Sterke LinkedIn-posts schrijven: hoe doe je dat? Een goede vraag, want je vergroot er aanzienlijk de betrokkenheid van je doelgroep mee. En daarmee ook het succes van jouw non-profitorganisatie of sociale onderneming. Hoog tijd dus om hier een ster in te worden! In deze blogpost deel ik de meest essentiële tips mét voorbeelden.
Kan iedereen sterke LinkedIn-posts schrijven?
Het schrijven van sterke LinkedIn-posts is iets dat je jezelf aanleert. Iedereen kan iets schrijven, maar goed schrijven is een vak. Helemaal als je schrijft met een bepaald doel, zoals het online bereiken van jouw doelgroep. Hoe doe je dat? Waar begin je? Wat moet je niet vergeten en wat moet je vooral níét doen? Ik heb de belangrijkste 10 tips voor je op een rijtje gezet.
Tip 1: Weet voor wie je schrijft
Niet weten voor wie je schrijft, is als het roepen in een woestijn. Hopend dat jouw woorden toevállig iemand bereiken. En dat diegene ook nog geïnteresseerd is. Ofwel: alles behalve effectief!
Voor het schrijven van doeltreffende, sterke LinkedIn-posts is het belangrijk dat je glashelder hebt wie jouw exacte doelgroep is.
Trees for All, één van mijn opdrachtgevers, spreekt in de volgende post een heel specifieke doelgroep aan. Mensen die graag shoppen, maar weten dat dit bijdraagt aan vervuiling. Ze wíllen wel verduurzamen, maar hoe? In deze post wordt het hen in één oogopslag duidelijk gemaakt.
Tip 2: Stuur aan op interactie
Je schrijft een LinkedIn-post niet voor niets: je wilt er iets mee bereiken. Als non-profitorganisatie of sociale onderneming wil je dat (meer) lezers fan worden van wat jij doet, dat zij je missie ondersteunen en besluiten om te doneren. De kans hierop vergroot je door zoveel mogelijk aan te sturen op likes, comments en deelacties.
Extra tips:
- Focus vooral op het aansturen van interactie tijdens het eerste uur na plaatsing, ook wel ‘the golden hour‘ genoemd. Hoe meer interactie je in dit eerste uur krijgt, hoe interessanter jouw post is voor het algoritme van LinkedIn. En in hoe meer nieuwsfeeds hij dus verschijnt.
- Maak in elke post duidelijk welke interactievorm je van je lezers wil en waarom hun betrokkenheid en steun belangrijk is.
- Maak de gewenste actie helder, makkelijk en uitnodigend.
- Stuur vooral aan op comments: dit brengt het gesprek op gang en zo creëer je de meeste betrokkenheid. Let er wel op dat je zelf ook actief reageert op elke comment die je ontvangt.
Een goed voorbeeld is onderstaande post van Serge Calon over het project ’52wekenduurzaam’. Hij noemt hierin duidelijk wat het doel is, wat hij van je wil en hoe/waar je dat kunt doen. Behalve op aanmeldingen stuur hij vooral aan op reacties. Ook valt hij op met beeld (in dit geval video).
Tip 3: Val op met beeld
Met zoveel online prikkels op social media zijn mensen selectiever geworden in hun aandachtsverdeling. Zorg er dus voor dat zij stoppen met scrollen als ze jouw post zien. Hoe? Door een pakkende afbeelding toe te voegen. Want een post mét beeld neemt iemand wel 600.000 keer sneller in zich op!
Extra tips:
- Houd voor een optimale weergave de afmetingen van 1200 x 628 pixels aan. Zo voorkom je dat LinkedIn er grijze vlakken omheen plaatst ter opvulling.
- Durf jezelf (en je team) te laten zien. Afbeeldingen van mensen zorgen voor extra betrokkenheid en geven een gevoel van vertrouwen. Hoe regelmatiger je jezelf (of je team) zichtbaar maakt, hoe beter.
- Zorg er zoveel mogelijk voor dat de afbeeldingen relevant zijn aan de inhoud.
