Bij een ‘groene website’ denk je misschien direct aan kleurgebruik. Toch gaat het hier om iets heel anders. Wist je dat je jouw website ook kunt verduurzamen? En dat dit ook nog eens je online vindbaarheid verbetert? Win-win! In deze blogpost lees je wat een duurzame website inhoudt en ontdek je 5 stappen om je eigen online visitekaartje te verduurzamen.
Waarom zou je kiezen voor een groene website?
Als milieubewuste organisatie wil je natuurlijk zo duurzaam mogelijk ondernemen. Goed om dan ook eens te onderzoeken hoe duurzaam jouw website is. Niet het eerste waar je aan denkt, maar gezien het enorm groeiende dataverkeer kun je ook online een behoorlijke footprint achterlaten. Het internet is namelijk goed voor maar liefst 3,7% van de wereldwijde uitstoot aan broeikasgassen. Ter vergelijking: dit is hetzelfde als al het luchtverkeer in de wereld. Naar alle waarschijnlijkheid neemt dit in de toekomst alleen nog maar toe. Dus wil jij de CO2-uitstoot van jouw organisatie verlagen? Zorg dan (ook) voor een groene website.
Behalve dat het de planeet helpt, heeft het verduurzamen van je site ook voordelen voor jou. De acties die je hiervoor neemt leiden namelijk tot een verbeterde gebruiksvriendelijkheid van je website én voor een betere online vindbaarheid. Een snellere website met een eenvoudige, logische vormgeving kost namelijk minder energie om te laden én zorgt ervoor dat bezoekers in kortere tijd vinden wat ze zoeken. En hierdoor krijg je pluspunten van Google, waardoor je beter vindbaar wordt. Dus hoe minder ’toeters en bellen’ (grote bestanden zoals animaties, video’s en grote foto’s), hoe duurzamer je website.
Met het creëren van een groene website sla je dus twee vliegen in één klap.
Heb jij al een groene website? Doe de test!
Hoe duurzaam is je website op dit moment? Via deze site kun je dat heel makkelijk testen. Deze calculator laat niet alleen zien hoeveel vervuilender of schoner je website is ten opzichte van alle andere sites die getest zijn. Ook zie je de exacte uitstoot per websitebezoek. Let op: dit kan confronterend zijn! Maar in het beste geval zit je natuurlijk al op de goede weg. Zo niet? Dan volgen hieronder 9 stappen waarmee je jouw online visitekaartje direct kunt verduurzamen.
In 9 stappen naar een groene website
1. Kies voor een duurzame hostingprovider
We beginnen bij de basis. Voor het bestaan van jouw website staan elke seconde servers, koelsystemen en datacenters te draaien. Dit kost enorm veel energie. Kies daarom een hostingprovider die gebruikmaakt van groene stroom. Kan een hostingpartij met certificaten aantonen dat deze duurzaam onderneemt? Dan wordt voldaan aan de strengste Europese milieu-eisen.
Goed om te weten is dat niet alle hostingpartijen een eigen datacenter hebben. Kies in dat geval voor een provider die samenwerkt met Google Cloud Platform (GCP). Google heeft groene energie hoog in het vaandel, dus daarmee zit je goed.
2. Versimpel je design
Het verduurzamen van je website hangt samen met de laadtijd van je site. Hoe ingewikkelder de gebruikte elementen, hoe langer je website moet laden en hoe meer energie het kost.
Het versimpelen van je webdesign maakt je website dus groener. Vermijd grote bestanden en onnodige plug-ins en elementen die veel ruimte innemen. En zorg voor een heldere navigatie, zodat bezoekers niet onnodig lang op je website blijven hangen. Ook fijn voor de gebruikerservaring; niemand zit te wachten op een trage website!
Je kunt jouw design ook afstemmen op het bekijken van je site in de donkere modus. Ook dit scheelt indirect energie.
3. Kies voor duurzame lettertypen
Net als andere elementen, kun je ook eens kijken naar welke fonts je gebruikt. Hoe langer de laadtijd hiervan, hoe minder duurzaam je website is. Er zijn twee soorten fonts: systeemfonts en webfonts. De eerste heeft iedereen standaard op z’n computer staan, de tweede niet. Webfonts kosten veel meer tijd om te laden en zijn daarmee minder duurzaam.
4. Verklein je bestanden
Afbeeldingen hebben een enorme invloed op hoe groot een pagina is en hoe snel deze laadt. Gelukkig zijn er verschillende tools om je afbeeldingen te verkleinen zonder kwaliteitsverlies, zoals Pixlr. Maak hier gebruik van, want grote afbeeldingen zijn echt killing voor de duurzaamheid van je site! Houd het liefst een maximum aan van 150kb per afbeelding.
5. Gebruik comprimerende plug-ins zoals Lazy Load
Ook de manier waarop je pagina’s geladen worden kun je optimaliseren. Behalve de site Pixlr bestaan er ook plug-ins waarmee je jouw huidige afbeeldingen automatisch kan laten comprimeren. Zo zorgt de plug-in Lazy Load (compatible met WordPress-websites) ervoor dat alleen de afbeeldingen en elementen van het getoonde deel van de pagina worden geladen. De rest wordt pas geladen op het moment dat de gebruiker naar beneden scrollt. Dit scheelt veel laadtijd en dus energie.
Net als Lazy Load wordt er met de plug-in AMP (Accelerated Mobile Pages) niets onnodig geladen. AMP is vooral geschikt voor sites die grotendeels bestaan uit artikelen, of nieuwswebsites. Deze plug-in is specifiek gericht op het laden van je website vanaf mobiele apparaten.
7. Optimaliseer je website voor zoekmachines (SEO)
Het ligt iets minder voor de hand, maar is toch echt minstens zo effectief: SEO. Hoe sneller mensen in de zoekmachines vinden waar ze naar zoeken, hoe minder energie verloren gaat. Super zinvol dus om je website te optimaliseren voor zoekmachines als Google. Schakel een SEO-expert in als je dit goed wilt aanpakken; het is een vak apart. Ook hier geldt weer dat het verduurzamen van je website direct gevolg heeft voor de missie van jouw organisatie. Een betere online vindbaarheid = meer impact!
8. Zorg voor duurzame teksten
Net als SEO heeft ook de kwaliteit van je webteksten invloed op hoe snel je bezoekers vinden wat ze zoeken. Laat jouw content schrijven of optimaliseren door een professionele copywriter, zodat deze helder, to-the-point en doeltreffend is. Et voilà: duurzame teksten!
9. Een groene website vraagt om onderhoud
Een laatste tip om de laadtijd en dus ook de duurzaamheid van je website te verbeteren: ga zo af en toe met de digitale bezem door je site heen. Welke plugins, pagina’s en dergelijke zijn niet meer relevant en kun je verwijderen? Dit scheelt letterlijk en figuurlijk veel onnodige vervuiling.
Om af te sluiten met 2 bonusvoordelen van een groene website:
- Het maakt jouw gehele groene marketing direct geloofwaardiger, en
- het brengt jou alweer een stukje dichter bij die befaamde Bcorp-status!
En? Ben je gemotiveerd om jouw digitale footprint te verkleinen? Mocht je er zelf niet uitkomen, neem dan gerust even contact met me op. Als freelance online marketeer denk ik graag mee over hoe je als duurzame organisatie nóg duurzamer kun ondernemen.
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.