Een sterke online marketing is essentieel voor het vergroten van je impact. Met online zichtbaarheid als onmisbaar onderdeel. LinkedIn is hiervoor een prachtig medium. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet zomaar wat aanmoddert, maar daadwerkelijk scoort met wat je op dit platform deelt? In deze blogpost deel ik mijn bevindingen en geef ik tips voor het analyseren en schrijven van de beste LinkedIn-posts.
Af en toe ga ik er eens voor zitten: mijn eigen online marketing. Ik vind het leuk om mee bezig te zijn, maar eerlijk is eerlijk: ik ben liever bezig met werk voor mijn klanten. Tóch is het interessant om er af en toe eens in te duiken. Dit keer was ik benieuwd naar mijn LinkedIn-posts. Ik steek wekelijks wat tijd in het schrijven hiervan, maar hoe doen ze het eigenlijk? En welke posts werken nou beter dan de rest? Ik had natuurlijk wel een vermoeden, maar besloot er weer eens een analyse op los te laten.
Analyse van LinkedIn-posts op je bedrijfspagina
Hoe pak je zo’n analyse aan? Simpel. Als je een bedrijfspagina hebt ga je daarnaartoe, klik je op het tabje ‘statistieken’ en vervolgens op ‘updates’. Als je hier naar beneden scrolt zie je een overzicht van je posts met daarbij: de datum, het aantal weergaven, het aantal klikken, doorklikratio (CTR), het aantal reacties en commentaren, het aantal keren dat ze gedeeld zijn, en de interactiefrequentie. Dit laatste is hoe goed je posts het in het algemeen hebben gedaan (en maakt het makkelijk ze te vergelijken). Als je op de datum-range boven de tabel klikt, kun je deze aanpassen naar een langere periode zoals een half jaar of een jaar. Zo krijg je een goed totaalbeeld.
In de volgende video laat ik in het kort zien hoe je de statistieken bekijkt:
Hoe weet je of een post bij de beste LinkedIn-posts behoort?
Wat ‘goed’ is, is natuurlijk relatief en afhankelijk van hoeveel volgers je op je bedrijfspagina hebt. Je krijgt er gauw genoeg een idee bij als je de resultaten van een flink aantal posts naast elkaar legt. Je kunt daarbij op verschillende dingen letten. Hebben posts gemiddeld een CTR van 2% en zie je er dan ineens één van 5% of 10%? Dan kun je spreken van een goede post, want er is bovengemiddeld veel op geklikt. Je kunt ook kijken naar het aantal commentaren. Hoe meer commentaren op een post, hoe meer weergaven er meestal zijn geweest. Want als mensen commentaar geven op je post, ziet hun netwerk dat en wordt je post dus zichtbaarder.
Wat in mijn ervaring goed werkt op LinkedIn
Een aantal dingen zijn cruciaal om rekening mee te houden bij het schrijven van LinkedIn-posts. In vorige blogposts deelde ik al een uitgebreide lijst met do’s & dont’s voor LinkedIn-posts en overige best practices met deze LinkedIn-posts tips.
In een notendop:
- Weet voor wie je schrijft.
Heb je jouw doelgroep nog niet scherp in beeld? Maak gebruik van dit handige persona template! - Stuur aan op interactie.
Door in elke post een call-to-action te verwerken, vergroot je de impact van elke post. - Val op met beeld.
Een post zonder beeld is zonde van de moeite. Een post mét beeld neemt iemand namelijk wel 600.000 keer sneller in zich op. - Zorg voor een pakkende inhoud.
Het doel van elke post is om jouw doelgroep te (blijven) boeien, binden en inspireren. - Voeg passende hashtags toe.
Hiermee is jouw post beter vindbaar en voor een groter publiek zichtbaar, en krijgt je post meer interactie. - Post video’s.
Ruim tweederde van de mensen kijkt elke dag online video’s. En voor zo’n 85% is het zien van videobeelden bepalend voor hun keuze om wel of niet klant te worden. - Tag anderen.
Tag je bijvoorbeeld een organisatie waarmee je samenwerkt? Dan bereik je in één klap alle volgers van zowel jezelf als van de getagde organisatie. - Sponsor je posts.
