Een persona representeert jouw ideale klant. Het uitwerken hiervan is een must voor elke non-profitorganisatie of sociale onderneming die meer impact wil maken. Heb je jouw ideale klant of donateur niet helder voor ogen? Dan schiet je met jouw marketinguitingen slechts losse flodders, in de hoop dat ze toevallig iemand raken. In deze blogpost leg ik je daarom uit hoe jij met een persona aan de slag kunt gaan. Inclusief een stappenplan, een duidelijk voorbeeld én een kant-en-klaar persona template dat je kunt gebruiken. Wel zo fijn!
Wat is (het nut van) een persona maken?
Binnen marketing en online marketing hebben we het vaak over doelgroepen en hoe je deze ’target’ in hun customer journey (klantreis) en/of donor journey (donateursreis). Het is belangrijk om te bepalen wie er tot jouw kerndoelgroep behoort zodat je weet wie je aanspreekt. Als je je richt op ‘iedereen’, richt je je eigenlijk op niemand en kun je ook niet onderscheidend zijn. De kans is echter aanwezig dat je doelgroep wat abstract blijft. Want welke mensen spreek je nu eigenlijk precies aan? Om hier meer gevoel bij te krijgen en je marketing effectiever te maken is het slim om een persona template in te vullen. Want wil je dat jouw boodschap en hulpvraag bij de juiste mensen aankomt, dan moet je jouw pijlen zo scherp en gericht mogelijk kunnen afschieten. Voor een sterke online marketingstrategie is dit dus een onmisbare stap.
Voordelen van een persona template:
- het bespaart tijd;
- je weet in één oogopslag wie je aanspreekt;
- je kunt je nog beter verplaatsen in je ideale klant of donateur;
- het helpt je knopen door te hakken m.b.t. je boodschap en uitingen, en
- je kunt het gebruiken als uitgangspunt voor je gehele (online) marketing.
Hoe ziet een persona template eruit?
Een persona is een uitgewerkte, specifieke beschrijving van je ideale klant en zijn of haar persoonlijkheid. Persona’s helpen je om je beter te verplaatsen in potentiële klanten of donateurs, zodat je jouw online marketingstrategie hier heel gericht op kan aanpassen. Een persona bevat niet alleen demografische kenmerken, maar juist ook inzichten in persoonlijkheid, interesses, offline en online gedrag.
Wat zit er nog meer in een persona?
In de uitwerking van een persona ga je in detail in op de relatie met geld, waar ze online naar zoeken, wat ze graag kijken of luisteren, of ze veel reizen en hoe ze met het onderwerp van jouw organisatie bezig zijn. Maar ook: wat is hun grootste angst? Waar liggen ze ’s nachts wakker van? Het probleem waar je persona van wakker ligt én waar jij invloed op hebt, is jouw zogenoemde sweet spot: het punt waar jouw aanbod en de vraag van je doelgroep elkaar ontmoeten. Weet dus waar ‘de pijn’ zit. Hier kom je achter door met je klanten en donateurs in gesprek te gaan en ze goed te leren kennen.
Om je een helder beeld te geven van hoe een ingevuld persona template eruit kan zien, hierbij een voorbeeld:
Hoe maak je een persona?
Gebruik dit handige persona template om in te vullen, dit scheelt veel tijd! Dit kun je digitaal doen, maar je kunt de template ook uitprinten. Kort gezegd gebruik je ‘m in 5 stappen:
- Bepaal eerst je belangrijkste doelgroep(en). Heb je er meerdere die allemaal even belangrijk zijn? Volg dan de volgende stappen meerdere keren zodat je voor elke kerndoelgroep een duidelijke persona hebt uitgewerkt.
Let op: het kan verleidelijk zijn te breed te blijven denken. Probeer toch een zo kernachtig mogelijke doelgroep uit te denken. - Interview tien of meer (ideale) klanten of donateurs die je nu hebt. Bijvoorbeeld mensen die al een aantal jaar doneren en ook op andere manieren hun betrokkenheid tonen. Vraag ze naar wat jij nog niet van ze weet. En dan vooral: wat hun belangrijkste probleem is, gerelateerd aan jouw dienst of product.
- Vul aan de hand van de persona template voor elke doelgroep een persona in. Doe dit zo specifiek en gedetailleerd mogelijk (onder het volgende kopje lees je hoe je dit precies doet).
- Geef jouw persona(‘s) een gezicht met een foto van een klant of donateur, of middels een passende stockfoto.
- Zorg ervoor dat jouw persona(‘s) fysiek aanwezig is in de ruimte waar je werkt. Zo word je steeds herinnerd aan je ideale klant of donateur!
Nu is het tijd om jouw persona template in detail uit te werken.
Jouw persona template volledig uitwerken
Pak de template erbij en vul de informatie in aan de hand van de volgende punten/vragen. Ga hierbij steeds uit van jouw ideale klant of donateur. Bedenk je nog meer details? Schrijf die dan ook op: hoe meer, hoe beter!
- Geef je persona een naam en een leeftijd.
- Wat voor werk doet ze (of hij)? Op welk niveau? Welke verantwoordelijkheden vallen hieronder?
- Wat is haar achtergrond? Uit welke regio komt ze? Uit welk milieu?
- Wat voor scholing heeft ze gehad?
- Welke overige, algemene persoonsgegevens definiëren haar? Is ze bijvoorbeeld alleenstaand of heeft ze een relatie?
- Tegen welke problemen loopt zij aan? Waar heeft ze behoefte aan?
- Bied jij de oplossing voor een probleem dat zij heeft? Zo ja, hoe?
- Welk gedrag bewijst dat ze de pijn heeft die jouw aanbod oplost?
- Wat is haar persoonlijkheid? Is ze bijvoorbeeld introvert of extravert?
- Leeft ze haar leven bewust, of veelal op de automatische piloot?
- Hoe communiceert ze met haar omgeving?
- Is ze avontuurlijk of speelt ze liever op safe?
- Zouden mensen haar omschrijven als temperamentvol of rustig?
- Is ze avontuurlijk en reislustig, of tevreden met een boek op de bank?
- Waar liggen haar interesses en talenten? Sport ze? Is ze muzikaal?
- Hoe gedraagt ze zich offline? Zoekt ze veel sociaal gezelschap of geniet ze van tijd voor zichzelf? Welke media volgt ze (krant, tv, magazines)?
- Waar gaat ze graag naartoe voor ontspanning?
- Hoe ziet haar online gedrag eruit? Spendeert ze veel tijd online? En zo ja, op welke websites? Op welke socialmedia-kanalen is ze actief en hoe?
Heb je de template volledig ingevuld? Dan heb je één van de belangrijkste marketingtools gereed om jouw doelgroep beter te begrijpen. Nu kun jij je pijlen richten op de juiste persoon, waardoor jouw boodschap direct goed aankomt en je organisatie veel sneller meer impact gaat maken.
Wist je dat?
Behalve dat een persona je belangrijke input geeft voor het uitwerken van een sterke online marketingstrategie, is het ook enorm handig voor het uitwerken van jouw customer journey en/of donor journey. Wat dat precies zijn en hoe jij ermee aan de slag kunt, lees je in deze blogposts:
Een online marketingstrategie uitwerken: tips en voorbeelden
Een donor journey uitwerken in 4 stappen
Wil je een persona template uitwerken, maar kom je er niet helemaal uit? Neem dan even contact met me op; als freelance online marketeer denk ik graag met je mee!
Vond je dit interessant? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.