Conversie-optimalisatie klinkt jou wellicht nog niet bekend in de oren, helemaal als je de vorige blogpost over de Cialdini-principes nog niet hebt gelezen. Of je hebt je er wel in verdiept, maar ziet vanwege de vele opties door de bomen het bos niet meer. Geen zorgen! In deze blogpost vertel ik je precies wat het is en welke tools in 2021 het meest effectief zijn voor goede doelen. Zo kun je de website van jouw organisatie ook daadwerkelijk laten doen wat hij moet doen: je impact vergroten.
Wat is conversie-optimalisatie?
De term ‘conversie-optimalisatie’ dekt eigenlijk niet helemaal de lading. Met de tools die hiervoor op de markt zijn gebracht optimaliseer je namelijk niet alleen je conversie. In Jip-en-Janneke-taal: je vergroot niet alleen het aantal bezoekers op je website. Je wilt uiteraard ook dat die bezoekers iets doen. Dit kan zijn: zich inschrijven op de nieuwsbrief, iets delen op social media, een eenmalige donatie doen of structureel donateur worden. Waar de conversie-optimalisatie-tools jou eigenlijk bij helpen, is je conversieratio verbeteren. Zodat meer bezoekers actief betrokken raken bij jouw organisatie. Zo groei jij en maak je meer impact. Slim dus om hiermee aan de slag te gaan!
Verschillende conversie-optimalisatie-tools
Er zijn legio tools op de markt gebracht, met allemaal een eigen focus. Om er wat structuur in aan te brengen zet ik de vier belangrijkste categorieën voor je op een rij.
Er bestaan tools voor:
- A/B-testen;
- het optimaliseren van je landingspagina’s;
- enquetes, en
- heatmaps en sessie-opnames.
Ik zal je eerst uitleggen waarom je met deze focuspunten aan de slag zou moeten gaan.
A/B-testen, waarom zou je?
Met A/B-test-tools maak je twee verschillende versies van je site. Groep A (de helft van jouw bezoekers) krijgt versie A te zien, groep B (de andere helft) krijgt versie B te zien. Handig als je bijvoorbeeld twijfelt over welke manier van steun vragen het beste resultaat oplevert. Dit kan tot belangrijke inzichten leiden: als je weet wat het beste werkt, maak je automatisch meer impact.
Het A/B-testen kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wilt; sommige tools hiervoor zijn vrij technisch. Maar er zijn ook heel goede tools die geschikt zijn voor beginners.
Snel en makkelijk landingspagina’s lanceren
Een landingspagina is een losse webpagina waar bezoekers op terechtkomen vanuit mailings, advertenties en social media. Er zijn verschillende tools waarmee je zo’n landingspagina in no time gemaakt hebt. Met standaard templates en handige drag-and-drop editors hoef je geen kennis te hebben van Javascript of html. Een uitkomst als je bijvoorbeeld meerdere acties hebt lopen!
Het belang van enquetes
Hoe oud zijn de mensen die structureel doneren? Welke leeftijdsgroep deelt het vaakst jouw berichten? Welke maatschappelijke kwesties wegen voor jouw doelgroep het zwaarst? Van welke factoren hangt het af of iemand jouw organisatie steunt of niet? Allemaal vragen die je beantwoord kunt krijgen met behulp van enquetes. Er zijn verschillende tools op de markt gebracht die het je makkelijk maken om zoiets in je website te integreren.
Aan de slag met heatmaps en sessie-opnames
Heatmaps en sessie-opnames geven inzicht in het gebruik van je websitebezoekers. Megahandig als je bijvoorbeeld een nieuwe actieknop op je site hebt geplaatst, maar daar nog geen resultaten van terugziet in je cijfers. Een heatmap is een afbeelding (screenshot) van je website waarin de gedragingen van al je bezoekers zijn vastgelegd. Vergelijk het een beetje met een warmtedetector. Hoe roder (lees: heter) een plek, hoe meer interactie daar plaatsvindt. Een sessie-opname is een video-opname van de tijd dat een bezoeker zich op je website bevindt. Het laat o.a. zien hoe de cursor beweegt, waar iemand op klikt en hoe lang iemand op een pagina verblijft. Klikt iemand bijvoorbeeld niet door naar de pagina waarop jij die nieuwe actieknop hebt geplaatst? Dan weet je nu waar de kink in de kabel zit.
Hieronder noem ik per categorie de 2 meest effectieve tools voor conversie-optimalisatie.
Conversie-optimalisatie-tools: A/B-testen
Optimizely | prijs op aanvraag
Met stipt op nummer één is de beste tool voor A/B-testen wat mij betreft Optimizely. Optimizely heeft een zeer goede support desk en loopt qua ontwikkelingen voor op soortgelijke tools. Het enige is dat je er wel iets meer ervaren voor moet zijn, wil je alles uit de tool halen wat erin zit.
