Groene marketing lijkt in de afgelopen jaren een trend te zijn geworden. Helemaal niet slecht natuurlijk, want met de opwarming van de aarde is duurzaam ondernemen broodnodig. Maar helaas doen veel bedrijven vooral aan greenwashing, in plaats van oprecht en actief een verschil te (willen) maken. Heb jij als non-profitorganisatie of sociale onderneming wél een kloppend groen hart? En zet jij je ook daadwerkelijk in om duurzame doelstellingen te bereiken? Dan heb je in deze tijden te maken met een extra uitdaging: geloofwaardigheid. De belangrijkste do’s en dont’s die hierbij gelden heb ik verwerkt in de 5 tips hieronder. Doe er je voordeel mee!
5 tips voor geloofwaardige groene marketing
Als non-profitorganisatie of sociale onderneming zet jij je waarschijnlijk in voor één van de Sustainable Development Goals (SDG’s). Maar met zoveel groene marketing is het de vraag: hoe blijf je hierin geloofwaardig?
Tip 1: Laat zien waar jij in investeert
Er hangt nog altijd een taboe op geld uitgeven als duurzame organisatie. Terwijl je zonder die investering lang niet de impact maakt die je zou willen. Heb jij je online marketingstrategie scherp? Dan komt elke cent die je daarin stopt, als het goed is driedubbel terug. En met die opbrengst kun je veel grotere acties en campagnes op touw zetten, die op hun beurt wéér je impact vergroten.
Wees daarom niet bang om te laten zien waar jij in investeert. En vooral: wat het jou denkt te zullen opleveren. Duurzame organisaties met transparante jaarcijfers, die hun financiële keuzes goed onderbouwen, zijn veel geloofwaardiger dan organisaties die dit alles vaag houden uit angst voor het taboe. Verbeek dus het taboe, in plaats van het in de hand te werken!
Tip 2: Handel eerst, communiceer pas daarna
Veel bedrijven – denk aan Shell – proberen een duurzamer imago te verkrijgen door op voorhand te roepen hoe fantastisch duurzaam ze zijn, terwijl dit in de praktijk (nog steeds) vies tegenvalt. Vaak uit angst om klanten te verliezen, nu duurzaamheid steeds meer een trend is geworden.
Er is niets mis mee om de wereld te laten weten dat jij duurzame ambities hebt. Maar zorg dan ook dat je (kunt laten zien dat je) het waarmaakt. Anders is het puur greenwashing. Als groene marketing alleen een trucje voor je is, dan werkt het niet. Vroeg of laat prikt je doelgroep daar doorheen. En zie dan nog maar eens jouw geloofwaardigheid te herstellen.
Een goed voorbeeld is Land van Ons. Een coöperatie die landbouwgrond koopt namens de deelnemers. Op dat land herstellen ze het landschap en de biodiversiteit. Ze zijn van het type ‘niet lullen, maar poetsen’. Ze doen, en tonen daarna pas aan wat ze al hebben bereikt. Zo zijn ze niet alleen een stuk geloofwaardiger dan organisaties met mooie woorden maar weinig daden; het nodigt ook extra uit om mee te doen. Want: het werkt! Eén blik op hun homepage en je weet wat hun impact is:
Tip 3: Communiceer eerlijk wat wel én (nog) niet lukt
Heb jij met verduurzaming een verschil gemaakt? Hoe klein het ook is: draag het met trots en deel het vooral! Zo’n stap(je) is perfecte input voor jouw groene marketing. En daarnaast draagt het bij aan jouw groene imago en inspireert het je doelgroep. Wie slim is past dus impact marketing toe.
Maar durf je ook kwetsbaar op te stellen door te communiceren wat (nog) niet goed lukt. Als jij eerlijk vertelt over waar je tegenaan loopt in het willen verduurzamen, neem je jouw doelgroep hierin mee. Zij begrijpt dan ook waarom je nog niet 100% duurzaam bent, waarom het tijd kost om daarnaartoe te groeien. Veel geloofwaardiger dan wanneer je alleen maar roept dat het zo supergoed gaat (want: waarom is de hele wereld dan niet al 100% duurzaam?).
