• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to footer

Birdwing Digital

  • Freelance online marketeer
    • Online assessment
    • Online marketing advies
  • Reviews
  • Blog
  • Over
  • Contact
Een online marketingstrategie uitwerken: tips en voorbeelden

Een online marketingstrategie uitwerken: tips en voorbeelden

Een online marketingstrategie helpt jou om online doelgericht en resultaatgericht te werken aan de groei van jouw organisatie. Heb je als sociale onderneming of non-profitorganisatie al een duidelijke visie en richting? Heb je jouw online marketingplan uitgewerkt? En je ideale klant en customer journey of donor journey in kaart? Dan heb je de belangrijkste tools in handen voor het uitwerken van een online marketingstrategie! In deze blogpost leg ik uit hoe je dat doet.

Wat is (het nut van) een online marketingstrategie?

Een online marketingstrategie is een uitgewerkte strategie die jouw organisatie toepast om online te groeien. Met zo’n strategie zet je de koers uit naar het behalen van jouw online marketingdoelstellingen op lange termijn. Ook geeft het duidelijkheid over welke middelen je daarvoor nodig hebt. Je weet met een online marketingstrategie dus precies waar je naartoe werkt en welke prioriteiten je daarvoor moet stellen. Handig als je met een groot team werkt en/of bepaalde marketingactiviteiten uitbesteedt.

 

online marketingstrategie

 

De basis bestaat uit online doelstellingen en KPI’s, gericht op naamsbekendheid, traffic, engagement, leads, klanten en/of donateurs. Het mooie ervan is dat de resultaten goed door te meten zijn, bijvoorbeeld met Google Analytics. Een online marketingstrategie geeft duidelijkheid en richting met betrekking tot vragen als:

  • hoe sluit jouw huidige online marketing aan op je marketingplan?
  • hoe kun je jouw persona(‘s) online nog beter bereiken?
  • welke online kanalen kun jij het beste inzetten en hoe?
  • staat je website bovenaan in Google als iemand op belangrijke zoekwoorden zoekt?
  • zijn je call-to-actions effectief genoeg? 
  • hoe meet je dit allemaal door?
  • wat is je budget voor online marketing en hoe zet je dat in?

Een online marketingstrategie is opgebouwd uit: een onderscheidende online propositie, een beschrijving van jouw ideale klant (ofwel een persona), een uitgewerkte customer journey of donor journey, een beschrijving van hoe jij via welke online kanalen jouw ideale klant aanspreekt, en conversiepaden. 

 

Voordat je met de strategie aan de slag gaat, moet je dus eerst heel helder voor ogen hebben wie jouw ideale klant is en welk(e) pad(en) zij bewandelt om van bezoeker daadwerkelijk klant of donateur te worden. In een volgende blogpost zal ik aan de hand van voorbeelden en stappenplannen uitleggen hoe je dit precies doet. Hieronder neem ik je alvast stap voor stap mee in het verder uitwerken van het strategische deel.

Jouw online marketingstrategie uitwerken

Wat worden de pijlers van je online marketingstrategie waar je je op gaat richten? In welke fasen van de funnel zet je welke kanalen in voor welke doelstellingen? Welke content is belangrijk voor die kanalen? Hoe ga je meten of je de doelstellingen bereikt? Voor elke fase kun je weer andere kanalen kiezen met andere contentstrategieën. Om het overzichtelijk te houden delen 3 voorbeelden van online marketingstrategieën:

  1. groeistrategie;
  2. engagement-strategie, en
  3. retentie-strategie. 

Afhankelijk van jouw huidige marktpositie pas je jouw online marketingstrategie aan op dat wat het meeste aandacht nodig heeft. En aangezien dat fluctueert is het een kwestie van ‘test & learn‘ en bijsturen waar nodig.

 

online marketingstrategie birdwing digital

 

Groeistrategie: hoger in Google en meer traffic

Heb je als non-profitorganisatie of sociale onderneming een fantastisch idee dat de wereld mooier maakt en heb je al aardig wat zichtbaarheid? Maar is het aantal websitebezoekers nog steeds laag? Dan is een logische eerste stap om nadruk te leggen op jouw organische en betaalde vindbaarheid. Met online adverteren en het vergroten van de organische vindbaarheid van je website kom je hoger in Google, waardoor je meer bezoekers naar je website trekt.

 

Onderzoek daarom hoe je dit kunt en wilt gaan doen:

  • Hoe doen andere missiegedreven organisaties dit?
  • Wat zijn jouw mogelijkheden met betrekking tot SEO en SEA? Kom je bijvoorbeeld in aanmerking voor Google Ad Grants? 
  • Welk budget heb je hiervoor beschikbaar en hoe ga je dit inzetten?
  • Wat is je doel? Wat wil je precies bereiken en wanneer?
  • Ga je dit zelf doen of wil je het uitbesteden? En in het laatste geval: aan wie?

Schrijf jouw doelen, actiepunten en werkwijzen tot in detail uit.

Engagement-strategie: de ‘wauw’-ervaring

Als je al behoorlijk veel bezoekers naar je website krijgt, maar deze nog niet de gewenste actie ondernemen (conversie), leg je nadruk op activatie en retentie. Ofwel: het overtuigen van bezoekers om voor jou te kiezen en ze vervolgens een ‘wauw-ervaring’ geven waardoor ze zich niet meer kunnen voorstellen dat ze ooit zonder jouw dienst leefden. Jouw strategie bestaat op dit punt uit het overtuigender maken van jouw propositie en je website en uit conversie-optimalisatie. 