- Gaat het om een terugkerend bericht, bijvoorbeeld promotie van een bepaalde actie? Kies dan steeds dezelfde (stijl) afbeelding zodat snel te herkennen is waar het over gaat.
- Gebruik alleen afbeeldingen die rechtenvrij zijn. Deze vind je bijvoorbeeld gratis op Pixabay, Canva of Unsplash.
Tip 4: Zorg voor een pakkende inhoud
Zonder pakkende inhoud is een LinkedIn-post, met of zonder beeld, verspilde tijd en moeite. Je wilt jouw doelgroep immers blijven boeien, binden en inspireren. En dan moet de post ook nog een beetje leuk geschreven zijn, origineel, niet te lang, enzovoort. Er zijn veel aspecten om rekening mee te houden. Zoveel, dat ik deze blogpost heb opgesplitst in twee delen.
Om alvast een voorbeeld te geven volgt hier een post van Think Big Act Now, een andere opdrachtgever van mij. Deze post begint al met een pittige openingszin: een stelling die meteen de aandacht trekt. De oplossing die tegenover het probleem staat, wordt jou aangereikt. Helder, vrijblijvend sturend en met een duidelijke, uitnodigende call-to-action.
Sterke LinkedIn-posts schrijven vraagt om sterke inhoud. In LinkedIn-posts tips deel 2/2 ga ik hier dieper op in.
Tip 5: Voeg passende hashtags toe
Het toevoegen van hashtags kan de zichtbaarheid van je post vergroten. Je post is hiermee beter vindbaar en voor een groter publiek zichtbaar. Dit zorgt ook voor meer interactie. Een hashtag toevoegen doe je door voor het betreffende zoekwoord een # te plaatsen.
Extra tips:
- Gebruik 3 (tot maximaal 5) hashtags per post.
- Zorg ervoor dat er tweederde van de hashtags relevant zijn voor de inhoud van je post.
- Verwerk in de overige hashtags bijvoorbeeld een grapje (dit zorgt voor afwisseling en een knipoog in je tekst) of een verwijzing naar jouw organisatie (zoals de naam).
Zelf vind ik het ’t sterkst (en het meest overzichtelijk) om hashtags onderaan de post te plaatsen. Maar de volgende post van War Child laat zien hoe je relevante hashtags ook soepel in de lopende tekst kunt verwerken. Bovendien hebben ze er een loeisterke video bij die de kijker inspireert ook een steentje bij te dragen. Daarnaast kiest War Child er heel slim voor om zo’n kijkje achter de schermen, met steeds een ander verhaal, regelmatig te herhalen.
Tip 6: Post video’s
Ruim tweederde van de mensen kijkt elke dag online video’s. En voor zo’n 85% is het zien van videobeelden bepalend voor hun keuze om wel of niet klant te worden. Potentiële donateurs raken via videobeelden extra betrokken bij en vertrouwd met je organisatie. Dat maakt de keuze om te steunen laagdrempeliger.
Extra tips:
- Hoe korter je video, hoe beter! Idealiter duurt deze 30 seconden tot maximaal 2 minuten.
- Zorg altijd voor ondertiteling. Waarom? Mensen scrollen vaak door hun tijdlijn met het geluid uit. Met ondertiteling blijven zij sneller bij je video hangen en begrijpen ze de inhoud ook zonder geluid.
- Ben je zelf het middelpunt in de video? Maak het jezelf makkelijk en gebruik een tool zoals BigVu. Hiermee kun je o.a. een script uittypen, zien hoe lang de video (het script) gaat duren en met behulp van een cue makkelijk en snel de video opnemen.
Tip 7: Tag anderen
Ook met het taggen van andere mensen en/of organisaties vergroot je het bereik van je post. Dit doe je door een @ te plaatsen voor de naam van de betreffende persoon of organisatie. Tag je bijvoorbeeld een organisatie waarmee je voor een bepaalde actie samenwerkt? Dan bereik je in één klap alle volgers van zowel jezelf als van de getagde organisatie. Zo lift je qua online zichtbaarheid automatisch mee op het succes van grotere organisaties.
