Jezelf profileren op een manier die voor jou werkt. Hoe doe je dat? En specifieker: hoe doe je dat online? LinkedIn leent zich hier uitstekend voor. Je bouwt er niet alleen een professioneel netwerk mee op, je kunt via dit platform ook laten zien waar jij voor staat. In deze blogpost lees je waarom dit zo belangrijk is én hoe je er in 10 stappen effectief mee aan de slag gaat.
Waarom is jezelf profileren op LinkedIn belangrijk?
LinkedIn is van alle socialmediakanalen het meest professioneel. Binnen no time heb je een connectie met o.a. oud-collega’s en oud-werkgevers, die jou weer kunnen linken aan hun netwerk. Voor organisaties die hun team willen uitbreiden, is het een perfecte wervingstool. Dus ben je beschikbaar voor nieuwe klussen? Dan is het zaak om jouw profiel daarop in te richten.
Staat jouw cv online? Top. Maar wees niet een van de mensen die het hierbij laten. Netwerken op LinkedIn heeft namelijk veel meer voordelen. Het is een perfect platform om de wereld te laten zien waar jij voor staat. Waar jij waarde aan hecht, waar jouw hart sneller van gaat kloppen en waar jij je graag hard voor maakt. En zo creëer je niet alleen maar ‘een’ netwerk, maar hét netwerk. Eentje waar jij écht waarde uit haalt, omdat je met jouw profilering mensen (en potentiële opdrachtgevers) aantrekt die jouw waarden delen. Organisaties die niet alleen op zoek zijn naar iemand met een passende werkervaring, maar naar iemand die passie en betrokkenheid toont, weten jou zo veel beter te vinden.
Voorbeeld sterke online profilering
Stel je eens voor. Je bent op persoonlijk vlak heel betrokken bij het tegengaan van klimaatverandering. Het liefst draag je elke dag jouw steentje hieraan bij, maar je moet ook je brood verdienen en bent daarom vooral druk met werken. Bedenk je eens hoeveel meer het netwerk dat je opbouwt zal aansluiten op jouw waarden, als je jouw betrokkenheid bij het klimaat online kenbaar maakt? En tot hoeveel moois dit kan leiden? De kans dat jouw persoonlijke waarden en professionele leven zullen samensmelten, is veel groter op het moment dat jij je over die waarden uitspreekt. Je maakt aan potentiële werkgevers kenbaar waar jij je graag hard voor maakt. En voor je het weet werk je voor een organisatie waarbij het klimaat centraal staat. Met jouw inzet kan zo’n organisatie meer impact maken. Hoe mooi is het dat je jouw gewenste steentje bijdraagt, alleen al door jouw werk uit te voeren?
Dit soort kansen creëer je door serieus en effectief aan de slag te gaan met jezelf profileren.
Stappenplan voor het online profileren van jezelf
Hoe je dit doet? Er zijn talloze manieren, maar met dit stappenplan weet je zeker dat je geen kans laat liggen.
Stap 1: breng jouw waarden in kaart
Iemand die alles belangrijk en interessant lijkt te vinden, valt uiteindelijk minder op dan iemand die consistent duidelijke kernwaarden heeft. Dus: wat wil je uitstralen? Waar wil jij om bekendstaan? Het is goed om dit vooraf helder in kaart te brengen, zodat je een duidelijke lijn trekt in jouw profilering. Kies 3-5 kernwaarden die écht bij jou passen.
Stap 2: maak jouw profiel zo compleet mogelijk
Hoe completer en zichtbaarder je profiel, hoe groter de kans dat je wordt gevonden en jouw kernwaarden duidelijk worden. Personaliseer daarom je profielpagina en vul in elk geval alle basiselementen in. Dus jouw volledige naam, je professionele titel, website, headline (zie stap 3), samenvatting, profielfoto (zie stap 4), omslagfoto (zie stap 6), je werkervaring en opleidingen. Vraag mensen met wie je hebt samengewerkt om een aanbeveling. En voeg vaardigheden toe die mensen kunnen onderschrijven.
Zorg er altijd voor dat je basisinformatie een complete weergave is van waar jouw kracht ligt, wat jouw top skills zijn, wat jij belangrijk vindt en waarvoor mensen jou kunnen inschakelen. En zorg er in de privacyinstellingen voor dat deze dingen voor iedereen zichtbaar zijn.