 

Vraag jezelf bij elk onderdeel af hoe je dit kunt gaan doen en schrijf het uit:

  • Hoe doen andere missiegedreven organisaties dit?
  • Wat zijn je mogelijkheden voor het vergroten van je engagement?
  • Hoe ontdek je wat wel/niet werkt? Is het bijvoorbeeld slim om dit te testen met Google tools als A/B-testen of enquêtes?
  • Wat is je exacte doel per onderdeel? Wat wil je precies bereiken en wanneer?
  • Ga je dit zelf doen of (aan wie) wil je dit uitbesteden?
  • Welk budget heb je hiervoor beschikbaar en hoe ga je dit inzetten?

Uit eigen onderzoek bleek zo ongeveer elke Social Enterprise haar engagement vooral te vergroten middels storytelling. Een goede tweede (of eerder samenhangende) tip is om jouw visie en propositie extreem visueel te maken. Beelden zeggen immers meer dan duizend woorden. Dit kan met eerlijke, schrijnende beelden van een situatie of persoon waarvoor jij het verschil maakt, maar ook juist door iets abstracts beeldender te maken aan de hand van cijfers. Stichting Nationale Week Zonder Vlees heeft dit aan haar website te zien duidelijk in haar online marketingstrategie opgenomen:

 

voorbeeld engagement-strategie online marketingstrategie

Retentiestrategie: van donateurs ‘friends’ maken

Het kan ook zijn dat je als missiegedreven organisatie al veel bekendheid hebt en ook behoorlijk wat verkeer naar je website trekt. De focus in de online marketingstrategie kan in dat geval verlegd worden naar retentie en loyaliteit. Is er een ‘wauw-moment’ als mensen donateur worden? Hoe maak je ze nóg enthousiaster over hun bijdrage zodat ze ambassadeur worden? Bedank je ze voldoende? Wat triggert ambassadeurs of ‘friends’ om zo betrokken te zijn en hoe krijg je nog meer friends? 

 

Stichting Hulphond geeft bijvoorbeeld een incentive aan iedereen die besluit een jaar lang een minimumbedrag per maand te doneren. Dit hondenknuffeltje is al gauw onderwerp van gesprek bij mensen thuis, waardoor de kring van support zich op organische wijze vergroot. Ook organiseert deze stichting open dagen waarbij je mag komen kijken hoe de hulphonden getraind worden, en themalessen op school. Daarnaast houden ze donateurs betrokken met een terugkerend magazine. Allemaal mooie voorbeelden die je in jouw online marketingstrategie kunt opnemen.

 

Schrijf je strategie uit aan de hand van de volgende vragen:

  • Hoe doen andere missiegedreven organisaties dit?
  • Wat kun je doen om van donateurs ambassadeurs te maken?
  • Hoe zorg je ervoor dat je nog meer betrokkenheid creëert?
  • Welke actiepunten horen hierbij en wanneer wil je het hebben uitgevoerd?
  • Welk budget heb je hiervoor beschikbaar?
  • Wat ga je aan wie uitbesteden?

Test & learn

Bovenstaande zijn voorbeelden van marketingstrategieën, wees vooral creatief en werk je eigen strategie uit. Heb jij jouw online marketingstrategie al helemaal uitgewerkt? Net als met een marketingplan is het goed zo af en toe te bekijken of je het waar nodig moet/kunt bijstellen. Hoe flexibeler je bent, hoe beter je kunt inspelen op ontwikkelingen in de markt of wereld. Zo groei je ook mee met nieuwe online mogelijkheden.

 

Het mooie van online marketing is dat het laagdrempelig is om nieuwe kanalen vooraf te testen. Handig, want de nadruk op een specifieke fase in je strategie zal blijven veranderen. Zie het daarom als een ‘levend’ geheel waar je zo nu en dan even naar kijkt. Klopt het nog? Ligt de focus nog op de juiste online marketingkanalen? En werkt het; worden KPI’s behaald? Of is het tijd om bij te sturen en een andere invalshoek te proberen?

Aan de slag met jouw online marketingstrategie

Vond je deze blogpost interessant? Check dan ook even mijn andere blogposts over online marketingstrategie:

  • Bekijk missie en visie voorbeelden en wanneer ze inspireren;
  • Lees hoe je online marketing doelstellingen opstelt (met voorbeelden), of:
  • Hoe je in 7 stappen een online marketingplan opstelt.

Wil je gelijk doorpakken en aan de slag met jouw online marketingstrategie? Neem dan even contact met me op; als freelance online marketeer denk ik graag met je mee!

Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.



Categorie: doelgroep, Goed doel, online marketing, sociaal ondernemen Tags: groei, online impact, online marketing, online marketingstrategie

Footer CTA

linkedin   instagram
  • Cookiebeleid (EU)

Birdwing Digital

judith@birdwingdigital.nl

06-41316881


©2022 by Birdwing Digital · Foto's: Made by Merlin · Algemene voorwaarden

· Freelance Online Marketeer

Beheer cookie toestemming
Birdwing Digital maakt gebruik van cookies om de website en service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}