Goede doelen boeken het meeste succes in december. Waarom is dat zo? En wat kun jij met deze informatie? In deze blogpost geef ik uitleg, voorbeelden en 5 gouden tips. Zodat jij er online slim op weet in te spelen en het jaar positief afsluit.
Goede doelen als lichtpuntjes tijdens donker december
December is van oudsher dé goede-doelenmaand. Afgelopen jaren bleek steeds dat mensen rondom de feestdagen het meest vrijgevig zijn naar goede doelen. Waarom? Dat heeft verschillende redenen:
1. Geven voelt goed
Het is menselijk dat je graag iets doet voor een ander. Niet alleen omdat het iemand helpt, maar ook omdat het voor jezelf goed voelt. En laat dat nu net dat lichtpuntje zijn dat in de donkere wintermaanden extra welkom is. Bovendien sluit je het jaar af met een goede daad, iets waar iedereen zich beter bij voelt. Dit kan in de vorm van een donatie zijn, maar ook vrijwilligerswerk.
2. Het past bij de kerstgedachte
Het is geen toeval dat december voor goede doelen de beste maand is. Vrijgevigheid past namelijk helemaal bij de kerstgedachte. Saamhorigheid, gelijke kansen, vrede voor iedereen... Het klinkt cliché, toch motiveert het ons om ernaar te handelen.
3. Je wordt erom gevraagd
Hoe oprecht jouw goede actie ook mag zijn; er is ook een externe stimulans die ervoor zorgt dat je extra vrijgevig bent in december. Er wordt namelijk vaker om gevraagd. En hoe meer mogelijkheden en momenten je voorgeschoteld krijgt om te kunnen geven, hoe vaker je daarop ingaat.
Hoe spelen anderen slim in op deze wetenschap?
De conclusie die je uit bovenstaande redenen kunt halen, is dat mensen er in december extra toe bereid zijn jouw organisatie te steunen. Vooral als je er actief naar vraagt. Tijd voor actie dus! Om je te inspireren noem ik eerst een paar voorbeelden van organisaties die jou voorgingen.
Artsen zonder Grenzen speelt volop in op de kerstgedachte. Met de actie van een paar jaar terug 'geef een kerstpakket dat levens redt' kon je een kerstpakket samenstellen met schoon water, een bevallingskit en mazelenvaccins. Concrete dingen en medische zorg die mensen in crisissituaties helpt om te overleven.
Het KWF bracht al vaak licht in de donkere wintermaanden door een lampion te branden voor dierbaren die zijn geraakt door kanker. Met een online donatie kon je een eigen lampion laten branden met daarop de naam van de dierbare in kwestie. Dit mooie initiatief werd visueel gemaakt met een digitaal grasveld waar deze lampionnen bij elkaar staan en waar je doorheen kunt scrollen.
Trees for All geeft je de mogelijkheid een duurzaam kerstcadeau of eindejaarschenk te geven. Door een boom cadeau te geven, zorg je dat er bomen worden geplant voor meer biodiversiteit en CO₂-opname. Dat is goed voor het klimaat: bomen zorgen voor een gezonde en leefbare wereld. Nu én voor toekomstige generaties. Ook bedrijven kunnen met Kerst hun medewerkers een boom cadeau geven, een heel bos laten aanplanten of CO₂ compenseren als bedrijf.
Tips om gebruik te maken van december als succesmaand voor goede doelen
Neem een voorbeeld aan de organisaties hierboven. 5 tips om je op weg te helpen:
1. Speel in op de motivatie om goede doelen te steunen in december
Je weet nu dat mensen juist in december een bijdrage willen leveren. Of het nu is omdat het jaar afsluiten met een goede daad fijn voelt, of omdat het bij de kerstgedachte hoort. Speel met jouw communicatie in op deze motivatie. Bijvoorbeeld door aan te kaarten dat iedereen een warme kerst verdient.
2. Kies een relevante omgeving om jouw actie te promoten
Denk na in welke fysieke omgevingen jouw actie goed tot zijn recht komt, zoals op een kerstmarkt. Er worden ook eens online kerstmarkten georganiseerd. Hier kunnen werkgevers hun werknemers digitaal hun eigen kerstpakket laten samenstellen. Benader de organisator van zo'n event (bijvoorbeeld Sterkado of Advance Events) en vraag of je via die weg om donaties mag vragen. Of speel in op de jaarwisseling, bijvoorbeeld door goede voornemens en je goede doel aan elkaar te linken.
3. Maak het zo makkelijk mogelijk
Rondom de feestdagen hebben mensen meestal veel aan hun hoofd. Cadeaus inslaan, jaardoelen afronden ... Maak het daarom extra makkelijk om iets bij te dragen. Zo is het een stuk laagdrempeliger om met één knop een bedrag naar keuze te doneren, dan om een sponsorrun te organiseren. Zorg daarom dat een donatie of bijdrage zo toegankelijk, helder en efficiënt mogelijk uitvoerbaar is. Of bedenk iets waarmee je twee vliegen in één klap slaat, bijvoorbeeld gratis kerstkaarten in ruil voor een donatie.
4. Denk outside of the box
Je bent niet de enige die deze waardevolle kennis bezit en juist in december aandacht vraagt voor je organisatie. Denk daarom outside of the box. Organiseer bijvoorbeeld een (online) eindejaarsbingo of breng een jaarkalender uit waarvan de opbrengst naar jouw belangrijkste project gaat. Zo krijgen mensen er ook iets voor terug. En schroom niet om een beroep te doen op radio of televisie; niet geschoten is altijd mis.
Heb je moeite met outside of the box denken? In deze blogpost over creativiteit lees je hoe je dit doet.
5. Maak het effect van de bijdrage concreet
Vooral mensen die niet elke maand iets geven maar dat in december wel overwegen, kunnen kritischer zijn. Het is fijn te weten dat hun bijdrage ook écht effect heeft. Maak daarom zo visueel en concreet mogelijk wat er met de bijdrage gebeurt en wat de waarde daarvan is. Bijvoorbeeld: 'Één kaartje voor deelname staat gelijk aan drie maaltijden voor een gezin dat in armoede leeft.'
Een succesvol einde is een positief begin
Met het toepassen van bovenstaande tips sluit je het jaar positief af. Maak van december dé succesmaand, zet hem op!
Meer voor goede doelen:
- Hoe je je donateur bij je missie betrekt;
- Straatwerving voor collectanten? Kijk eens naar online marketing;
- Waarom bloggen als non-profit?
Vond je dit interessant? Volg mij op LinkedIn om op de hoogte te blijven van mijn updates.