0641316881

©2019 by Birdwing Digital | Fotografie: Prisca Visser | Cookie & Privacy statement | Algemene voorwaarden 

Online Marketingstrategie Birdwing Digit

WAT IS EEN ONLINE MARKETINGSTRATEGIE?

Een online marketingstrategie bestaat uit een onderscheidende online propositie, persona’s en de kanalen waarmee je ze online aanspreekt, uitgewerkte customer journeys en conversiepaden. De basis bestaat uit online doelstellingen en Key Performance Indicators (KPI’s) gericht op naamsbekendheid, traffic, engagement, leads en/of klanten.


Het mooie van een online marketingstrategie is dat de resultaten bij toepassing ervan meetbaar zijn met Google Analytics!

 

ONLINE MARKETINGSTRATEGIE VRAGEN

Heb je een duidelijke visie en richting en een marketingplan, persona’s en customer journey of donor journey in kaart? Dan heb je de belangrijkste tools in handen voor een online marketingstrategie!

Stel jezelf nu eens de volgende vragen:

  • hoe kun je jouw persona’s online bereiken?

  • welke actie wil je dat ze ondernemen?

  • wordt er op jouw producten / diensten gezocht?

  • staat je website hoog in Google op belangrijke zoekwoorden?

  • hoe onderscheidend is je propositie?

  • wat is het belangrijkste doel van je website?

  • komt de call-to-action duidelijk naar voren op je site?

  • hoe sluit je online marketing aan op je marketingplan?

  • wat is je online marketing budget?

  • wie heb je nodig om actie op online marketing te ondernemen?

 

UITWERKEN VAN DE CUSTOMER JOURNEY

Door met je persona’s naar de fasen van je customer journey of donor journey te kijken, kun je gaan invullen:

 

BEWUSTWORDING

Wanneer wordt je doelgroep zich bewust van je merk? Hoe zorg je voor bereik en traffic naar de website? Hoeveel touchpoints in de Customer Journey zijn nodig?

HOE KOM JE AAN EEN ONLINE MARKETINGSTRATEGIE?

Birdwing Digital biedt social enterprises en non-profitorganisaties online marketing diensten zoals online adverteren, SEA, SEO, social media, content marketing en trainingen. Maar, we beginnen meestal bij de online marketingstrategie om 'de trap tegen de juiste muur aan te zetten'. Lijkt het je een enorme klus om zo’n online marketingstrategie uit te werken, dan helpen we je hier graag bij in een Online Marketingstrategie Sprint!

In de sprint brengen we snel de prestaties van de online marketing in kaart. We doen een grondige assessment van de verkeersbronnen naar de website en de online marketing funnel. Samen met website analyse vormt dit een operationeel online marketingplan met concrete aanbevelingen voor je website en online marketing inzet...

Het probleem met strategische plannen is dat ze vaak snel achterhaald zijn omdat ze niet op tijd worden uitgevoerd. Met Scrum werk je als team flexibel, gefocust en snel naar je doelstellingen toe op basis van klantfeedback. Hierdoor speel je optimaal in op een veranderende omgeving waardoor je organisatie meer 'Agile' wordt...

Soms heb je als social enterprise of non-profit organisatie even iemand nodig die op strategisch niveau met je meedenkt. Over hoe je meer impact kunt maken met je merk, hoe je wendbaarder wordt door het Agile inrichten van je organisatie of hoe je meer rendement haalt uit je marketingkanalen. Een groeigesprek kan altijd...

 

STRATEGISCHE KEUZES

Wat worden de pijlers van je online marketingstrategie? In welke fasen van de funnel zet je welke kanalen in voor welke doelstellingen? Welke content is belangrijk voor die kanalen? Hoe ga je meten of je de doelstellingen bereikt? Voor elke fase in de customer journey kun je weer andere kanalen kiezen met andere contentstrategieën.

GROEISTRATEGIE

Hoger in google en meer traffic

Ben je een social enterprise met een fantastisch idee dat de wereld mooier maakt en heb je al aardig wat zichtbaarheid maar nog weinig bezoekers naar je website? Dan is een logische stap om in eerste instantie in je online marketingstrategie en customer journey nadruk te leggen op oriëntatie. Door online adverteren (SEA, Google Ads) en het vergroten van de organische vindbaarheid van je website, kom je hoger in Google wat zorgt voor meer website bezoekers.

ENGAGEMENT STRATEGIE

De 'wauw-ervaring'

Als je al behoorlijk veel bezoekers naar je website krijgt, maar ze nog niet de gewenste actie ondernemen (conversie), leg je nadruk op activatie en retentie. Het overtuigen van bezoekers om voor jou te kiezen en ze vervolgens een ‘wauw-ervaring’ geven waardoor ze zich niet meer kunnen voorstellen dat ze ooit zonder jouw merk leefden. Je strategie bestaat uit het overtuigender maken van je propositie, website en conversieoptimalisatie.

RETENTIE STRATEGIE

Van donateurs ‘friends’ maken

Het kan ook zijn dat je als goed doel al veel bekendheid hebt en behoorlijk wat bezoekers naar je website. De focus in de online marketingstrategie kan dan gelegd worden op retentie en loyaliteit. Is er een ‘wauw-moment’ als mensen donateur worden? Hoe maak je ze nóg enthousiaster over hun bijdrage zodat ze ambassadeur worden? Bedank je ze voldoende? Wat triggert ambassadeurs of ‘friends’ om zo betrokken te zijn en hoe krijg je nog meer friends?

TEST & LEARN

Dingen veranderen

De customer journey en je online marketingstrategie veranderen in de loop van de tijd, net als de nadruk op een specifieke fase. Zie je customer journey en online marketingstrategie als een ‘levend’ geheel waar je steeds even naar kijkt. Klopt het nog? Ligt de focus op de juiste online marketingkanalen? Worden KPI’s behaald? Of is het tijd om bij te sturen? Het mooie van online marketing is dat het laagdrempelig is om nieuwe kanalen te testen. Door te testen of een kanaal werkt voordat je er alles op inzet, haal je maximaal effect.