De SEO-trends anno 2021 zet ik graag voor je op een rij. Want wie slim is groeit mee met het steeds veranderende algoritme van zoekmachines. Dus: wil je als sociale onderneming of non-profitorganisatie hoger komen in Google? Maak er dan even tijd voor om deze blogpost goed door te nemen, en er vervolgens actief mee aan de slag te gaan. Geloof me, het is het echt waard.
Waarom zijn de SEO-trends anno 2021 belangrijk?
Misschien heb jij je website al eens helemaal geoptimaliseerd voor de zoekmachines. Fantastisch! Maar, hoe lang is dat geleden? Het algoritme van Google is continu in ontwikkeling. En wie zijn SEO-kennis niet up-to-date houdt en toepast, kan daarom zomaar van de eerste plaats in Google afzakken tot pagina tien. Niet alleen zonde van alle tijd en/of euro’s die je er eerder in hebt gestoken, je doet jouw missie om een verschil te maken in de wereld echt tekort. Wie zijn autoriteit verliest in de zoekmachines maakt simpelweg minder impact. Tijd voor actie dus.
(Vraag je je überhaupt nog af ‘Waarom is SEO belangrijk?’, lees dan vooral even deze eerdere blogpost.)
SEO-trends 2021 in een notendop
Zoekmachines worden steeds kritischer in het uitdelen van hoge plekken. Zoals altijd met SEO geldt dat er geen magische formule is waarmee je plots bovenaan komt te staan. Je autoriteit moet groeien. Wel kun je ervoor zorgen dat jouw website in ieder geval aan de belangrijkste voorwaarden voldoet. De SEO-trends anno 2021 in een notendop, zijn:
- zorgen voor een optimale site-vitaliteit;
- optimaliseren voor het zoeken naar afbeeldingen;
- inspelen op Google Passage Ranking;
- optimaliseren van featured snippits;
- het tonen van je expertise;
- inspelen op de zoekintentie;
- zorgen voor betere CTR’s in Google, en
- inspelen op de behoefte aan video.
Als bonus deel ik naast bovenstaande nog 5 extra SEO-tips.
1. Een optimale site-vitaliteit
Site-vitaliteit is per mei 2021 officieel een ranking factor. Onder andere op basis hiervan beslist het algoritme van zoekmachines in welke volgorde webpagina’s getoond worden voor bepaalde zoektermen.
Er zijn 3 specifieke website metrics / page experiences die Google belangrijk vindt:
- Largest Contentful Paint (LCP) – laadtijd
- First Input Delay (FID) – interactiviteit
- Cumulative Layout Shift (CLS) – visuele stabiliteit
Dit is niet voor niets: zoekmachines stellen de ervaring van jouw websitebezoekers graag voorop. En hoe vitaler jouw site is, hoe positiever iemand het bezoek aan jouw website ervaart. Neemt de laadtijd van een pagina bijvoorbeeld toe van 1 seconde tot 3 seconden, dan stijgt het bouncepercentage al met 32%.
Met Google PageSpeed Insights krijg je per pagina inzichtelijk wat de technische problemen zijn en waar dus werk aan de winkel is. Zo moet de score voor mobiele weergave minimaal tussen de 50-89 liggen en voor desktopweergave minimaal 90 zijn.
Voorbeelden van factoren die afdoen aan de vitaliteit van je site, zijn: ongebruikte Javascript-elementen, het laden van afbeeldingen die nog niet in beeld zijn, en ongebruikte CSS.
2. Optimaliseer voor het zoeken naar afbeeldingen
Visuele inhoud wordt steeds belangrijker. Steeds meer wordt er op afbeeldingen gezocht. Belangrijk dus om deze goed naar voren te laten komen in Google.
Afbeeldingen die door Google het meest worden vertoond, zijn afbeeldingen:
- die zijn geoptimaliseerd met traditionele SEO-technieken voor afbeeldingen, zoals het optimaliseren van bestandsnamen en alt-tekst;
- die op mobielvriendelijke pagina’s staan;
- van pagina’s en websites met een hoge autoriteit, en
- van pagina’s met veel inhoud.
Het is dus belangrijk dat alle afbeeldingen – al voordat je ze uploadt in je mediabibliotheek – worden geoptimaliseerd qua grootte (maximaal 150 kb) én met keywords die de pagina betreffen.
Als voorbeeld een voor deze blogpost geoptimaliseerde afbeelding:
3. Speel in op Google Passage Ranking
Met passages kan Google specifieke, relevante passages van een specifieke pagina ranken. Hiervoor moet de inhoud van webpagina’s worden opgedeeld in speciale secties/blokken. Elke sectie moet een specifiek subonderwerp beslaan. Op deze manier wordt de content meer bite-sized en is het mogelijk om één pagina op meerdere subonderwerpen te ranken. Door pagina’s zo in te delen, kun je ze ook makkelijk langer maken. En langere pagina’s met meer content ranken over het algemeen beter in Google.
