Eerder dit jaar ging ik op onderzoek uit en ondervroeg ik ruim 50 social entrepreneurs met een enquête over online marketing. Naar aanleiding hiervan schreef ik al over 3 online marketing mogelijkheden waar de social enterprise in uitblinkt, 3 online marketing problemen waar de sociaal ondernemer tegen aan loopt en 25 online marketing doelstellingen voor sociaal ondernemers. Ik vroeg ze ook naar online marketing tips voor mede-sociaal ondernemers. In deze blogpost deel ik deze tips met je. Hopelijk inspireren ze je en kom je op een nieuw idee!
De online marketing tips
- Laat je impact zien.
- Maak een podcast.
- Investeer in goede storytelling.
- Zorg voor een klantvriendelijke website.
- Blijf investeren! Laat de mensen waar je het voor doet aan het woord. Zowel offline als online.
- Richt je Social Media management goed in(de basis), wij doen alles op 1 plek via Hootsuite.
- QR-codes werken goed en makkelijk.
- Bouw een community op via Social Media.
- Maak gebruik van een goed online bureau (SEA/SEO/Social Advertising, etc). Het lijkt een dure keuze, maar samenwerken met een goed bureau zorgt uiteindelijk voor meer groei, nieuwe klanten en hogere omzetten.
- Deel af en toe ook iets leuks online wat niet per sé inhoudelijk relevant is. Rondom onze beurzen laten we van alles zien rondom opbouw etc., wat ook gewaardeerd wordt door mensen.
- Advertise the environmental aspect.
- Genereer interesse via bewijsmateriaal van impact.
- Besteed tijd aan het maken en plaatsen van online content (fotografie, copywriting, gebruik maken van social media plan programma’s, samenwerken met professionele videograaf).
- Wees consistent in beeld en ’tone of voice’.
- Creëer vaste postdagen, sta bij iedere post stil bij één van je merkwaarden.
- Kijk goed waar je doelgroep zit en stem hier je online kanalen op af. Dit leidt tot stabiele (kleine stapjes) groei van volgers en soms zelfs al tot een afspraak/nadere kennismaking.
- Huur een specialist in voor je website.
- Zoek samenwerking met grote partners, lift mee met hun online marketing activiteiten.
- Post veelvuldig en deel successen online.
- Creëer ambassadeurs.
- Investeer intensief in organische en betaalde Google zoekresultaten.
- Huur goede online marketing specialisten in.
- Deel je kennis.
- Maak gebruik van de goede reputatie en het netwerk van je medewerkers.
- Ga online marketing insourcen als het belangrijk genoeg is.
- Werk niet alleen aan wat urgent is, maar vooral ook aan wat op lange termijn belangrijk is.
- Zorg voor goede publiciteit zoals een Ted Talk en mond-tot-mond reclame. Dan weten mensen je online wel te vinden. Prijzen winnen helpt ook.
- Een goede vlog levert veel positieve reacties op.
- Zorg dat alles laag in de funnel goed op orde is, dan kan je vanuit daar hogerop in de funnel gaan schalen.
- Maak gebruik van buy-social.nl, het is een goed platform met redelijk actieve marketing.
Rode draad?
Een diverse lijst online marketing tips dus met traditionele PR tot aan de bak met SEO en podcasts maken. Ik zie een rode draad, drie thema’s komen duidelijk naar voren. Het belang van een goed verhaal (storytelling en je als merk laten zien), een duidelijke online marketing strategie (kun je op basis hiervan uitwerken) en investeren in de online marketing zaken die voor je werken. Ik heb het samengevat in onderstaande afbeelding:
Na deze online marketing tips ben ik wel benieuwd: waar ligt jouw (online) focus? Laat het me weten via LinkedIn of Instagram!