• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to footer

Birdwing Digital

  • Freelance online marketeer
    • Online assessment
    • Online marketing advies
  • Reviews
  • Blog
  • Over
  • Contact
December is dé succesmaand voor goede doelen. Waarom? En hoe speel je hierop in?  [5 tips]

December is dé succesmaand voor goede doelen. Waarom? En hoe speel je hierop in? [5 tips]

Goede doelen boeken het meeste succes in december. Waarom is dat zo? En wat kun jij met deze informatie? In deze blogpost geef ik uitleg, voorbeelden en 5 gouden tips. Zodat jij er online slim op weet in te spelen en het jaar positief afsluit.

Goede doelen als lichtpuntjes tijdens donker december

Natuurlijk is dit jaar anders dan andere jaren. Maar het oude vertrouwde van de wintermaanden is gebleven. Donkere, koude dagen worden iets gezelliger door kerstverlichting achter de ramen. En ondanks dat het fysiek samenkomen met grote groepen familie en vrienden er niet in zit, is het gevoel van saamhorigheid sterk.

 

Afgelopen jaren bleek steeds dat mensen rondom de feestdagen het meest vrijgevig zijn naar goede doelen. Waarom? Dat heeft verschillende redenen:

1. Geven voelt goed

Het is menselijk dat je graag iets doet voor een ander. Niet alleen omdat het iemand helpt, maar ook omdat het voor jezelf goed voelt. En laat dat nu net dat lichtpuntje zijn dat in de donkere wintermaanden extra welkom is. Bovendien sluit je het jaar af met een goede daad, iets waar iedereen zich beter bij voelt. Dit kan in de vorm van een donatie zijn, maar ook vrijwilligerswerk.

2. Het past bij de kerstgedachte

Het is geen toeval dat december voor goede doelen de beste maand is. Vrijgevigheid past namelijk helemaal bij de kerstgedachte. Saamhorigheid, gelijke kansen, vrede voor iedereen… Het klinkt cliché, toch motiveert het ons om ernaar te handelen.

3. Je wordt erom gevraagd

Hoe oprecht jouw goede actie ook mag zijn; er is ook een externe stimulans die ervoor zorgt dat je extra vrijgevig bent in december. Er wordt namelijk vaker om gevraagd. En hoe meer mogelijkheden en momenten je voorgeschoteld krijgt om te kunnen geven, hoe vaker je daarop ingaat.

Hoe spelen anderen slim in op deze wetenschap?

De conclusie die je uit bovenstaande redenen kunt halen, is dat mensen er in december extra toe bereid zijn jouw organisatie te steunen. Vooral als je er actief naar vraagt. Tijd voor actie dus! Om je te inspireren noem ik eerst een paar voorbeelden van organisaties die jou voorgingen.

 

Artsen zonder Grenzen speelt dit jaar volop in op de kerstgedachte. Met de actie ‘geef een kerstpakket dat levens redt’ kun je een kerstpakket samenstellen dat bijvoorbeeld bestaat uit schoon water, een bevallingskit en mazelenvaccins. Concrete dingen en medische zorg die mensen in crisissituaties helpt om te overleven.

Kerstpakket dat levens redt Artsen zonder Grenzen

Het KWF brengt licht in de donkere wintermaanden door een lampion te branden voor dierbaren die zijn geraakt door kanker. Met een online donatie kun je een eigen lampion laten branden met daarop de naam van de dierbare in kwestie. Dit mooie initiatief wordt visueel gemaakt met een digitaal grasveld waar deze lampionnen bij elkaar staan en waar je doorheen kunt scrollen.