Handig als je (bijvoorbeeld met een speciale actie) een groter publiek wil bereiken dan alleen jouw volgers. - Bundel het schrijven van posts en gebruik een contentkalender.
Dit scheelt je een hoop tijd, en de contentkalender werkt als een fijne stok achter de deur. - Meten = weten.
Analyseer je posts met enige regelmaat, zodat je precies weet wat daadwerkelijk goed of minder goed werkt.
Conclusie van de analyse van mijn LinkedIn-posts
Bij het analyseren van mijn eigen posts zag ik al gauw een rode draad in de posts die inhoudelijk ‘goed scoren’. Dat zijn:
- Persoonlijke posts over hoe ik me ontwikkel als ondernemer; hoe het gaat met mijn bedrijf, soms met learnings voor andere ondernemers, maar vooral: uit het HART geschreven. Dus zakelijk, maar met een ‘personal touch’. Zo bleken deze en deze post (zie ook het voorbeeld hieronder) het erg goed te hebben gedaan.
- Posts over verduurzamen en tips daarvoor (vanuit mijn rol als Klimaatcoach): boekentips zoals de Verborgen impact en Happy2050 met mooie visuals, mijn visie op verduurzamen en de stapjes die ik zelf zet, en hoe je impact maakt. Zie hier en hier (en hieronder) twee voorbeelden van dit soort posts.
- Updates van werk bij een nieuwe organisatie of nieuwe opdrachten, of van het afronden van een klus. Een kijkje in de keuken dus; wat doe je als ondernemer/organisatie zoal? Deze post en deze post (zie ook hieronder) deden het om die reden goed.
Dat is dus wat qua inhoud goed werkt. Qua beeld krijg ik de meeste interactie met een ‘echte’ selfie die in het moment genomen is (dus niet per se een ‘mooie’ foto). Maar ook met video en document posts. Goed om te weten: zo’n document post zorgt weliswaar voor veel klikken, maar lokt doorgaans minder reacties en dus weergaven uit. Een document post die het in mijn geval goed deed (qua interactie), zie je hier.
Wat werkt minder goed?
Ook handig om te weten is wat je beter niet kunt doen als je wilt ‘scoren’ op LinkedIn. Wat werkt minder goed? Plat gezegd zijn dat LinkedIn-posts die elke andere ondernemer/organisatie had kunnen schrijven. Bijvoorbeeld posts met te algemene tips voor bijvoorbeeld (online) marketing, en posts waarin je jezelf op een ‘standaard’ manier profileert op LinkedIn. Misschien niet per se omdat het niet interessant is, maar omdat het niet zoveel zegt over jou als persoon/organisatie. En uiteindelijk wil jouw netwerk meestal graag dat kijkje in de keuken. Wat speelt er specifiek bij jou / jouw organisatie, wat kenmerkend en/of onderscheidend is?
Wil je toch een post plaatsen op basis van een ‘bekend format’? Schrijf deze dan zo uniek en zo persoonlijk mogelijk.
Zelf aan de slag
Als het goed is weet je nu precies wat jij kunt doen om effectief de beste LinkedIn-posts te schrijven. Merk je dat jouw posts, ondanks het toepassen van bovenstaande tips, het toch minder goed doen dan gehoopt? Dan is het slim om aan jouw bereik op LinkedIn te werken. Meer hierover lees je in een vorige blogpost waarin ik specifiek tips gaf met betrekking tot jezelf profileren op LinkedIn. (Ben je momenteel werkzoekende? Lees dan hoe je in dat geval jouw profiel het beste inricht.)
Nog een laatste bonustip: je kunt ervan uitgaan dat jouw volgers lang niet al jouw posts voorbij hebben zien komen. Recycle daarom gerust een post door deze opnieuw te delen. Bijvoorbeeld één of twee weken later. Je kunt daarbij ook experimenteren met het wijzigen van de headline, van foto’s of van de dag en tijd dat je ‘m deelt. Zo kun je achteraf zien welke post het beter heeft gedaan, en die kennis meenemen bij het schrijven en plaatsen van toekomstige posts.
Vond je dit interessant? En heb je iets gehad aan deze tips? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.