Adverteren op LinkedIn. Is dat zinvol? LinkedIn is een goede traffic-generator en aanjager van leads. Voor sommige non-profits en duurzame organisaties is LinkedIn dan ook een interessant medium. Met name wanneer je B2B georiënteerd bent en goede respons krijgt op organische LinkedIn-posts, is het de moeite waard om het effect van LinkedIn-advertenties te testen. Maar hoe pak je dit het beste aan? En wat zijn de kosten? In deze blogpost ontdek je 5 tips en meer over LinkedIn-advertenties.
Wat zijn de voordelen van adverteren op LinkedIn?
Alle socialmediaplatforms geven betaalde advertenties voorrang op de gratis – organische – berichten. De inkomsten van reclame zijn de motor van deze sociale media. En ook voor jou als non-profit of sociale onderneming hangen er veel voordelen aan. LinkedIn is in het bijzonder the place to be als je bijvoorbeeld zakelijke investeerders zoekt voor een nieuw project of een bewustzijnscampagne wil voeren. Waarom is dat?
De belangrijkste voordelen op een rij:
- Daar waar Instagram- of Facebookpagina’s veelal worden beheerd door marketeers of communicatiemedewerkers, worden LinkedIn-profielen vaak privé gehouden en dus zélf beheerd. Je bereikt dus direct de juiste mensen waar jij je op wil richten.
- Het is al gezegd: wie betaalt, krijgt voorrang. Met een LinkedIn-advertentie vergroot je jouw online zichtbaarheid bij een gericht publiek.
- Binnen de LinkedIn Campagne Manager kun je jouw doelgroep heel nauwkeurig vaststellen op basis van de informatie die binnen LinkedIn bekend is over haar leden. Daarbij kun je denken aan: functie, bedrijfsgrootte, leeftijd, vaardigheden, enzovoort. Met andere woorden, jouw boodschap komt precies terecht bij de doelgroep die jij wil bereiken.
- Je kunt je ads ook richten op jouw volgers op LinkedIn, op de bezoekers van je website of op de mensen die zich op je nieuwsbrief hebben ingeschreven. Deze mensen kennen jou en/of je aanbod al. En daarmee is de drempel om in te gaan op jouw advertentie een stuk lager. De resultaten van je ads kunnen met remarketing aanzienlijk verbeteren ten opzichte van de standaard doelgroepselectie die LinkedIn beschikbaar stelt.
Hoeveel kost een LinkedIn-advertentie?
Er hangt wel een prijskaartje aan. Adverteren op LinkedIn kan vanaf een minimum van €10 per advertentie per dag. Hoeveel je uiteindelijk betaalt per LinkedIn-advertentie hangt af van verschillende factoren. Maar gemiddeld ben je zo’n €4,50 kwijt per klik, €5,50 per 1000 weergaven en €0,70 per verzonden bericht. Een stuk prijziger dan bijvoorbeeld Google Ads, maar als B2B-organisatie met een waardevol aanbod is de kans groot dat je dit terugverdient.
5 onmisbare tips voor het adverteren op LinkedIn
Tip 1: Bouw eerst publiek op
Hoe bekender je doelgroep met jou is, hoe lager dus die drempel om zich bij jouw missie aan te sluiten. Dat betekent ook: hoe meer volgers jouw LinkedIn-bedrijfspagina heeft, hoe effectiever jouw advertenties zullen zijn. Stap 1 is daarom het opbouwen van jouw publiek op LinkedIn. Hoe je dit voor elkaar krijgt?
- Samen ben je sterker. Betrek je medewerkers bij jouw pagina en laat hen deze delen met hun netwerk. Wees creatief met dit verzoek. Verstuur niet alleen een standaard uitnodiging, maar een (semi-)persoonlijk berichtje waarin je duidelijk maakt waarom het voor hem of haar ook interessant is jouw bedrijfspagina te delen.