4. Featured Snippets
Positie 0 is de nieuwe positie 1: ‘featured snippets’ krijgen heel veel klikken. Vragen die mensen opzoeken in Google worden in featured snippets direct beantwoord. Voor het optimaliseren van featured snippets, kun je het volgende doen:
- Met zoekwoordenonderzoek zoekwoorden ontdekken waar je al op rankt en waar een featured snippet op bestaat.
- ‘Snippet bait’ toevoegen aan de pagina’s. Dit is een blok van 40-60 woorden dat speciaal is ontworpen om te worden gerangschikt in de featured snippet-plek.
- Inhoud vormgeven voor andere soorten featured snippets, zoals een lijst of tabel.
Zo heeft de Plastic Soup Foundation haar feature snippet goed geoptimaliseerd:
5. Laat je expertise zien voor meer autoriteit
Google evalueert websites voor autoriteit niet alleen op basis van inkomende links, maar ook op basis van deskundigheid (Expertise), gezaghebbendheid (Authoritiveness) en betrouwbaarheid (Trustworthiness). Deze drie peilers staan ook bekend als E-A-T.
Hiervoor is het belangrijk om teksten op je website te hebben staan die jouw unieke expertise laten zien binnen jouw vakgebied. Bijvoorbeeld artikelen/blogposts op basis van eigen onderzoeken, of waarin je experts aan het woord laat. Dit soort unieke content zorgt voor inkomende links van andere websites én citaties. Beiden helpen de rankings.
Zorg in elk geval voor een:
- grondige ‘over ons’-pagina;
- makkelijk te vinden contactpagina;
- verwijzingen en externe links naar bronnen;
- privacybeleid en servicevoorwaarden, en
- een vernoeming van de auteur bij elk artikel.
Extra tip: houd ook bij het maken van een contentkalender rekening met E-A-T.
6. Speel in op de zoekintentie
Content die niet overeenkomt met de zoekintentie, rankt niet in Google. En naarmate Google steeds beter wordt in het laten zien van exacte zoekresultaten die we willen vinden, wordt het maken van content die 1-op-1 met die zoekintentie overeenkomt een must.
Hoe je dit aanpakt:
- Identificeer de intentie van elk zoekwoord. Soms zit de bedoeling al in het zoekwoord, maar meestal is het niet meteen duidelijk. Check de zoekresultaten in Google om de intentie te achterhalen.
- Maak content die volledig overeenkomt met de zoekintentie. Optimaliseer op basis hiervan ook oude content.
7. Zorg voor betere CTR’s in Google
Doordat Google steeds meer advertenties en featured snippets laat zien, is de organische klikfrequentie gigantisch gedaald. Met de volgende handelingen zorg je ervoor dat op jouw getoonde zoekresultaat toch geklikt wordt:
- Schrijf voor elke pagina een unieke metabeschrijving;
- Neem het zoekwoord op in de url, en
- Gebruik emotie in de titel (maar overdrijf niet).
8. Speel in op de behoefte aan video
Het online gebruik van video groeit en groeit, het beslaat zelfs 82% van al het online verkeer. Op die steeds grotere vraag naar video kun je op verschillende manieren inspelen:
- Houd rekening met ‘video featured snippets’: organiseer de video-inhoud op YouTube in afzonderlijke secties en optimaliseer de titel, beschrijving en tags. Zorg ook altijd voor een goed transcript van de video.
- Organiseer je YouTube-kanaal en breid dit waar mogelijk uit.
- Voeg embedded video’s toe aan pagina’s op je website (dit zorgt ook voor een lager bouncepercentage).
SEO-trends 2021 | 5 bonustips!
Naast bovenstaande belangrijkste trends, deel ik graag nog 5 bonustips met je zodat je jouw website optimaal weet te optimaliseren voor de zoekmachines:
- Voeg breadcrumbs toe, zodat de websitebezoeker weet waar hij is in de website.
- Verbeter de algemene sitestructuur, zodat je website intuïtiever gebruikt kan worden.
- Verbeter de interne linkstructuur van je website. Wordt er voldoende naar elke pagina doorgelinkt? Welke kansen laat je nu nog liggen?
- Check de redirections en schoon redirect chains op. Worden websitebezoekers logisch omgeleid naar bijvoorbeeld landingspagina’s? Zijn er geen dubbele redirects?
- Werk aan linkbuilding. Zoekmachines zien links naar jouw website als een soort aanbeveling, dus is het genereren van backlinks essentieel.
Na het toepassen van de SEO-trends 2021
Heb je de SEO-trends anno 2021 toegepast? Dan kun je voorlopig weer even vooruit. Maar vergeet niet om de trends op dit gebied in de gaten te houden. Nogmaals: het algoritme van zoekmachines is constant in verandering. Wil je online impact blijven maken, check dan om de zoveel tijd hoe jouw site ervoor staat en optimaliseer je website waar en zodra dat nodig is.
Wil je je voordeel doen met de SEO-trends van 2021, maar kom je er niet helemaal uit? Neem dan even contact met me op; als freelance online marketeer denk ik graag met je mee!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.