‘Wat is je missie?’ Een vraag waar heel wat winst gedreven organisaties moeite mee hebben. Er worden soms lange sessies besteed aan het formuleren van een missie. Want zelfs als het alleen om geld draait, kun je dat natuurlijk niet naar buiten toe uitdragen. Door te veel betrokkenen wordt de missie vaak een verzameling van ideeën in een onleesbare paragraaf. Ergens weggestopt op de website.
Sustainable Development Goals (SDG)
Voor missiegedreven organisaties gaat dit natuurlijker. Ze hebben haarscherp waarom ze bestaan of wat hun ‘Why’ is en wat ze willen bereiken. Veel Good Businesses zoals sociale ondernemingen, non-profitorganisaties en NGO’s werken aan één of meer van de Sustainable Development Goals (SDG). Dat zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die helpen de wereld een betere plek te maken tot 2030. In 2015 werden deze SDG door de Verenigde Naties vastgesteld als opvolger van de Millennium Goals. Ze gelden in alle landen en voor alle mensen. In Nederland zijn er 169 subdoelstellingen waar veel verschillende organisaties aan bijdragen.
Wat zijn de Sustainable Development Goals?
Er zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen of SDG:
- Uitbannen van (extreme) armoede.
- Geen honger, voedselzekerheid, duurzame landbouw.
- Goede gezondheidszorg en welzijn voor iedereen.
- Inclusief, gelijkwaardig en kwalitatief onderwijs voor iedereen.
- Gelijkheid tussen mannen en vrouwen, empowerment vrouwen en meisjes.
- Schoon water en sanitaire voorzieningen voor iedereen.
- Duurzame en betaalbare energie voor iedereen.
- Fatsoenlijk werk en economische groei voor iedereen.
- Infrastructuur voor duurzame industrialisatie.
- Verminderde ongelijkheid tussen landen.
- Duurzame, veilige steden en gemeenschappen.
- Duurzame consumptie en productie.
- Aanpak klimaatverandering.
- Beschermen en duurzaam gebruik oceanen en zeeën.
- Beschermen van ecosystemen, bossen en biodiversiteit.
- Veiligheid, publieke diensten en rechten voor iedereen.
- Versterken van het mondiaal partnerschap om doelen te bereiken.
De kern van de SDG is: een einde aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering maken.
Op welke SDG heeft jouw missie betrekking?
Waarschijnlijk heb je als missiegedreven organisatie wel duidelijk wat je missie is, je ‘Why’. Als je dit nog niet duidelijk hebt of je wil je missie verder aanscherpen, gebruik dan de SDG’s als inspiratiebron. Een missie geeft het bestaansrecht van je organisatie weer. Een goede missie geeft je organisatie richting, brengt focus aan en bindt klanten of donateurs. Hij inspireert en enthousiasmeert. Des te meer reden om hem uit te dragen!
Welke Sustainable Development Goals voor mij belangrijk zijn?
Met Birdwing Digital help ik sociale ondernemingen die bijdragen aan de SDG’s om online te groeien. Vanuit een goede online strategie zorgen we voor meer website verkeer, leads, klanten en /of donateurs via de online kanalen. Zo wordt de online impact groter en maken we de wereld een beetje mooier. Ik help alle missie gedreven organisaties en richt me niet op één SDG.
Als ik er één moest kiezen dan is het SDG 13: klimaatactie. Ik wens dat mijn kinderen opgroeien in een leefbare wereld met zo min mogelijk natuurrampen. Dit moet lukken als we met zijn allen de klimaatbeweging groter maken. Dit kan door kleine, concrete stappen te nemen om onze CO2-uitstoot te verkleinen. Daarom werd ik onlangs klimaatcoach bij Klimaatgesprekken. Zo wil ik mijn positieve ‘handafdruk’ vergroten en bijdragen aan SDG 13.
Het is goed om eens over na te denken: welke SDG’s zijn voor jou(w organisatie) van belang?
Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates!