Doe mee met de Mini Master 'Online Marketing Funnel Maken'! Meer info

Persona template

Weet wie je aanspreekt!

Download mijn gratis persona template en gebruik het als uitgangspunt voor al je online marketing.


    Je voornaam:


    voorkant persona template

    Persona template: waarom het slim is om dit te gebruiken

    Binnen marketing en online marketing hebben we het vaak over doelgroepen en hoe je deze ‘target’ in hun Customer Journey (klantreis). Het is belangrijk om te bepalen wie er tot je doelgroep(en) behoren zodat je weet wie je aanspreekt. Als je je richt op ‘iedereen’, richt je je eigenlijk op niemand en kun je ook niet onderscheidend zijn.

     

    De kans is alleen aanwezig dat je doelgroep wat abstract blijft. Welke mensen spreek je nu eigenlijk precies aan? Om hier meer gevoel bij te krijgen en je marketing effectiever in te kunnen richten, is het slim om een persona template in te vullen.

    Wat is een persona?

    Een persona is een uitgewerkte beschrijving van je ideale klant en zijn of haar persoonlijkheid. Persona's helpen je om je beter te verplaatsen in potentiële klanten of donateurs en hier bijvoorbeeld je online marketingstrategie voor uit te werken. Een persona bevat niet alleen demografische kenmerken, maar juist ook inzichten in persoonlijkheid, interesses, offline en online gedrag.

    Waarom een persona template?

    • Bespaar tijd;
    • Weet in één oogopslag wie je aanspreekt;
    • Verplaats je in je ideale klant of donateur;
    • Helpt knopen doorhakken over je boodschap;
    • Gebruik als uitgangspunt voor al je online marketing.

    persona

    Wat zit er nog meer in een persona?

    In de uitwerking van een persona ga je in detail in op de relatie met geld, waar ze online naar zoeken, wat ze graag kijken of luisteren, of ze veel reizen en hoe ze met het onderwerp van jouw organisatie bezig zijn. Maar ook: wat is hun grootste angst? Waar liggen ze ’s nachts wakker van?

     

    Het probleem waar je persona van wakker ligt en waar jij invloed op hebt is je ‘sweet spot’. Weet dus waar ‘de pijn’ zit. Hier kom je achter door met je klanten of donateurs in gesprek te gaan en ze goed te leren kennen.

    Hoe maak je een persona?

    Gebruik een handig persona template om in te vullen, dit scheelt veel tijd! Dit kun je digitaal doen of je print het template uit en vult het in. En hoe kom je aan de informatie voor je persona? In een paar stappen:

     

    • Bepaal eerst je belangrijkste doelgroep(en).
    • Interview 10 (ideale) klanten of donateurs en vraag ze naar wat je nog niet van ze weet. Vooral: vraag wat hun belangrijkste probleem is, gerelateerd aan jouw dienst of product.
    • Vul met het persona template voor elke doelgroep een persona – volledig – in.
    • Geef een persona een gezicht met een foto van een klant of donateur of een stockfoto.
    • Maak een persona fysiek aanwezig in de ruimte. Hang je uitgewerkte persona template bij je werkplek. Zo word je steeds herinnerd aan je ideale klant of donateur!

     

    En voilà: je hebt één van de belangrijkste marketingtools in handen om je doelgroep beter te begrijpen. Een persona geeft je belangrijke input voor het uitwerken van je Customer Journey of Donor Journey en je online marketingstrategie.