Extra tips:
- Tag alleen mensen en organisaties voor wie jouw post interessant/relevant is en die het prima vinden getagd te worden. Je hoeft dit niet steeds persoonlijk na te vragen, maar gebruik hierbij je gezonde verstand. Zitten ze er niet op te wachten, of is de strekking van de post negatief naar hen toe? Doe het dan niet. Het doel is om je publiek te vergroten, niet om vijanden te maken.
- Pas op dat je niet té veel mensen tagt. Hier komt het algoritme van LinkedIn weer om de hoek kijken: krijg je ondanks de vele tags géén reacties op je post, dan is je post kennelijk niet interessant.
Een van mijn andere opdrachtgevers, Light for the Word, weet hoe het moet. Zij haakt in op een belangrijke gebeurtenis voor World Food Programme door hen via LinkedIn te feliciteren. Door de tag zien alle volgers van World Food Programme het bericht van Light for the World. Direct het juiste publiek: mensen die het beste met minderbedeelden voor hebben. Zo slaat ze twee vliegen in één klap!
Tip 8: Sponsor je posts
Wil je een groter publiek bereiken dan alleen de volgers van jouw LinkedIn-profiel? Bijvoorbeeld als je donateurs zoekt voor een nieuw project? Dan is het slim je post te sponsoren.
Twee aandachtspunten:
- Sponsor een post nooit direct. Plaats hem eerst op je eigen (bedrijfs)pagina, zodat je eigen volgers hem ook voorbij zien komen. Bij het sponsoren kies je namelijk een getargete doelgroep, waar je eigen volgers niet automatisch onder vallen. Op deze manier kunnen jouw volgers alvast zorgen voor interactie.
- Target je doelgroep bij het sponsoren zorgvuldig. Zo vergroot je de kans dat de mensen die jouw post zien ook echt geïnteresseerd zijn.
Tip 9: Automatiseer je posts en doe dit volgens een contentkalender
Wist je dat je het posten van social mediaberichten kunt automatiseren? Scheelt een hoop werk! Hier zijn veel verschillende tools voor zoals Buffer of SmarterQueue. Hiermee kun je op verschillende kanalen posts inplannen en daarvan meteen previews zien. Handig als je graag een beetje vooruitwerkt. Daarbij is het fijn om met een contentkalender te werken, zodat je zeker bent van regelmatige en afwisselende content.
Extra tips:
- Kies het moment van posten bewust. Onderzoek op welke dagen en tijden jouw doelgroep het meest actief is op LinkedIn. En check regelmatig of dit nog steeds zo is; het algoritme hiervoor verandert.
- Maak vaste categorieën voor vaste dagen. Bijvoorbeeld: ‘referentie naar blogpost’, ‘promotie’ of ‘inspiratiepost’. Over de afwisseling van posts hoef je dan niet meer na te denken.
- Plan je posts niet te ver vooruit; blijf flexibel. Iets wat nu actueel is, is dat over een paar maanden mogelijk niet meer. Vul je contentkalender maximaal 2 weken van tevoren tot in detail in, en daarna slechts in grote lijnen.
- Wil je alvast in grote lijnen vooruitwerken maar heb je weinig inspiratie? Speel dan in op (inter)nationale themadagen. De IssueKalender is hiervoor heel fijn.
Tip 10: Meten = weten
Sterke LinkedIn-posts schrijven blijft een kwestie van uittesten. Kijken wat wel en wat niet werkt. Check om de zoveel tijd welke posts de meeste likes, comments of deelacties hebben opgeleverd. En welke posts juist niets hebben opgeleverd. Wat was daarvoor de aanleiding? Wat leer je hiervan voor volgende posts? Meten is weten!
Sterke LinkedIn-posts schrijven kun jij ook
Sterke LinkedIn-posts schrijven vraagt om sterke inhoud. In mijn blogpost LinkedIn-posts tips deel 2/2 ga ik hier dieper op in.
Er bestaat helaas geen toverformule om gegarandeerd sterke LinkedIn-posts te schrijven. Maar met bovenstaande tips ben je goed op weg! Houd Birdwing Digital op LinkedIn in de gaten voor de laatste updates.