Stap 3: schrijf een sterke headline
De headline, of kopregel, van je LinkedIn-profiel verschijnt bij zoekopdrachten en bij berichten die je via LinkedIn verstuurt. Je headline zet mensen aan om wel of niet op je naam te klikken uit nieuwsgierigheid naar je profiel. Hiermee profileer je je dus letterlijk. Je hebt 120 tekens om te vertellen wat je doet, welke waarde je kunt toevoegen aan een organisatie én wat jij belangrijk vindt.
Belangrijk bij het schrijven van jouw headline:
- In previews worden alleen de eerste 80 tekens van je kopregel weergegeven. Vinden mensen het eerste stukje van jouw kopregel interessant? Dan heb je een grotere kans dat ze verder klikken.
- Gebruik woorden die mensen gebruiken als ze zoeken naar mensen met een functie zoals jij. Op die manier word je beter gevonden.
- Gebruik komma’s of verticale streepjes ( | ) om zinnen te scheiden van elkaar.
- Je kunt emoticons gebruiken om op te vallen, maar doseer dit.
Stap 4: kies een krachtige profielfoto
Een eerste indruk maak je maar één keer. Zorg daarom voor een goede, professionele profielfoto. Eentje die past bij wat (en welke kernwaarden) jij wilt uitstralen.
Belangrijk bij het kiezen van jouw profielfoto:
- Je kiest het beste geen selfie of vakantiefoto, maar ook geen stijve pasfoto. Ga voor een foto waar je vriendelijk en toegankelijk oogt, en waarbij de kleding past bij wat je wilt uitstralen.
- Een pluspunt is als je op een goede manier ‘in actie’ in beeld bent gebracht. Bijvoorbeeld op een podium als spreker op een event waar jouw hart sneller van gaat kloppen.
- Detailwerk, maar bewezen effectief: jouw profielfoto heeft de meeste impact wanneer je gezicht goed te zien is en je recht in de camera kijkt. Op mobiele telefoons is jouw profielfoto klein, waardoor je alleen je gezicht in beeld wil hebben (en niet een deel van je bovenlijf erbij).
Stap 5: zorg voor een sterke weergave in zoekmachines
Je openbare profiel op social media kan door iedereen worden bekeken en wordt ook in zoekmachines gevonden. Sta daarom stil bij wat je zichtbaar wilt maken voor iedereen en wat alleen voor je netwerk, de mensen met wie je een connectie hebt. Als je jouw netwerk wilt uitbreiden en jouw online zichtbaarheid wilt verbeteren, kun je het beste zo veel mogelijk zichtbaar maken voor iedereen.
Check met een zoekactie in de zoekmachines ook even of jouw profiel op de gewenste manier wordt getoond. Wordt hieruit meteen duidelijk waar jij voor staat? Maak aanpassingen waar nodig.
Stap 6: maak je profiel visueel aantrekkelijk
Jouw LinkedIn-profiel kun je zien als jouw online portfolio. En dat mag gezien worden! Zo kun je jouw omslagfoto gebruiken om jouw gratis weggever te promoten, of om je branding te benadrukken. Ook kun je een mooie slide deck toevoegen van wat wat je doet en waar jij voor staat. Heb je werkervaringen die aansluiten bij jouw kernwaarden? Voeg hier (onder de werkervaring in kwestie) foto’s en/of video’s van toe. Heb je een (korte) video, met een pitch van jezelf of van een presentatie die je geeft? Laat ‘m terugkomen in je profiel.
De meeste mensen besteden geen aandacht aan de achtergrondfoto op hun LinkedIn-profiel. Een gemiste kans! Op je achtergrondfoto kan je juist laten zien waar je voor staat. Je kan hierin de website en branding van de organisatie waarvoor je werkt terug laten komen, maar ook een lijfspreuk die goed past bij waar jij je op professioneel vlak en/of op persoonlijk vlak graag hard voor maakt.
Stap 7: upload een pakkende cover story
Sinds enige tijd kun je op LinkedIn een ‘cover story’ (voorstelvideo) aan je profiel toevoegen. Dit doe je door bij je foto op het plusje te klikken en ‘cover story toevoegen’ te selecteren.
Mensen krijgen de eerste 3 seconden hiervan automatisch te zien wanneer zij jouw profiel bezoeken. Klikken ze op je profielfoto, dan verschijnt de volledige video (van een halve minuut). Met een cover story kun je profielbezoekers dus in 30 seconden een eerste indruk geven. Dit geeft je de kans om te pitchen wie je bent, wat je voor anderen kunt betekenen én waar jij voor staat. Een soort ‘levende headline’ 2.0. Neem je cover story van tevoren op, zo ben je goed voorbereid en weet je zeker dat hij uitstraalt wat bij jou past.
Zie hier mijn eigen cover story als voorbeeld.
