Online strategie en nieuwe websites Trimbos - Screenshot Drugsinfo.nl

ONLINE STRATEGIE EN NIEUWE WEBSITES VOOR TRIMBOS-INSTITUUT

Judith heeft met ons een online strategie uitgezet voor onze infosites. Met haar deskundigheid kunnen we onze strategie baseren op data/kennis, en niet alleen maar op aannames. Ze werkt snel en efficiënt.

 

Een ander pluspunt vind ik haar openheid en de passie waarmee ze werkt. Ze zet haar tanden erin en heeft een aanstekelijke werklust. Ze onderhoudt voor ons het contact met de leveranciers. Hier ben ik ook heel blij mee: ze stelt de juiste vragen en voorwaarden en houdt het tempo erin. Judith zorgt voor fijne samenwerking die energie geeft.”

 

Nathalie Dekker, Research Associate, Trimbos-Instituut

KLANTVRAGEN

Het Trimbos-Instituut zocht tijdelijke versterking van een online marketing strateeg / leveranciersmanager. Voor 5 Publieksinformatie websites moest een online strategie, inclusief online marketingplan en contentstrategie met KPI’s worden opgezet. De websites werden vernieuwd, waarvoor de samenwerking met externe leveranciers in goede banen moest worden geleid. De concrete vragen:

  • Hoe maken we juiste online marketing keuzes voor de nieuwe sites?
  • Welke SEO zoekwoorden zijn het meest relevant voor onze websites?
  • Hoe zorgen we dat onze websites straks nog steeds vindbaar zijn?
  • Op welke online marketing kanalen kunnen we het beste inzetten?
  • Welke KPI’s kiezen we en hoe gaan we ze monitoren?

 

RESULTAAT

Het Trimbos-Instituut heeft nu een duidelijke online strategie voor de 5 nieuwe Publieksinformatie websites die wordt toegepast en gemonitord. De websites staan sinds april 2020 live. Ze zijn op een SEO-vriendelijke manier gemigreerd in samenwerking met externe leveranciers. In driekwart jaar zetten we het volgende neer:

  • Een online marketing strategie voor goed vindbare en betrouwbare websites die laagdrempelig in gebruik zijn voor de doelgroepen.
  • Verankering van optimalisatie (SEO) kennis in de organisatie.
  • 5 nieuwe, goed vindbare, websites voor Publieksinformatie.
  • Een praktisch toepasbaar online marketing- en contentmarketing plan.
  • Overzichtelijk Google Analytics dashboard en -rapportage.

 

AANPAK

Voor het Trimbos-Instituut waren het neerzetten van een heldere online marketingstrategie en de nieuwe websites prioriteit. Tijdens onze samenwerking werkte ik aan:

  • Strategie: lean & mean online strategie voor 5 websites, inclusief online marketing aanbevelingen en contentstrategie.
  • Proces: leveranciersmanagement, begeleiding bij het proces naar de nieuwe websites toe, samenwerking met externe partijen, interne implementatie van de Scrum-werkwijze voor contentcreatie voor de nieuwe websites en verankering van SEO/ SEA-kennis door coaching.
  • Operatie: SEO zoekwoorden onderzoek, dashboards & rapportage.

 

STATUS QUO

Sinds Q2 2020 staan de 5 nieuwe websites van Publieksinformatie live, zoals gepland. Het gaat om drugsinfo.nl, alcoholinfo.nl, rokeninfo.nl, gameninfo.nl en gokkeninfo.nl.

In samenwerking met de leveranciers vindt verdere doorontwikkeling plaats. De online strategie wordt hierbij aangehouden als leidraad, ook voor het uitrollen van online marketing activiteiten.

Over Trimbos-instituut

Het Trimbos-Instituut doet onderzoek naar geestelijke gezondheid, mentale veerkracht en verslaving. Trimbos zet zich met kennis en innovatie actief in voor het verbeteren van de geestelijke gezondheid in Nederland en daarbuiten.

De afdeling Publieksinformatie wil iedereen de juiste informatie en ondersteuning geven om keuzes te kunnen maken over drugs, alcohol, tabak, gokken, gamen en psychische problemen van zichzelf of van anderen. Online worden hier de websites alcoholinfo.nl, drugsinfo.nl, rokeninfo.nl, gameninfo.nl en gokkeninfo.nl voor ingezet.

 

Trimbos-instituut