Tip 4: Zorg dat jouw groene marketing inspireert en betrekt
Betrek je jouw doelgroep bij jouw successen én struggles in duurzaam ondernemen? Dan bied je ze ook de mogelijkheid om met je mee te denken. Een mooie manier om te inspireren om ook individueel groener te handelen. En vooral: om gezamenlijk tot oplossingen te komen en meer impact te maken!
Laat bijvoorbeeld je volgers op social media actief deelnemen aan polls, brainstormsessies of enquetes. Of inspireer ze met nuttige tips. Daarmee laat je zien dat je écht verschil wilt maken – en daar creatief en out of the box voor durft te denken en te doen. Zo wordt jouw organisatie (en daarmee jouw groene marketing) tastbaarder, gelijkwaardiger en dus ook geloofwaardiger.
Een mooi voorbeeld is het Instagram-account van Wakker Dier. Behalve harde feiten over dierenleed, delen ze ter inspiratie ook heerlijke vegetarische en veganistische gerechten. Zo stimuleren ze hun volgers om op laagdrempelige wijze actief aan hun missie bij te dragen:
Extra tip:
Veel mensen voelen zich overweldigd door wat er qua duurzaamheid allemaal misgaat op de wereld. Ze wíllen wel bijdragen, maar zien met de overload aan informatie door de bomen het bos niet meer. Wil je ze inspireren en nog meer betrekken bij jouw duurzame missie? Schep dan helderheid in de mogelijkheden die zij zelf hebben om de wereld duurzamer te maken. Bijvoorbeeld met een wekelijkse nieuwsbrief waarin je kleine, praktische handelingen deelt die ze stap voor stap kunnen toepassen. (In mijn eerdere blogpost ‘Wat kun je zelf doen tegen klimaatverandering?’ vind je 4*3 tips om je doelgroep mee te inspireren.)
Tip 5: Verkrijg de Bcorp Status
Steeds meer consumenten stellen zich kritisch op en willen alleen producten kopen of donateur worden van organisaties die écht groen handelen. Om inzicht te geven in wie nu écht goed bezig is, is in 2007 het keurmerk ‘B Corp’ opgericht. Het enige keurmerk waarvan ik denk dat het ook echt waarde heeft. Er zijn op dit moment ruim 4.000 Bcorps in 74 landen. Mijn advies: sluit je aan!
Dit keurmerk is niet zomaar te verkrijgen: een assessment duurt soms maandenlang en er zijn allerlei eisen waar je aan moet voldoen. Het gaat niet alleen om hoe duurzaam je missie of product is, maar ook om hoe je jouw bedrijfsvoering invult. Hoe ga je met je mensen om? Welke keuzes maak je met betrekking tot duurzaamheid? Hoe transparant ben je hierover?
Groene marketing begint bij oprecht handelen
Hopelijk is het uit bovenstaande tekst al duidelijk: groene marketing begint bij oprecht duurzaam handelen. Mensen willen zien dat je waarmaakt wat je belooft, wat je zegt na te streven. Wees vooruitstrevend, eerlijk en transparant, inspireer en betrek je doelgroep. En blijf ook als organisatie hoopvol: er is zóveel mogelijk als het gaat om verduurzaming!
Ben jij op het punt dat je wel wilt verduurzamen, maar nog niet precies weet hoe? Laat je inspireren door mijn learnings voor duurzaam ondernemen naar aanleiding van het jaarlijkse ‘Webwinkel Vakdagen’-event.
Vond je dit interessant? En heb je iets gehad aan deze tips? Volg mijn bedrijfspagina op LinkedIn en Instagram om op de hoogte te blijven van mijn blogs en updates.