang. Met flinke milieuvervuiling tot gevolg.
Sommige bedrijven hebben de focus zodanig liggen op omzet in plaats van op duurzaamheid, dat ze hun producten bij voorbaat opzettelijk verouderen. Daarnaast produceren ze vaak bewust onvoldoende reserveonderdelen en informeren ze klanten onvoldoende over herstellingsmogelijkheden en garanties.
Hoe het er nu aan toe gaat, is dus alles behalve duurzaam. En dat terwijl we zuinig moeten omgaan met onze aarde. We moeten slimme manieren bedenken om alles wat we hebben langer mee te laten gaan en beter te benutten. Het mag duidelijk zijn dat de circulaire economie niet voor niets een hot topic is: het is pure noodzaak.
Wat is circulaire economie?
Dan nu de vraag: wat is circulair ondernemen en hoe ziet het er in de praktijk uit? Bij circulaire economie worden producten duurzaam gemaakt en duurzaam geconsumeerd. Uitgangspunt: de producten van nu, zijn de grondstoffen voor later. Dit betekent dat de materialen en producten zo lang mogelijk worden hergebruikt, gedeeld, verhuurd en/of hersteld. Op deze manier wordt de hoeveelheid afval dat bij productie en consumptie ontstaat, enorm beperkt.
Het Europees Parlement heeft het verschil in lineaire en circulaire economie goed in beeld gebracht in deze video (1 min):
Circulaire economie | 5 voorbeelden
Goede voorbeelden van voorlopers in de circulaire economie zijn hard nodig om de weg te plaveien voor mainstream organisaties. Gelukkig zijn er al een aantal inspirerende voorbeelden te noemen. Ik heb er 5 voor je verzameld.
Voorbeeld 1: MUD Jeans
Als je mijn blogpost over Bcorps hebt gelezen, weet je dat ik fan ben van MUD Jeans. Dit bedrijf produceert jeans van 100% post-consumer gerecycled katoen. Zeker niet de makkelijkste weg, maar MUD Jeans laat zien dat het wél mogelijk is. Ook bewonderenswaardig en helemaal circulair is haar manier van zakendoen. Klanten kunnen voor €9,95 per maand een jeans huren en die desgewenst na een jaar inruilen voor een (gerecyclede) ‘nieuwe’. Oude jeans worden dus volledig gerecycled.
Voorbeeld 2: Auping
Samen met DSM-Niaga heeft Auping een geheel circulair matras ontwikkeld. Hiervan zijn alle materialen makkelijk en onafhankelijk van elkaar te scheiden en te hergebruiken. Net als MUD Jeans verkoopt Auping haar product niet, maar biedt ze dit matras in een leaseconstructie aan. Daarnaast blijft Auping zelf eigenaar van de grondstoffen, waardoor de matrassen volledig kunnen worden hergebruikt. Wil je dus met een gerust hart slapen, dan weet je waar je moet zijn. 😉
Voorbeeld 3: Naïf
De visie van Naïf is dat je als consument in principe ‘naïef’ cosmeticaproducten moet kunnen kiezen, zonder dat je milieuvervuiling in de hand werkt. Daarom heeft ze een lijn met natuurlijke producten op de markt gebracht. Hierbij kiest ze voor de meest natuurlijke, maar ook zoveel mogelijk lokale ingrediënten. Voegt ze kalk toe als scrub, in plaats van microplastics. Zijn de verpakkingen gemaakt van bioplastic. En worden producten klimaatneutraal bezorgd.
Voorbeeld 4: Unwaste.nl
Zo’n 80% van de Nederlanders drinkt elke dag een of meerdere kopjes koffie. En een verse jus d’orange is voor de meesten een fijne toevoeging. Maar daarmee produceer je onvermijdelijk koffiedik en sinaasappelschillen. Unwaste produceert zeep en shampoo gemaakt met … juist: koffiedik en sinaasappelschillen! Dit zijn namelijk geweldig functionele grondstoffen. Goed voor jou, en voor de planeet. Van dagelijks reststromen naar dagelijkse impact dus.
Voorbeeld 5: Adidas Parley
Van oceaansoep naar hippe schoen? Adidas laat zien hoe we dat kunnen doen. Het garen van de Adidas Parley-schoen bestaat voor minimaal 50% uit oceaanplastic, de andere 50% bestaat uit gerecycled polyester. Heel mooi om te zien dat een groot merk als Adidas een voorbeeld is voor circulair ondernemen.
Aan de slag met circulair ondernemen
Ben je geïnspireerd? Dan wil je vast weten hoe je zelf aan de slag kunt gaan met circulair ondernemen. Waar begin je?
Als je een product aanbiedt, zit vaak de meeste winst in het circulair maken van dit product. Dit kun je vanuit een aantal invalshoeken bekijken. Stel jezelf de volgende vragen:
- Is het product écht nodig (functioneel genoeg)?
- Is er een manier om het product langer mee te laten gaan?
- Kan er efficiënter worden omgegaan met de grondstoffen van het product?
- Kan het product worden gemaakt van hergebruikte materialen?
- Is het product te repareren als het stuk gaat? Zo niet: hoe maak je het zo, dat dit wel mogelijk is?
- Kan het product aan het einde van zijn levenscyclus nog worden hersteld (refurbished)?
- Kun je aan het einde van de levenscyclus het product innemen en onderdelen ervan hergebruiken voor een nieuw product?
- Kunnen producten of onderdelen opnieuw worden gebruikt in een ander product met een andere functie?
- Kan het product aan het einde van de levenscyclus worden gerecycled?
Tot slot ter inspiratie een laatste video (4 min). Deze legt niet alleen helder uit wat het belang is van circulair ondernemen en hoe een circulaire economie eruitziet. Ook wordt duidelijk gemaakt waarom we het met elkaar moeten doen:
Hulp bij circulair ondernemen
Zoals ik al aangaf werk ik graag voor milieubewuste organisaties – of organisaties die zich bezighouden met één van de andere 17 Sustainable Development Goals. Zo zette ik me eerder in voor LENA the fashion library; een kledingbibliotheek waar je vintage en duurzame nieuwe kleding kunt lenen. En waar kleding die kapot gaat, wordt hersteld.
Ben jij als sociale onderneming ook al bezig met circulair ondernemen? Als freelance online marketeer denk ik graag met je mee over het zichtbaar maken van jouw circulaire merk. Neem vrijblijvend contact met me op!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.