 

lampion voor een dierbare KWF-s

Trees for All geeft je de mogelijkheid een duurzaam kerstcadeau te geven. Door een boom cadeau te geven, zorg je dat er bomen worden geplant voor meer biodiversiteit en CO2-opname. Dat is goed voor het klimaat: bomen zorgen voor een gezonde en leefbare wereld. Nu én voor toekomstige generaties. Ook bedrijven kunnen met kerst hun medewerkers een boom cadeau geven, een heel bos laten aanplanten of CO2 compenseren als bedrijf.

duurzaam kerstcadeau trees for all-s

Tips om gebruik te maken van december als succesmaand voor goede doelen

Neem een voorbeeld aan de organisaties hierboven. 5 tips om je op weg te helpen:

1. Speel in op de motivatie om goede doelen te steunen in december

Je weet nu dat mensen juist in december een bijdrage willen leveren. Of het nu is omdat het jaar afsluiten met een goede daad fijn voelt, of omdat het bij de kerstgedachte hoort. Speel met jouw communicatie in op deze motivatie. Bijvoorbeeld door aan te kaarten dat iedereen een warme kerst verdient.

2. Kies een relevante omgeving om jouw actie te promoten

Vanwege de coronamaatregelen vallen bepaalde mogelijkheden misschien af dit jaar, zoals op een fysieke kerstmarkt staan. Maar wist je ook dat er ook online kerstmarkten worden georganiseerd? Hier kunnen werkgevers hun werknemers digitaal hun eigen kerstpakket laten samenstellen. Benader de organisator van zo’n event (bijvoorbeeld Sterkado of Advance Events) en vraag of je via die weg om donaties mag vragen. Of speel in op de jaarwisseling, bijvoorbeeld door goede voornemens en goede doelen aan elkaar te linken.

3. Maak het zo makkelijk mogelijk

Rondom de feestdagen hebben mensen meestal veel aan hun hoofd. Cadeaus inslaan, jaardoelen afronden … Maak het daarom extra makkelijk om iets bij te dragen. Zo is het een stuk laagdrempeliger om met één knop een bedrag naar keuze te doneren, dan om een sponsorrun te doen. Zorg daarom dat een donatie of bijdrage zo toegankelijk, helder en efficiënt mogelijk uitvoerbaar is. Of bedenk iets waarmee je twee vliegen in één klap slaat, bijvoorbeeld gratis kerstkaarten in ruil voor een donatie.

december doneren

4. Denk outside of the box

Je bent niet de enige die deze waardevolle kennis bezit en juist in december aandacht vraagt voor je organisatie. Denk daarom outside of the box. Organiseer bijvoorbeeld een online eindejaarsbingo of breng een jaarkalender uit waarvan de opbrengst naar jouw belangrijkste project gaat. Zo krijgen mensen er ook iets voor terug. En schroom niet om een beroep te doen op radio of televisie; niet geschoten is altijd mis.

Heb je moeite met outside of the box denken? In deze blogpost over creativiteit lees je hoe je dit doet.

5. Maak het effect van de bijdrage concreet

Vooral mensen die niet elke maand iets geven maar dat in december wel overwegen, kunnen kritischer zijn. Het is fijn te weten dat hun bijdrage ook écht effect heeft. Maak daarom zo visueel en concreet mogelijk wat er met de bijdrage gebeurt en wat de waarde daarvan is. Bijvoorbeeld: ‘Één kaartje voor deelname staat gelijk aan drie maaltijden voor een gezin dat in armoede leeft.’

Een succesvol einde is een positief begin

Met het toepassen van bovenstaande tips sluit je het jaar positief af. Maak van december dé succesmaand, zet hem op!

Meer voor goede doelen:

  • Hoe je je donateur bij je missie betrekt;
  • Straatwerving voor collectanten? Kijk eens naar online marketing;
  • Waarom bloggen als non-profit?

Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.



Categorie: fondsenwerving, geefgedrag, Goed doel, online marketing, sociaal ondernemen Tags: december, donaties, feestdagen, fondsenwerving, geefgedrag, goede doelen, succes

Footer CTA

linkedin   instagram
  • Cookiebeleid (EU)

Birdwing Digital

judith@birdwingdigital.nl

06-41316881


©2022 by Birdwing Digital · Foto's: Made by Merlin · Algemene voorwaarden

· Freelance Online Marketeer

Beheer cookie toestemming
Birdwing Digital maakt gebruik van cookies om de website en service te optimaliseren.
Functionele cookies Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}