- Post en adverteer mooie content die aansluit bij wat jouw doelgroep interessant vindt. Hoe relevanter je posts en ads, hoe meer interactie deze genereren en hoe groter jouw bereik en zichtbaarheid. In een vorige blogpost deelde ik ruim 16 tips voor het schrijven van sterke LinkedIn-posts als non-profit of sociale onderneming. Doe hier je voordeel mee!
Tip 2: Leer jouw publiek kennen
Echt effectieve ads zijn gericht op het juiste publiek. Daarom is het slim om helder voor ogen te hebben op wie je je precies richt. Door je volgers en de bezoekers van je pagina’s te analyseren, krijg je een idee van wie je het beste zou kunnen targeten met je advertenties (soortgelijke profielen of look-a-likes).
LinkedIn biedt verschillende mogelijkheden om je bedrijfspagina te analyseren:
- Update-analyses – Hiermee evalueer je de effectiviteit van je updates, en
- Volgers- en bezoekersanalyses – Hiermee krijg je inzicht in de demografische gegevens en bronnen van je volgers en bezoekers.
Deze analyses kunnen worden geopend via de LinkedIn-beheerweergave, de paginabeheerwidget en de analysemodule.
Tip 3: Zorg voor professioneel ogende advertenties
Een inkoppertje, maar toch. Een advertentie met een wazige afbeelding is doodzonde van je geld. Evenals een ad met een lukraak geschreven tekst. Zorg dat jouw advertentie er altijd aantrekkelijk uitziet en een visitekaartje is voor jouw organisatie/onderneming. Zodat deze opvalt, uitnodigt én aanzet tot actie. Dit doe je o.a. met:
- een scherpe (rechtenvrije) afbeelding;
- een goed leesbaar lettertype;
- een converterende en to-the-point tekst met passende schrijftoon;
- kleuren die herkenbaar zijn voor jouw organisatie, en
- altijd een duidelijke call-to-action.
Tip 4: Koppel landingspagina’s aan je advertenties
Laat interesse van jouw doelgroep niet verloren gaan en koppel in plaats daarvan een landingspagina aan je advertentie. Óók bij bewustwordingscampagnes. Klikken ze hierop? Dan hebben ze sowieso al interesse getoond. Dit is hét publiek dat graag ingaat op vervolgstappen en zich zo bij jouw missie aansluit. En publiek dat je goed kan retargeten in vervolgcampagnes met behulp van de LinkedIn Insight Tag.
Tip 5: Test en analyseer de resultaten van je LinkedIn-advertenties
Ook is het zeer waardevol om inzicht te krijgen in hoe jouw advertenties het doen. Want die resultaten, daar doe je het uiteindelijk voor!
Met LinkedIn Conversion Tracking heb je zicht op met welk advertentiebudget je welk resultaat of omzet boekt, en kun je goed beoordelen of het een goed draaiende campagne is geweest. Houd bij wat wel en niet goed werkt en maak gebruik van A/B-tests. Zo kun je jouw ads blijvend optimaliseren en steeds betere resultaten boeken.
Extra voordeel: hoe beter de resultaten van je advertenties, hoe meer je je investering terugverdient. Analyseren bespaart je dus geld!
Ik wil op LinkedIn adverteren, hoe doe ik dat?
Enthousiast om te gaan adverteren op LinkedIn? Super! Dan kan ook jij LinkedIn slim gaan inzetten voor jouw sociale onderneming of non-profit. Maar geen zorgen als het ‘hoe’ je op dit punt een beetje duizelt. Adverteren is een vak apart, en om dit goed te begrijpen is een uitgebreidere training nodig. Wil je meer leren over adverteren? Of overweeg je om het adverteren uit te besteden? Als freelance online marketeer denk ik graag met je mee. Neem vrijblijvend contact met me op!
Vond je dit interessant? In een vorige blogpost gaf ik specifiek tips met betrekking tot jezelf profileren op LinkedIn. (Ben je werkzoekende? Lees dan hoe je in dat geval jouw profiel het beste inricht.)
Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.