Visual Website Optimizer | vanaf €167 per maand
Ben je wat minder technisch ingesteld? Dat is Visual Website Optimizer (VWO) de oplossing! Deze wint absoluut de prijs als het om gebruiksvriendelijkheid gaat. Maar ook qua mogelijkheden is deze erg interessant. Je kunt er niet alleen makkelijk mee A/B-testen; je kunt er zelfs heatmaps en sessie-opnames mee maken. Eerder een soort alles-in-één-tool dus. Enige nadeel is dat de helpdesk minder duidelijk is en dat je er wel enig budget voor (over) moet hebben.
Conversie-optimalisatie-tools: landingspagina’s
Instapage | vanaf €10 per maand (Conversion Cloud: op aanvraag)
Wat betreft Instapage ben ik vooral te spreken over de fijne editor. Gebruiksvriendelijk en zo intuïtief als het maar kan. Tegelijkertijd heb je heel veel vrijheid in de indeling van de verschillende elementen. Met andere woorden: echt een aanrader! Met het businesspakket heb je toegang tot alle mogelijkheden. Maar je kunt ook je eigen tool inrichten door alleen te ‘activeren’ (en te betalen voor) wat jij wilt gebruiken. In dat geval kies je voor een Conversion Cloud-account.
Leadpages | vanaf €23 per maand
Voor missiegedreven organisaties die geen enkele technische kennis in huis hebben is Leadpages een goede match. Deze tool kauwt eigenlijk alles al voor, dus je hoeft nergens meer over na te denken. Alleen wat elementen slepen naar een al bestaand format en deze vullen met jouw eigen content. Je moet voor deze tool niet al te veeleisend zijn wat betreft het design: het is niet mogelijk dingen naar eigen smaak aan te passen. Maar efficiënt is het wel (handig dus als je veel acties tegelijk hebt lopen).
Conversie-optimalisatie-tools: enquetes
SurveyMonkey | vanaf €30 per maand
Wie enquetes zegt, zegt SurveyMonkey. Deze populaire tool verdient mijns inziens de gedeelde eerste plek (samen met Hotjar). Je maakt hiermee in een handomdraai verschillende enquetes. Bovendien wordt het je heel makkelijk gemaakt om deze onder je doelgroep te verspreiden, bijvoorbeeld via social media.
Usabilla | prijs op aanvraag
Eigenlijk noem ik deze tool niet per se om het maken van enquetes, maar als het gaat om feedback van je doelgroep dan mag hij niet worden overgeslagen. Met Usabilla voeg je een kleine knop toe aan de zijkant van je website. Door hierop te klikken kunnen websitebezoekers moeiteloos feedback geven op jouw webpagina. Zo kom je er snel achter hoe gebruiksvriendelijk je pagina’s zijn. (En hoe gebruiksvriendelijker je site, hoe laagdrempeliger het is om jouw organisatie te steunen.)
Conversie-optimalisatie-tools: heatmaps/sessie-opnames
Hotjar | vanaf €99 per maand (of €39 voor startups)
Deze kan niet ongenoemd blijven. En ik noem ‘m bewust als eerste, want dit is mijn absolute favoriet. Hoe weinig verstand je er ook van hebt, hiermee maak je eenvoudig en snel heatmaps, sessie-opnames en zelfs enquetes. Het doet wat het moet doen en dat op een prettige manier: gebruiksvriendelijk en overzichtelijk.
SessionCam | prijs op aanvraag
Behalve dat je met SessionCam standaard heatmaps en sessie-opnames kunt maken, heeft deze tool een automatische error-detectie ingebouwd. Met een automatisch gestuurde struggle detection krijg je daarnaast inzicht in knelpunten in je website aan de hand van het gedrag van je bezoekers. Hij rankt op basis hiervan welke pagina’s het meest behoefte hebben aan optimalisatie. Zo weet je meteen waar er werk aan de winkel is.
De #1 all-in-one tool voor conversie-optimalisatie
AB Tasty | prijs op aanvraag
AB Tasty laat zich lastig categoriseren, maar juist daarom verdient deze tool het om apart genoemd te worden. Je kunt hiermee lang niet alleen A/B-testen. Je kunt ook in verschillende rapportages en dashboards live resultaten bekijken, bepaalde doelen instellen (bijvoorbeeld een aantal clicks, transacties of interacties) en tests uitvoeren op een specifiek percentage van je bezoekers. En ja, je kunt er zelfs heatmaps en enquetes mee maken. De lay-out van de editor? Die stel je zelf in op basis van hoe toegankelijk of geavanceerd je ‘m wilt hebben. Al met al is deze tool zeker het overwegen waard.
Ik hoop dat ik de wereld van conversie-optimalisatie-tools een stuk overzichtelijker voor je heb gemaakt. Vind je het nog lastig te bepalen waar jouw organisatie het meest behoefte aan heeft? Bijna alle tools bieden standaard een gratis proefperiode aan. Zo kun je vrijblijvend ontdekken of een tool echt van waarde is voor jouw organisatie. Kom je er alsnog niet uit, of denk je eraan dit deel uit te besteden? Neem dan even contact met me op; als freelance online marketeer denk ik graag met je mee!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.