Belangrijk bij het maken van jouw cover story:
- Bereid een sterke pitch voor.
- Zorg voor een goede binnenkomer (die eerste 3 seconden zijn de eerste indruk!).
- Presenteer je zelf op een professionele, maar authentieke manier.
- Kijk recht in de camera en spreek je profielbezoekers persoonlijk aan.
- Eindig met een call-to-action en maak hierin duidelijk hoe iemand met jou in contact kan komen.
- Voeg altijd ondertiteling toe (bijvoorbeeld met Triple 8 subtitels), 90% kijkt namelijk online video’s zonder geluid!
Stap 8: ga het gesprek aan (met de juiste mensen)
Is jouw profiel zo compleet, krachtig en zichtbaar mogelijk? En worden jouw kernwaarden uit alles goed duidelijk? Dan is het tijd om een actieve rol in te nemen op LinkedIn. Dit doe je door het gesprek aan te gaan. Niet zomaar met iedereen, maar met de mensen waar jij graag mee linkt omdat ze jouw kernwaarden delen. Want netwerken gaat niet om zoveel mogelijk connecties verzamelen, maar om het maken van écht contact. Delen jullie dezelfde waarden en doelen? Dan is jullie connectie al bij voorbaat waardevol. En haal je dus ook meer waarde uit jouw netwerk. Pluspunt: alleen al door het gesprek aan te gaan, onderscheid je je van een groot gedeelte LinkedIn-gebruikers dat slechts passief scrollt zonder ergens op te reageren.
Echte connecties maak je ook door mensen persoonlijk te benaderen. Nodig je iemand uit voor een connectie, zonder elkaar via-via of persoonlijk te kennen? Dan kan dit nogal out of the blue overkomen. Maak jouw reden van de uitnodiging duidelijk met een (semi-)persoonlijk bericht dat je meteen nastuurt. Dit kun je van tevoren bedenken en klaarzetten.
Wees actief in het volgen van en reageren op interessante posts. En wees gul met je tijd. Niets is fijner voor iemand die tijd en energie steekt in het schrijven van een post, dan dat gewaardeerd te zien met (geschreven) reacties. Voeg waarde toe aan je reactie. Bijvoorbeeld door een korte quote uit het artikel te citeren en aan te geven waarom je dit interessant vindt, of door een vraag te stellen.
Extra tips voor het maken van echte connecties op LinkedIn:
- Zie je kans om mensen uit jouw netwerk te linken? Laat er geen gras over groeien; dit actief meedenken wordt hoe dan ook gewaardeerd.
- Tag anderen als je denkt dat iets voor hen ook waardevol is.
- Schrijf een aanbeveling voor contacten, en draag contacten in reacties en groepen aan als expert.
- Feliciteer iemand met een promotie.
- En last but not least: laat geen enkele reactie onbeantwoord.
Stap 9: vergroot je bereik
Hoe groter jouw bereik op LinkedIn, hoe zichtbaarder voor jouw netwerk wordt waar jij voor staat. Als je nog niet veel volgers of connecties hebt, worden je posts nog aan niet zoveel mensen getoond.
Om je bereik te vergroten, kun je het volgende doen:
- Deel met regelmaat interessante updates, geef reacties, tag anderen en zorg voor interactie.
- Reageer altijd op reacties op jouw eigen posts of geef ze op z’n minst een like.
- Gebruik hashtags en verwerk een duidelijke call-to-action in elke post.
- Vermeld je profiel met een link in al je communicatie zoals je in e-mail-handtekening, op je website en bijvoorbeeld in blogposts die je publiceert.
Stap 10: onderhoud jouw waardevolle netwerk
Wil je zoveel mogelijk waarde blijven halen uit jouw netwerk, dan is het belangrijk hier structureel aan te blijven werken. Maak er met regelmaat tijd voor om jouw LinkedIn-profiel te updaten, nieuwe interessante connecties te maken en jouw kernwaarden opnieuw kenbaar te maken. Durf creatief te zijn. Blijf nieuwe connecties actief en persoonlijk aanspreken. Reageer altijd als je een reactie op een bericht hebt ontvangen. Door je relaties te onderhouden, pluk je optimaal de vruchten van jouw waardevolle netwerk.
Vond je dit interessant? Check dan vooral ook even mijn andere blogposts over LinkedIn. Lees bijvoorbeeld hoe je sterke LinkedIn-posts schrijft en ontdek de overige best practices hiervoor met deze LinkedIn-posts tips. Ben je werkzoekende? Lees dan hoe je in dat geval jouw profiel het beste inricht.
Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.