• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to footer

Birdwing Digital

  • Freelance online marketeer
    • Online assessment
    • Online marketing advies
  • Reviews
  • Blog
  • Over
  • Contact
5 learnings onderweg naar een online programma

5 learnings onderweg naar een online programma

Sinds januari werk ik aan mijn eigen online programma. Dat is niet zo maar een losse training, maar een uitgebreid programma van online modules en persoonlijke coaching met heel veel kennis, tactieken en tools. Je leert hoe je online marketing effectief inzet en de impact van jouw sociale onderneming of non-profit vergroot. De weg naar het maken van mijn online programma is met ups en downs. Momenten van enorme energie en van complete apathie wisselen elkaar af. Het is nu bijna klaar, nog even work in progres… maar ik kan alvast wat learnings delen die ik onderweg opdeed. Overweeg je ook je eigen online programma te maken? Hier alvast een steuntje in de rug.

#1 Zorg dat het framework klopt

Het is zó belangrijk dat het grote plaatje klopt waarin je aanbod zich bevindt. Dat je weet hoe je online programma samenwerkt met je andere producten. Dat je een beeld hebt van hoe je online marketing funnel eruit ziet zodat je hier je online marketingstrategie goed op kunt afstemmen. Om anderen hierbij te helpen, heb ik een online marketing funnel template gemaakt dat je zo kunt invullen. Om eerlijk te zijn had ik het voor mijzelf toen ik met het uitdenken van mijn online programma begon nog niet helemaal scherp. Nog niet zo lang geleden vielen voor mij de puzzelstukjes pas echt op zijn plek en sindsdien gaat het uitwerken veel makkelijker!

#2 Reflecteer: schrijf dagelijks

Sinds ik aan mijn online programma werk, ben ik weer gaan schrijven. Eerder deed ik dat al, maar het was alweer een tijdje blijven liggen. Ik schrijf bijna elke dag in elk geval 5 minuten. Daar begin ik de dag mee (‘morning pages’). Ook als ik geen tijd heb. Langer schrijven mag, korter liever niet. En dan schrijf ik gewoon wat er maar in me op komt. Ik laat het stromen en het hoeven geen mooie volzinnen te zijn. Maar na een minuut of 5 staan mijn gedachten, ideeën en belemmeringen op papier en dan is het klaar. Dan ga ik aan het werk.

#3 Kom uit je hoofd en ga in de DOE-stand

Soms ben je als ondernemer zelf je grootste obstakel. Ik kan nogal aan mezelf twijfelen en te perfectionistisch te zijn. Ik slinger het dan écht niet de wereld in voordat ik het goed genoeg vind. Neem een blogpost. Vind ik leuk om te schrijven, maar ik kan de neiging hebben om er een uitgebreid onderzoek van te maken met verwijzingen naar zo veel bronnen dat het niet onder doet voor een onderzoek aan de Universiteit. Als je dat eenmaal een paar keer hebt gedaan, wordt het een soort gewoonte. En voor je het weet ben je dagen bezig met één blogpost. Maar misschien mag het ook wel makkelijk zijn. En mag ik ook wel eens gewoon intuïtief een stukje schrijven zoals ik nu doe. Er niet te veel over nadenken en het lekker online zetten. En dan doe ik daar een half uurtje of maximaal een uur over. Wat een ontdekking! “Je krijgt ‘s ochtends 5 minuten om in je hoofd te zitten. Daarna parkeer je het en ga je gewoon weer in de ‘doe-stand’.” Hoor ik af en toe nog nagalmen in mijn hoofd @Marja ;-).

ga in de doe stand voor je online programma

#4 Laat je niet afleiden

Een boek hier, een boek daar. Een interessante blogpost. Een webinar. Nog een webinar. Een online training. Zo veel te leren, zo veel interessante dingen… Maar: draagt het bij aan je doel?! Indirect misschien wel, maar om je doelen te bereiken zul je er ook gewoon keihard aan moeten werken. En niet alleen aan de leuke dingen (in mijn geval vind ik de plan- en onderzoek-fase het leukste en het op hoofdlijnen uitwerken). Ook aan de ‘moetjes’: echt tot in detail uitwerken, social media posts bedenken, jezelf promoten (uugh) en het ding verkopen. Dan is het soms verleidelijk om je te laten afleiden, maar niet erg productief. Een tip: plan tijd in om geconcentreerd te werken en plan ‘afleid-tijd’ in waarin je even lekker los mag gaan op social media, blogjes lezen, video’s kijken en dat soort dingen.

#5 Vraag om hulp bij implementatie

Mevrouw ‘ik doe het zelf’ noemde m’n moeder me vroeger al. Ja: ik heb de neiging om álles zelf te willen doen. Bijvoorbeeld als ik een e-mailmarketing programma aankoop en de implementatie er niet bij neem. ‘Regel ik zelf wel, hoe moeilijk kan het nou zijn’ denk ik dan. Haha. Het is zo dat je alles terug kan vinden online qua documentatie en YouTube how-to’s etc. Maar dan moet je ook de tijd nemen en het geduld opbrengen om het allemaal uit te zoeken en te leren. En zoals mede-ondernemers weten: tijd is schaars en er zijn nog zo veel andere dingen te doen… Ja: het is leuk om een nieuwe tool te leren (take it from a nerd). Maar: niet altijd noodzakelijk. Als je stappen wilt maken is het soms beter om dingen uit te besteden. Ook als je het zelf wel zou kunnen. Dus: vraag om hulp en investeer in dingen die je beter kunt uitbesteden.

En dat online programma…?

Even wat schaamteloze zelfpromotie: mijn online impact programma heet: ‘Vergroot je online impact! Meer leads, donateurs of klanten met online marketing’ en je kan ‘m nu al kopen. In september begin ik met de eerste groep van maximaal 6 ondernemers / CMO’s / Impact Marketeers. Dus ben je goed bezig met je sociale onderneming, ngo of non-profitorganisatie, maar denk je dat je kunt groeien door je online impact te vergroten? Doe dan mee met mijn 10 weken durende programma en leer je hoe je online marketing nóg effectiever inzet. Het programma is volledig online en op afstand te volgen.

 

Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!



Categorie: online marketing, sociaal ondernemen Tags: learnings, online marketing, online programma

Footer CTA

linkedin   instagram
  • Cookiebeleid (EU)

Birdwing Digital

judith@birdwingdigital.nl

06-41316881


©2022 by Birdwing Digital · Foto's: Made by Merlin · Algemene voorwaarden

· Freelance Online Marketeer

Beheer cookie toestemming
Birdwing Digital maakt gebruik van cookies om de website en service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}