0641316881

©2019 by Birdwing Digital | Fotografie: Prisca Visser | Cookie & Privacy statement | Algemene voorwaarden 

WAT IS SEA? 
ONLINE ADVERTEREN IN GOOGLE ADS

SEA is ‘Search Engine Advertising’, zoekmachine adverteren, en is het inkopen van advertentieruimte in Google Ads boven en onder de organische zoekresultaten door via het veilingsysteem te bieden op de voor je website belangrijke zoekwoorden waarvoor je in Google Ads betaalt per klik.

 

SEA MOGELIJKHEDEN IN ADVERTEREN

SEA is groter dan Google, je kunt bijvoorbeeld ook via Bing adverteren, maar in Nederland zoekt het merendeel nog altijd via Google. Binnen Google Ads kun je niet alleen gebruik maken van tekstadvertenties, maar ook van bijvoorbeeld Display advertising (banners), Google Shopping (voor webshops) en retargeting.


Daarnaast is YouTube (ook van Google) een zoekmachine waarin je kunt adverteren met zowel video advertenties als tekstadvertenties. Er zijn steeds meer mogelijkheden om SEA effectief in te zetten voor je doelgroep.

GOOGLE ADS EN ZOEKWOORDEN

Wat SEA interessant maakt, is dat je in Google Ads tekstadvertenties koppelt aan relevante zoekwoorden waardoor ze precies kunnen inspelen op de intentie van de zoeker. Met Google Ads bereik je dus mensen die actief op zoek zijn naar de oplossingen die je biedt.


In goede Google Ads campagnes worden de belangrijkste vragen van je potentiële klanten of donateurs beantwoord met sterke, duidelijke advertenties met een Call-to-Action die ervoor zorgt dat mensen doorklikken naar je website.


SEA zorgt dus gelijk voor meer bezoekers naar je website. Een verschil tussen SEA en SEO marketing is dat je in Google Ads per klik op je advertentie betaalt.

WAT IS DE KRACHT VAN SEA?

SEA is binnen online adverteren een echt performance marketingkanaal. Op basis van data uit Google Ads en Google Analytics kun je precies zien hoe het adverteren in Google presteert en krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Welke zoekwoorden werken goed en welke minder?

  • Voor welke zoekwoorden betaal ik te hoge kosten per klik (CPC)?

  • Welke advertenties werken goed en welke niet (A/B testen)?

  • Hoe presteren mijn advertentie-extensies?

  • Welke zoekwoorden zorgen voor conversies op mijn website?

Door wekelijks je Google Ads campagnes te monitoren kun je ze steeds optimaliseren zodat de kwaliteitsscores verbeteren, je minder kosten per klik gaat betalen en/of je meer conversies genereert, afhankelijk van het doel dat je met online adverteren hebt.

WAAROM ZOU JE ONLINE ADVERTEREN?

Naast SEO is SEA een belangrijk kanaal om bezoekers vanuit zoekmachines te genereren en versterken de twee elkaar. Het is geweldig als het lukt om hoog in Google te komen in de organische resultaten, maar voor veel zoekwoorden is dit moeilijk vanwege de enorme concurrentie. Bovendien domineren binnen Google advertenties steeds meer de top van veel zoekresultaten, waardoor organische resultaten omlaag schuiven en minder bezoekers naar je website genereren.

AAN DE SLAG MET SEA

Wil je online adverteren en aan de slag met Google Ads? Dan helpen we je hier graag bij!


Je kunt SEA uitbesteden aan Birdwing Digital of, als je er liever zelf mee aan de slag gaat, een Google training volgen.